Plannen voor een workbench

Hier zijn de plannen voor een horloge maker workbench.
Die zijn vrij om te laden, maar de man die ze geeft vraagt dat iedereen die wil ze hebben laat zijn verzoek voor een
baumgartner bfg 866 beweging met 17 rubis mee lezen.
Zijn mail is
jean-luc.marc034(at)orange.fr
https://drive.google.com/folderview?id=0Byi5pQCg2ZFGY21SNkxtbk8xSHc&usp=sharing

2 likes

Waouw, het is zo koud in het noorden…
Na 12 uren zelfs niet een antwoord, een reactie of een like…
Het schijnt dat deze soort berichten niemand interesseerd.

1 like

De hoeveelheid mensen die zelf aan horloges knutselt is hier natuurlijk niet zo groot Bruno, en dan moet je ook nog net op zoek zijn naar een werkbank. Ik heb er zelf een van een juwelier gekocht die is gestopt met horlogeonderhoude, overigens heeft @ArieKabaalstra hier al eens een bouwplan laten zien voor een super deluxe werkbank.

1 like

Ja natuurlijk. Deze van Arie_Kabaalstra had ik al vroeger gezien, maar ik dacht hoe meerdere hoe beter, zo kan men kiezen of nog anderen tekenen :wink:
En dank je voor je antwoord :slight_smile:

Ik wil nog altijd een keer een werkbank, maar het komt er maar niet van. Of te duur, of andere prioriteiten en ach ja…het werken aan mijn huidige bureau gaat ook prima.
Het lijkt me een goed idee om een flink werkblad te halen bij de bouwmarkt en daar 4 poten onder te bevestigen van 110 cm. Heb je meteen een werkbank die hoog genoeg is en tegelijk ruimte over om apparatuur op kwijt te kunnen.

bedankt voor de plannen Bruno, voor een hobby-knutselaar is een buro met een “opzet werkblok” goed genoeg, maar voor de wat serieuzere sleutelaar zijn de plannen misschien prima bruikbaar. :thumbsup:

Alternatief kan je een kant-en-klaar werkbankje kopen, is niet echt kostbaar:
http://www.zujeddeloh.de/produkte/goldschmiedebedarf/werkstattausstatung_--571/goldschmiedetisch_basic--_5458.html

Scheelt een hoop zaagwerk…

Wat is er met die BFG 866??

2 likes

Niet om de “Zeurkous” uit te hangen, of mijn eigen ontwerp “op te hemelen”, maar die link verwijst naar een edelsmids werkbank, met een zak in de tafel net als het bankje wat @Paul_K toont… 't staat er ook bij :“Goldschmiedetisch”… een Edelsmidswerkbank is te laag… een Edelsmid moet echt BOVEN zijn werk zitten…

Hoe ik dat weet?.. wel…

Mijn Atelier… let niet op de zooi… ik was nog aan het inrichten… :smile: maar kijk links, kijk rechts… en zoek de verschillen…

't ontwerp van mijn horlogemakers werkbank, is opgebouwd uit Aluminium Systeemprofielen… dat geeft je de mogelijkheid om er nog van alles en nog wat aan en op te schroeven… bijvoorbeeld een steun met een Laptop… omdat je vaak 't internet op moet om onderdelen te zoeken… of omdat je het gewoon niet kan laten elke handeling hier op het forum te delen… :slight_smile:

1 like

ik misgun je je handel echt niet hoor, :stuck_out_tongue_winking_eye: maar de link naar de houten werkbank is een goedkope oplossing voor hobby-knutselaars, niet iedereen heeft het ervoor over om een speciale werkbank aan te schaffen; Zoals gezegd: een opzet werkblok op een buro werkt ook prima als je er niet de hele dagen achter zit.

Het lijkt me trouwens dat de benodigde hoogte sterk afhangt van je eigen lengte en de hoogte van de kruk waar je op zit,
Een ouderwetse standaard houten horlogemakers werkbank is 39 tot 40 inch hoog; niet veel hoger als de werktafel van zu Jeddeloh, mensen die zo’n tafeltje niet zelf op hoogte kunnen maken, zijn waarschijnlijk ook niet handig genoeg om een horloge te repareren… :grinning:

1 like

Ik begrijp je hele initiele post niet…?

"Hier zijn de plannen voor een horloge maker workbench.
Die zijn vrij om te laden, maar de man die ze geeft vraagt dat iedereen die wil ze hebben laat zijn verzoek voor een
baumgartner bfg 866 beweging met 17 rubis mee lezen.
Zijn mail is "

Vraag je nu iets of zeg je iets.
No offense hoor maar zou niet weten hoe hier op te reageren :confused:

Da’s een waar woord… maar een zak in de tafel, in plaats van een paar goede armsteunen die iets naar binnen staan… werkt toch veel minder lekker… zoals je ziet heb ik beide modellen staan… en ze zijn voor mij & door mij op maat gemaakt… de horlogemakerswerkbank is 20 cm hoger

zo’n Edelsmidsbankje kun je natuurlijk altijd voorzien van een ander blad… koud kunstje…(ik heb ook wel Horlogemakerswerkbanken gezien met een rechte voorkant… en de steunen ervoor gebouwd… je moet het prettig vinden… of er gewoon mee leven… in wezen werkt iemand als Roger W. Smith ( geen kleine jongen in ons vak… ) ook aan een bank met een rechte voorkant… maar dan wel een verhoging op zijn “werkplek”… George Daniels deed het al niet anders… enige nadeel van zoiets… dingen kunnen eraf rollen… en da’s niet handig…

Ik hanteer zelf als “rule of thumb” Hoogte werkblad is “tepelhoogte” Dus… Ga naar de Ikea, haal 2 Stalen ladeblokjes, en bouw een tafel zo breed dat je met je benen nog makkelijk tussen die ladeblokken kan… en bouw em zo hoog dat als je op een in hoogte verstelbare stoel, of kruk (ik geef zelf de voorkeur aan een kruk) het werkblad ongeveer op “tepelhoogte” hebt, dan kun je de zitting altijd nog hoger of lager zetten…

Wat het blad betreft… Ikea heeft mooie Beukenhouten werkbladen… 28 mm dik… mooi stabiel… voorkant schuin inzagen voor 2 armsteunen… randje langs de zijkanten en achterkant ( ik heb er achter ook meteen een plankje op gemaakt om mijn microscoop, waterdichtheidstester, hoogtemeter, wat losse uurwerkringen, Demagnetiseerapparaat en timegrapher op te zetten…