Pellikaan HFLE 2017

dus dat

2 likes

In de diving dutchman zit een IP 13 uurwerk met een eigen vinding: een gebalanceerd anker,ā€¦ in alle andere recente Pellikanen zit een Zwitsers kwaliteitsmotortje als ik het goed heb.

1 like

Nou, ja, het is iets dunner dan een 6r15, er is weinig mis mee, het is makkelijk te servicen ā€¦ Tuurlijk is het niet de 2892ā€¦ Maar nu ik het woord dun in de mond neem, waarom dan ook niet gelijk de kast verdunnen naar zoā€™n 10mm? En dan verkleinen naar zoā€™n 40mmā€¦ Of zit ik nou een Flying Dutchman III te beschrijven?

Gegeven al zijn output aan horloges tot nu toe durf ik te stellen dat een NH35 uurwerk dichter in de buurt komt van zā€™n oorsprongsvisie dan een quartz ooit zal doen, maar ja, ik ben dan ook zeer zeker geen Zwitser en heb de tik niet dat dingen uit Zwitserland moeten komen.

Pellikaan zelf denk ik ook niet, want bij vrijwel ieder horloge model op zā€™n website merkt ie fijntjes op dat Huygens toch echt de hand heeft gehad in de uitvinding van de balans. :slight_smile:

Ik volg de discussie(s) over de HFLE met grote belangstelling & zie graag wat er uit komt. Of het nu een Zwitsers of een Japans ā€œkwaliteitsmotortjeā€ is, maakt me weinig uit. Het kernwoord voor mij is "kwaliteit, niet de nationaliteit.

2 likes

Uhm, Chris,ā€¦ dat is het nou juist,ā€¦ op basis van de juweeltjes die Pellikaan in het verleden op de markt bracht hebben mensen bepaalde verwachtingen van nieuwe modellen. Ook van het motortje.
Waar boutique merken overgingen naar miyota 9xxx en Seiko nh35, beiden niks mis mee, is Pellikaan Zwitsers blijven tikken. Ik persoonlijk hoop dat Pellikaan dat blijft doen of anders voor echt bijzondere exotische uurwerken kiest. Ik hoop nadrukkelijk niet dat Pellikaan een standaard Seiko uurwerkje gaat monteren om de limited edition van een horlogeforum betaalbaar te maken.
We gaan het meemaken!

2 likes

Zo geredeneerd kan er wat jou betreft dus een Sea-Gull st2130 in elk horloge waar nu een 2824-2 of een sellita sw-200 in zit.
Dat bespaart lekker! Uurwerkje is net zo goed!

Volgens die logica, die ik volledig onderschrijf, zou Pelikaan zich dan helemaal niet aan een 500 Euro limited moeten willen wagen. Punt.

Wat niet wegneemt dat gevoelsmatig ETA, Soprod, Sellita, Miyota en SII allemaal ordinaire OEM fabrieken zijn. Diegene die daar iets mee gaat pimpen kan leuke dingen maken, maar in het algemeen komen daar gewoon degelijke werkpaarden uit.

Zwitsers poepen ook geen goud.

3 likes

@Inca heeft daar wellicht een mening over die mij doet aarzelen bij een Chinees. Ik kan het mis hebben verstaan, maar zo niet dan vertrouw ik de man blind.

1 like

Veel suggesties, veel vermoedens, veel onzekerheden, veel (voor)oordelen, en nauwelijks nog een feit.
Ik wacht af!

5 likes

Ik ook. Ben erg benieuwd, wachten duurt dan alleen zo lang :stuck_out_tongue:

Kolfje naar jouw hand met al die kickstarter projecten waar je altijd aan meedoet toch?:wink:

Misschien wordt dit wel de HFLE 2018? :wink:

Groeten,

Tecco

4 likes

Dat zei ik niet & eigenlijk hoop ik, dat je dat zelf ook wel begrepen hebtā€¦ Maar om bij het voorbeeld te blijven, Ć ls die Sea-Gull st2130 een kwaliteitsuurwerk is, dan zou het voor mij geen probleem zijn.

1 like

Volgens mij vliegt dit topic een beetje uit de bocht heren! :oncoming_automobile:
De TSā€™s hebben het gehad over ofwel een automaat of een TC quartz met mogelijk GMT, waarbij laatste zelfs goedkoper zou kunnen uitkomen dan de magische ā‚¬500,-
Vervolgens zijn er wat mensen die een mecaquartz wel leuk zouden vinden en Ć©Ć©n of meer reacties dat een gewone 2824 eigenlijk wel saai zou zijn. (?)
Ik heb daarop aangegeven dat als de genoemde quartz kandidaat een Seiko VK64 zou betreffen, dit geen kwalitatief hoogwaardig uurwerk zou betekenen. En mijns insziens afbreuk zou doen aan het imago van Pellikaan en dat terwijl ik Seiko (oude quartz) liefhebber ben. Voor de mensen die een 2824 te afgezaagd vinden stelde ik het alternatief van een 2804 voor; orgineel want handopwinder en goedkoper want feitelijk een 2824 zonder de automatische module. Deze optie is wel nog altijd behoorlijk duurder dan een VK64, maar de vraag is of het (veel) goedkoper moet dan die ā‚¬500,-. Zeker wanneer je behoorlijk inlevert op kwaliteit.
Voor het geval het uurwerk beslist maar zoā€™n drie tientjes zou mogen kosten en het zal duidelijk zijn; ik denk daar wat anders over, heb ik een Seiko NH35 voorgesteld. Niet omdat ik dat de beste keuze vind, maar omdat dat technisch toch veel meer uurwerk is dan de mecaquartz.
Mijn volgorde qua uurwerken zou dan ook zijn: 2824, 2804, NH35, VK64. Waarbij ik de eerste twee heel graag zou hebben, de derde een ā€œmaybeā€ is en de laatste een " you must be kiddinā€™ ":wink:

4 likes

Ik haak (ja, leuke woordgrap) hier nu af.
Kom gewoon met een voorstel. Take it or leave itā€¦

4 likes

Juist. Wij voelen mekaar. Maak er dan een Pellikaan limited van 800 - 1000 Euro van en doe geen afbreuk aan Pellikaanā€™s werk tot nu toe.

Of gewoon lekker even niet, daar blijf ik bij.

2 likes

Misschien eerst even wachten op een update voordat iedereen zich druk gaat maken?
Man man wat een stresskippen.

5 likes

Precies dit!

Wie had dat kunnen denken Chris! :wink::+1:

2 likes

Mooi hoe de hobby mensen aan elkaar kan verbinden :heart:ļø

6 likes