Pontiac Diadatic...hoe datum verstellen ?

Hallo allemaal,

Vond dit klokje op zolder, heeft daar jaren gelegen en is waarschijnlijk van een familielid afkomstig, hij liep direkt maar hoe stel je de dag en datum in, ik kan de kroon maar 1 x uittrekken en daar zet ik de tijd mee gelijk, meer standen heeft hij niet.
Overigens heeft hij wel een NL datewheel, weet ook niet of dit klokje enige waarde heeft voor een verzamelaar ?
Ben benieuwd, hoor het graag…

1 like

In die tijd hadden uurwerken niet altijd snelverstelling van de datum. Die verstel je dan door de wijzers iedere keer van voor 11:00 uur tot na 01:00 uur te draaien. Of je hiermee ook de dag versteld dat weet ik niet.

Zodra je de kroon uittrekt en draait wat gebeurt er dan met de datum ? … wanneer / bij welke wijzerstand verandert de dagnaam en bij welke stand verspringt de datum ?

ik heb een Raketa horloge die je eerst op de juiste dagnaam moet draaien, vervolgens door de kroon een beetje extra uit te trekken verspringt dan ook de datum ( het lijkt dan op slechts 1 kroonstand maar er zit een beetje speling om hem extra uit te trekken.

anders probeer eerst de dagnaam correct te draaien vervolgens draai je de kroon tot de wijzer voorbij 12 uur 's avonds komt
daarna draai je terug tot ongeveer 8 uur en dan weer naar 12 uur ( steeds heen en terug draaien tussen 12 en 08 uur dus )

Inderdaad, en soms moet je zelfs terug tot voor 10.00 uur. :sunglasses:
De dag kun je vaak alleen maar verstellen door gewoon 24 uur vooruit of terug te draaien.

neem even contact op met @grootmokum als hij hier nog lid is

volgens dit topic i.d.d. heen en weer sweepen tussen 24.00 en 20.00 uur

grt. Gerard

tip : het is vandaag dinsdag 15 sept probeer hem in te stellen op maandag 14 en zodra dat correct is gewoon met de kroon doordraaien tot dinsdag 15 zodat je er bij het instellen i.i.g. niet voorbij schiet, anders moet je weer 30 × heen en weer sweepen.

Als je goed luistert met terugdraaien kun je meestal wel een klikje horen.

1 like

V.a. 22 uur begint de dag te veranderen naar een volgende en om 24 uur gaat dan ook de datum een dag verder.
Het probleem is dat ik ze dus niet onafhankelijk van elkaar kan instellen, heb ook geen tussenstand op de kroon om ze te verstellen, het zal wel een truc zijn maar ik heb alles al geprobeerd ?

Zodra de dagnaam is versprongen is het 24 of 01.00 uur
dan draai je de kroon / wijzers terug tot omstreeks 20.00 uur vervolgens weer naar voorbij 12/24 uur en dan verspringt de datum,
en dan blijft de dagnaam onveranderd … ?

Meestal met dergelijke horloges is de dag vast gekoppeld aan de wijzers, dus gewoon vooruit of achteruit naar de juiste dag van de week draaien. Als deze goed staat terug naar 8 uur en vooruit, dan verspringt de datum vooruit herhaal dit tot de juiste combinatie dag en datum.

Vanzelfsprekend is minstens of dag of datum voorzien van snelverzet, anders krijg je het nooit goed.

Het is gelukt, je moet hem weer terug draaien voor 24 uur en zo is de dag en datum onafhankelijk van elkaar te verstellen, wel apart !
Bedankt voor de reactie’s…

1 like

En nu nog even je glaasje poetsen met Polywax :smiley:
hij heeft natuurlijk een tijdje stil gelegen en is misschien aan een service toe… ik denk dat hij misschien 50/70 euro kan opbrengen… minder dan de kosten voor een service

Ja, ik ga hem even grondig scoonmaken en idd het glaasje poetsen, heb 'm nu om de pols en hij loopt nog steeds…wel wat anders dan mijn moderne klokjes :smile:

Dat lederen bandje is nu niet echt modern te noemen
en voor “chique” is hij m.i. te veel gekrast,
ik zou hem op een textiel bandje zetten of zelfs een Natoband

voorbeeld ;

of


of

Was ook mijn bedoeling, heb wel wat liggen maar zijn 20 mm dus ff een andere bestellen, bedankt voor het meedenken.

1 like