Pontiac achtergrond verhaal

Plaque G 10 geeft aan dat de goudlaag 10 micrometer dik is. De ruit is de zgn. “Verantwortlichkeitsmarke” dat is de pons van het bedrijf dat de kast verguld heeft.
Superchoc wijst erop dat er een Incabloc of een ander antichoc beveiliging van de balansas in het werk zit. Dat was toen nog iets nieuws dus werd het als USP vermeld.
MP52 heb ik weleen gezien, maar de betekenis ken ik niet.

De Hydraulica S ken ik niet, maar ik zal eens vragen

1 like

Is het geen 3? Dat heb ik al vaker gezien namelijk

Heb vaak gelezen & dus aangenomen dat het merk Nederlands was. Feitelijk is het dus Belgisch. Eindelijk heb ik een Belgisch horloge :~

Leuk en informatief verhaal, bedankt voor het delen!(tu)

Mocht je een ander merk willen onderzoeken
dan is misschien Rodania of Jaquet Dros wel wat

bedankt i.i.g. voor het Pontiac verhaal :}

Jaaaa, Jaquet Droz lijkt mij een goed plan (heb er twee) :~

Ja leuk, of wat dacht je van Zodiac en/of Enicar?

Harpoen Schreef:

Jaaaa, Jaquet Droz lijkt mij een goed plan (heb er
twee) :~

Jaquet droz maakte ook prachtige robots
op youtube staat ergens een BBC docu van bijna 40 minuten
over “automatron” o.i.d.

lencoth Schreef:

Heb vaak gelezen & dus aangenomen dat het merk
Nederlands was. Feitelijk is het dus Belgisch.
Eindelijk heb ik een Belgisch horloge :~

Ik hoop, dat je nu niet al te teleurgesteld bent, maar de broers K. zijn geboren en getogen in Amsterdam.

Goede tips, Melvin.
Misschien ook LiP (tu)

Geweldig!!

Top dat je jouw onderzoek met ons wil delen. (tu)

Bedankt.

Groet, Glenn

Ik zat meer te denken aan een algemeen verhaal om de ouderdom van een horloge (enigszins) te bepalen.

Bijvoorbeeld de ‘T’ voor tritium komt uit een bepaalde periode. Rode seconde wijzers waren hip in de jaren '50 dacht ik.

Volgens mij zijn er wel een aantal generieke kenmerken waarmee je een horloge kan dateren.

Mocht iemand daarover nog tips hebben…

1 like

Wat leuk om hier achtergrondinformatie te vinden over Pontiac! Aanleiding om me direct maar aan te melden en foto’s te plaatsen van mijn 3 Pontiacs.

1950, goud, met inscriptie m.b.t. een jubileum van m’n vader in dat jaar:

1970, staal, indertijd een verjaarsdagcadeautje en tientallen jaren als ‘werkklokje’ gedragen:

1976, goud, cadeau gekregen in dat jaar:

1 like

Cornelius,

Welkom op dit forum en bedankt voor het delen van de foto’s.

In mijn streek waren Pontiac en Rodania zeer populair in de sixties en seventies. Ik kom vaak voorbij in de kleine gemeente Mesen (B). Daar is een juwelier met nog steeds een, ondertussen vintage, Verdal klok aan de muur. Nostalgisch.

Document weer wat aangevuld. De link in de eerste post geeft nu de nieuwe versie.

Onder andere het braille horloge van john.k toegevoegd.

Mooi naslagwerk. Meteen weer meer te weten gekomen over mijn hydraulica met geruite kroon. Heb er nog twee liggen een hydraulica die opgeknapt dient te worden en een quarts horloge waar helaas de kroonstift van losschiet.

Dank voor de zeer uitgebreide achtergrondinformatie over het merk pontiac!! Ik heb van de week een nieuwe (oude ) hydraulica memodate ontvangen en was dus op zoek naar info hierover… Ik heb genoten van je verhaal, en het direct opgeslagen om het later nog eens te kunnen lezen. Dank!

Dan heb je meteen de laatste versie, werk het documentje zo af en toe nog wat bij, blijft dus “work in progress”

1 like

Top bestand!

Ik doe wel even mee met deze Jumping.

4 likes