Pontiac hydraulica memodate?

Hoi allemaal ik ben naar dit forum gekomen met wat vragen.
Ik heb 20 jaar geleden van mijn opa een horloge georven. Toendertijd veel gedragen. Maar de laatste 15 jaar eigenlijk weggestopt in een laatje.
Het gaat om een Pontiac automatic memodate.
Met google kom ik in de buurt maar net niet op de goede uit.
Toch nieuwschierig;
Is hij orgineel
Welk bouwjaar
Is hij op te knappen?
Wat is de waarde?

Bij voorbaat dank :+1:

Welkom, Steven :smiley:

Deze Pontiac heb ik zelf ook en ziet er exact hetzelfde uit, behalve de kroon.
De kroon van jou is er later opgezet en is behoorlijk groot en ook nog scherp, daar kan je het aan zien (die van mij is veel kleiner en ook nogal versleten).
Overigens is die van mij een handopwinder, weet je wel zeker dat het een automaat is?

Voor onderhoud zal je voor een handopwinder ongeveer €60 kwijt zijn en voor een automaat €100 minimaal, terwijl de waarde €45 is, zo is mijn inschatting.
Het glaasje is nogal gekrast, je kan dat weer als nieuw krijgen door te poetsen met koperpoets of tandpasta :innocent:

Een herinnering aan je opa mag wat kosten als je het horloge weer in goede staat wil gaan dragen.
Anders leg je het toch gewoon in de kast als herinnering.

Georven is geen Nederlands, dat moet zijn geërfd.
Nieuwschierig is geen Nederlands, dat moet zijn nieuwsgierig :face_with_monocle:

2 likes

Hoi Harpoen,
Bedankt voor je bericht.
Het moet inderdaad hydraulic zijn ipv automatic.
Hij loopt nog steeds :+1:
Als ik hem laat opknappen bij wie kan ik dat het beste laten doen?
Groetjes

1 like

Op de achterkant staat een nummer (eventueel twee) dat op de foto helaas niet te ontcijferen is. Het begint met 24 en dan volgen nog drie cijfers.
Als je me dat nummer zegt kan ik je misschien nog meer vertellen.
Hydraulica was de naam van de - voor die tijd - bijzonder goed waterdichte horloges van Pontiac.
Memodate was de naam voor de handopwinders met datum.

1 like

Ik laat het je vanavond weten :+1: heb hem niet mee op werk.

Vind een horlogemaker bij jou in de buurt op de plattegrond in onderstaande link:

Succes :+1:

:+1:

1 like

Hierbij het serienummer

Aangezien het een compressor kast is zal de productie maand en jaar aan de binnenkant van het achterdeksel staan.

1 like

Zoals @HorloG al schrijft is het een compressor kast.
Deze kasten werden door vele merken gebruikt en er werden goede waterdichte horloges mee gemaakt.
Als je op Google zoekt naar piquerez bassecourt vind je o.a. dit
https://hls-dhs-dss.ch/de/articles/048362/2011-01-20/
En dit (in het Frans) https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjutdCot77lAhUMIlAKHcT3DeM4ChAWMAJ6BAgIEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.e-periodica.ch%2Fcntmng%3Fpid%3Dasj-006%3A1999%3A102%3A%3A23&usg=AOvVaw06dIBu5ZcBJWjBzjLjE0Sp

Mijn stalen exemplaar (84024) heeft in de bodem de datum 1 64
Er zit een werk in van het kaliber ETA 2409

Van de kast. Het horloge is nog weleens wat later gemaakt.

4 likes

Hi Maurits, ik ben nieuw. Ik heb een Pontiac Hydraulica Memodate, zie foto’s. Zou jij mij kunnen vertellen wat dat nummer op de caseback betekent? (24167)

1 like

Ik wil hier nog even wat promo maken voor het mooie werk van @jazzbassman over de geschiedenis van Pontiac

PONTIAC Historie

Dag Frans
24 betekent verchroomde, vergulde of andere soort gegalvaniseerde kast voor een herenhorloge met een 11½’" werk erin.
De overige drie cijfers zijn een “volgnummer”
In jouw geval dus het 167ste model met de bovengenoemde eigenschappen (de kast is verchroomd).
Dit systeem werd gebruikt van ca. 1960 tot ca. 1980.
Bij de Hydraulica modellen staat meestal de maand van productie van de kast binnen in de bodem.
En als je geluk hebt vind je in het midden van het glas een P en op de kroon een * met het merk Pontiac rondom geschreven.
Veel plezier met je mooie Pontiac!

1 like

Maurits, zeer bedankt. De kroon en de letter “P” klopt ook. Enig idee van de waarde? Ik heb er maar 3.5 eu voor betaald. Hij loopt goed.
Mvg, Frans

Is een prima deal. Als hij goed loopt en in goede staat is denk ik dat de waarde ergens tussen de 50 en 100 euro zal zijn.

1 like

3,5€ is een goede inkoopprijs, 35 zou ook nog goed geweest zijn.

Boven heb ik iets niet helemaal compleet geschreven
De 4 betekent 11½’" met datum

Maurits, sorry nog een vraagje. Wat is 11½’"?? 11½ inch?

In de horlogeindustrie gebruikt men de maat “ligne” aangeduid met "’’
1 ligne is ca. 2,2558 mm

1 ligne is 1/12 van een duim van Parijs en 12 duim van Parijs is een voet van Parijs.

3 likes

Goedemiddag,

Hier hetzelfde verhaal(ongeveer). Heb een Pontiac Hydraulica Memodate van opa die ik weer tot leven wil wekken. Heeft al aardig wat jaar stilgestaan en krijg hem nu ook niet werkend. Geen idee ook hoe ik hem moet opwinden, heb de kroon licht uitgetrokken en gedraaid maar gebeurt niks. Als ik de kroon volledig uittrek kan ik de tijd verstellen.
Iemand advies hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt, gr Mark

Als er niets op gang komt als je een aantal keer aan de kroon draait (ingeduwd) dan vrees ik toch dat er iets mis is en zou ik hem eens laten nakijken door een uurwerkmaker.
Succes ermee. Mooie Pontiac trouwens!