Pontiac Hydraulics horloge

Goedenavond allen,

Enkele jaren terug heb ik een horloge van mijn opa geërfd. Deze draag ik niet maar bewaar ik netjes in een doosje. Nu heb ik zelf totaal geen verstand van horloges, maar ik ben toch wat nieuwsgierig geworden naar het merk, leeftijd, reparatiekosten etc. Het enige wat ik weet is dat het een horloge is dat opgedraaid moest worden en dat mijn opa hem vrij lang (enkele tientallen jaren) gehad heeft.

Nummers op de achterkant zijn:
946261
20124

Als iemand meer weet over dit soort type horloges hoor ik het graag, bij voorbaat bedankt!

8 likes

Een tijd geleden heeft een forumlid een heel document gemaakt over Pontiac. Leuk om te lezen als je meer over het merk wilt weten.

Voor bijzonderheden over dit horloge is @maurits de aangewezen persoon, gezien zijn kennis over dit merk.

3 likes

Jouw horloge heeft een verchroomde of vergulde kast (dat zie ik niet goed op de foto)


Mijn exemplaar met verchroomde kast (links) met de secondenwijzer bij 11 uur :wink:
Met de stalen broer (rechts) met ref. nr. 80124. (vaak kregen de modelvarianten dezelfde eindcijfers.)


De kast is in januari 1966 gefabriceerd. Het horloge zal dan in de loop van 1966/1967 gemaakt zijn en kan nog een tijdje bij de groot- en detailhandel gelegen hebben voor het bij je grootvader kwam.
Het werk is een ETA 1280
De nieuwprijs was destijds rond de 90 gulden.

Zit de originele Pontiac kroon er nog op?

Hier nog een advertentie uit 1965 die wat vertelt over de Hydraulica modellen:

17 likes

Goede reactie op de T.S. !
Dat afzeiken soms in deze rubriek betreur ik zeer.:scream:

5 likes

Ben ik met je eens. Maar het ligt soms ook aan de manier van vragen. Een wazige foto met de vraag wat ie waard is, nodig niet uit tot een reactie. In die gevallen gewoon geen reactie geven is vele malen beter dan lullig gaan doen. Goed gedrag belonen.

2 likes

Zo is dat! :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Dank voor de reacties! Ik ben een stuk wijzer geworden. Ik weet niet zeker of het de originele kroon is maar hij zier er eigenlijk hetzelfde uit als de andere horloges op de foto’s dus ik ga ervan uit van wel.Ik ben in ieder geval goed geïnformeerd :+1:

Verder is de reactie waar hierboven over wordt gepraat volgens mij al verwijderd, maar aangezien ik net pas een account had aangemaakt mocht ik slechts één foto posten, anders had ik er uiteraard meer gepost.

1 like

De reactie van @hendrik heeft niets te maken met jouw bericht hoor. Jij stelde een duidelijke vraag met een nette foto. Was meer een opmerking in het algemeen.

Ga je het horloge dragen in de toekomst? Dan is het verstandig om het horloge te laten servicen, om schade door oude smeermiddelen te voorkomen. Er zitten op het forum zat horlogemakers die je hiermee kunnen helpen. Een kleine investering en het horloge kan weer vele jaren vooruit.

2 likes

Ohja, ik zie dat ik het inderdaad verkeerd begrepen heb.

Ik ben in de nabije toekomst niet van plan om het horloge veel te gaan dragen, maar een onderhoudsbeurt zou misschien sowieso geen slecht idee zijn. Toevalligerwijs zie ik op de kaart dat er een goede horlogemaker bij mij in de straat woont, dus dat moet zeker goedkomen :slightly_smiling_face:

1 like

Bij de Hydraulica moellen komen drie verschillende kronen voor.
De hele oude hebben een kroon met arcering
De latere hebben een arcering, het woord Pontiac met een ster in het midden
En de laatste hebben een ster in het midden en het woord Pontiac.

Hieronder zie je de twee laatste modellen

Gezien het ref. nummer van jouw horloge (en het voorbeeld van mijn exemplaren) verwacht ik bij jou het model met alleen ster en Pontiac.

het horloge is niet meer waterdicht en wordt het ook niet meer (althans niet volgens de huidige normen) dus ik raad je aan de originele kroon - als die er nog op zit - te houden, ongeacht het gekreun van de horlogemaker :wink:

3 likes

Mijn eerste horloge! Heel leuk om het terug te zien. Ik heb al veel Pontiacs hier op het forum voorbij zien komen maar dit was hem, met de kleine seconde wijzer.

Ik kreeg hem voor mijn 10e verjaardag van Opa’s Oma,'s en mijn ouders. Een deel heb ik nog van mijn zakgeld bijbetaald. In december 1970 betaalde je er 110 gulden voor.
Gekocht bij een horloge zaak in Brielle vlak bij de grote kerk. Lang getwijfeld over de mooie modellen in de etalage. De waterdichtheid en advies van de horlogemaker gaf de doorslag. Ik deed er alles mee en zwom er vaakl mee. De hesalite is een paar keer gesneuveld. De seconde wijzer is twee of drie keer af gevallen en de kroon is een keer vervangen door een hele lelijke. Zoals @Maurits uitlegt was het oorspronkelijk geleverd met de laatste versie kroon met ster en Pontiac.
Ondanks het zware leven met een tiener was het zoals de reclame zegt: “mijn Pontiac liep nog”.
Hij werd geleverd met een zwarte rubberen/plastic band. Na ruim een jaar ging die kapot en is er een fixoflex op gekomen die met me mee kon groeien. Een NATO heeft er later ook nog op gezeten.
De lume was in het begin ook mooi maar liep na een paar jaar flink terug.
Ik heb hem nog lang gehouden, hij is waarschijnlijk bij een opruiming een keer weg gegooid…

2 likes