Pontiac achtergrond verhaal

Ik ben op zoek gegaan naar informatie over het merk Pontiac. In deze zoektocht kwam ik forum lid Maurits tegen. Mede door zijn inbreng heb ik veel informatie gevonden.

Omdat het nogal veel is geworden heb ik er maar een PDF van gemaakt, dan kan ik hem ook nog eens bijwerken indien nodig. Hieronder de link om hem te bekijken / downloaden.

http://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf

Mocht iemand nog aanvullende informatie hebben dan hoor ik dat graag, liefs per PB zodat ik dat weer kan toevoegen aan het document.

15 likes

Hallo Eric, echt een fantastisch mooie uiteenzetting van dit merk. Bedankt daarvoor!

Ik zou je alleen als liefhebber willen vragen dit ook voor het bredere publiek op Wikipedia te plaatsen, ik heb al gemerkt dat daar stukjes vandaan komen en je zou de beschrijving van Pontiac daar aanzienlijk kunnen verbeteren.

Mijn beste,

Goed zeg!! Fantastisch!!
Ik heb op de PC en op de Tablet geplaatst.

Een mooi overzicht van een gerenommeerd horlogemerk.
Dank voor het delen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Prachtig verhaal. Wat wordt het volgende merk voor je uitzoek werk?

Hallo Eric,

Erg informatief stuk, ben op zoek geweest naar meer informatie na mijn laatste aanschaf maar kon er niet erg veel over vinden.
Mocht je foto’s van mijn horloge willen gebruiken in je stukje ga je gang zou ik zeggen of laat het even weten als je nog ander wilt hebben dan maak ik die voor je.
Vooral de informatie over de serienummers heb ik nergens anders gevonden en zal vanavond eens op het gemakje kijken hoe of wat ten aanzien van mijn horloge.

Bedankt! Eric

Wat een fijn overzicht, fantastisch. Ik sluit me aan vwb Wikipedia. Bedankt!

Mooi man, thnx voor het delen (tu)

Heel erg bedankt voor het vele werk! Mooi overzichtelijk en helder verhaal.

Bedankt Eric voor deze prachtige uiteenzetting.
Heel informatief en leuk om te lezen. (tu)

(tu)(tu)(tu)

Jürgen Schreef:

Prachtig verhaal. Wat wordt het volgende merk voor
je uitzoek werk?

Ik hou het voorlopig bij Pontiac, wat betreft horloges en verhaal. Misschien wel een idee om andere verhalen of bestaande draadjes toe te voegen om er een “Horloge forum” boekje van te maken.

Alle lof voor dit gedegen stuk werk.(tu)(tu)

Bedankt voor het delen , heb het onmiddellijk opgeslagen.

Groet , Koos

Geweldig zeg, bedankt dat je dit allemaal bij elkaar hebt gezet. Mijn eerste vraag op HF ging over de Pontiac van mijn opa en het verbaasde me toen dat er zo weinig te vinden was over dit mooie merk. Chapeau!

Twee vragen/opmerkingen:

  • Ik kende natuurlijk het verhaal van het sterrensysteem, maar heb je dit geverifieerd kunnen krijgen? De Simpatico ‘met eenvoudig uurwerk’ die je laat zien, heeft bijvoorbeeld wel drie sterren. Ik heb altijd mijn twijfels gehad over de gangbare verklaring.

  • De Hydraulica Memodate compressor heeft onder de modelnaam een extra stip staan. Weet je daar meer over te vertellen? Recent was hier een discussie over een chrono, die op basis van die extra stip/ster onmiskenbaar een redial werd genoemd.

JackW Schreef:

Twee vragen/opmerkingen:

  • Ik kende natuurlijk het verhaal van het
    sterrensysteem, maar heb je dit geverifieerd
    kunnen krijgen? De Simpatico ‘met eenvoudig
    uurwerk’ die je laat zien, heeft bijvoorbeeld wel
    drie sterren. Ik heb altijd mijn twijfels gehad
    over de gangbare verklaring.

Eenvoudig bij de Sympatico slaat meer op de kast en de dail. Eenvoudige kast en een dail zonder veel tirelantijntjes.

Het sterren systeem in natuurlijk een beetje subjectief. Want wat is kwalitatief beter? Daarnaast, als je een horloge bouwt met een nieuw caliber is het moeilijk te voorspellen of het kwalitatief beter is dan een ander caliber. Het zal wel gebaseerd zijn op de gebruikte materialen e.d.

  • De Hydraulica Memodate compressor heeft onder de
    modelnaam een extra stip staan. Weet je daar meer
    over te vertellen? Recent was hier een discussie
    over een chrono, die op basis van die extra
    stip/ster onmiskenbaar een redial werd genoemd.

De discussie ging over een horloge dat vier sterren had. Dit zijn onmiskenbaar drie sterren.

Erg leuk dit achtergrond verhaal Eric, bedankt voor het delen.

Geachte, zelf heb ik o.a. een Pontiac Memomatic 3 sterren Hydrolica S
nr.85070

Waarvoor staat de letter S .

Met dank aan de persoon die eventueel reageert

vr gr

Goed gedaan, Eric, daar hebben we hier veel profijt van (tu)
De S ? Tja, dat staat er (nog) niet in. Gokje: “Sport” maar ik zal het wel weer mis hebben.

Heb je een foto, die je kunt plaatsen?

< De Hydraulica Memodate compressor heeft onder de modelnaam een extra stip staan.>

Als ik het me goed herinner, was dat de tweede oplage van het model, dat in één of ander detail anders was dan de eerste oplage.

Hierbij de gevraagde foto v Mauritz van Pontiac Hydrolica S

verder nog een oud Pontiac
Op achterkant staat Fond acier inoxydable 12019
Op de zijkant Plaque G 10 en een ruitje
Op de wijzerplaat:
Pontiac en de 3 sterren met daartussen de letters superchoc
Onder het middelpunt van de wijzeplaat(boven de 6 dus)staat MP52 met daaronder antimagnetic
Ik heb nog niet kunnen achterhalen waarvoor de MP52 staat ?

Beide horloges werken op polsbeweging