Pontiac international***

Hallo, ik heb hier een pontiac international ***, het is een handopwinder met een bordeaux/rode wijzerplaat en de tijd wordt in cijfers aangegeven, niet in strepen. Het horloge geeft ook de datum aan de rechterzijde en op de acherkant staan de cijfers 24601, de cijfers zijn zo klein dat je ze bijNa niet kan lezen, voor de rest staat er niets op de achterkant. Iemand die mij iets meer kan vertellen over dit horloge?

1 like

Een vergelijkbaar model is een tijdje geleden via Catawiki verkocht.

Volgens die informatie komt het horloge uit de jaren 50 van de vorige eeuw.

Ook Wikipedia kan er, in het algemeen, iets over vertellen

2 likes

Tsja Catawiki
De International modellen werden vanaf ca. 1977 gemaakt.
En aan het nummer te zien is het een vroeg exemplaar, dus ca 1977
Als je het horloge open laat maken, zul je hoogstwaarschijnlijk een Frans uurwerk zien.

Pontiac International was de “internationale” dwz NIET Zwitserse lijn die gemaakt werd om Pontiac horloges met een instapprijs te kunnen beiden. De Zwitserse horloges werden als duur beschouwd. En waren dat misschien ook.
Er werden horloges bij Franse en Duitse fabrieken ingekocht die een goede kwaliteit tegen veel lagere prijzen konden leveren dan in Zwitserland mogelijk was.

Edit: hier nog de verklaring van het nummer
24 voor vergulde of verchroomde kast met een handopwinder met datum er in
6 voor Pontiac International
de twee laatste cijfers zijn het volgnummer (00 was het eerste model, 01 het tweede enz.)

5 likes

Het nummer zou dus willen zeggen dat er relatief weinig van gemaakt zijn als ik het goed begrijp? Had voordien helemaal niet zoveel met horloges maar denk dat ik deze toch ga laten opknappen en me er een beetje in ga verdiepen. Bedankt!

Heb je mss sites,… waar ik meer over pontiac kan vinden? Ik vind persoonlijk dat je van wikipedia etc niet veel wijzer wordt… ook de site van pontiac zelf geeft niet al te veel duidelijkheid.

Hoe bedoel je?
Het is een keurig, goed gemaakt horloge. Niet Zwitsers, maar wat geeft dat?
Pontiac heeft altijd op de kwaliteit gelet.

Dat zijn mensen die het merk overgenomen hebben en daarom niet veel over de geschiedenis weten.

Kijk hier eens. Forumlid @jazzbassman heeft er aardig wat werk van gemaakt. Is al weer even geleden, maar de info over deze vintage horloges verandert niet meer in de jaren .

Pontiac achtergrond verhaal

Is dat eigenlijk niet ook zo met andere merken?