pontiac memomatic vintage

Dag Allemaal,

Mijn eerste post op dit forum na een hele tijd lezen.

Onlangs is bij het overlijden van mijn oma de laatste erfstukken van mijn opa verdeeld.
Hij droeg zelf altijd een lorus van de V&D, leuk voor de nostalgische waarde.

Er zit echter onder andere ook een pontiac memomatic bij de stukken waar ik verder weinig over kan vinden.

Ik vermoed dat hij deze van Philips heeft gekregen bij een jubileum (heeft er 40 jaar gewerkt) maar niemand in de familie kan mij vertellen hoe of wat. Hij ligt momenteel nog bij mijn oom.

Weet iemand meer over dit type en of het het waard is er een service beurt tegenaan te gooien?

2 likes

Om wat meer over deze Pontiac te kunnen vertellen, zou een foto van het achterdeksel, met de nummers goed in beeld, veel helpen.

Pontiac is een leuk merk en heeft kwalitatief goede horloges geproduceerd. Deze memomatic heeft een automatisch uurwerk, wat door iedere horlogemaker goed te servicen is (voor niet al te veel geld).

Dus niet naar een juwelier brengen, die brengt het horloge zelf ook naar een horlogemaker en rekent daar zelf ook kosten voor.

Ik weet niet hoe je band met je opa was, maar een horloge van je opa in een nette en werkende staat is een mooi aandenken. Zelf had ik graag het oude horloge van mijn opa willen bezitten, maar helaas is dat ergens verloren geraakt.

3 likes

Vanwege de vorm van de kast denk ik dat het horloge uit de jaren zeventig is (73/74)
Omstreeks die tijd was dat model erg populair.
Memomatic betekent dat het een automaat met datum is.
Ik raad jou of diegene van je familie die het krijgt aan de (fixoflex) band te vervangen door een leren band.
Het bedrag dat een horlogemaker voor een service zal vragen is in ieder geval hoger dan de waarde van het horloge in €€€. Wat dat betreft verwijs ik naar de opmerking van @lassale
Als jij/de familie het niet wil houden raad ik aan het zo te verkopen als het is en de revisie aan de koper over te laten.

Dank voor de reacties zover.

Ik heb aangegeven dit horloge te willen koesteren dus ik ga er vanuit dat ik hem binnenkort op kan halen. Voor het geld hoeft het niet maar ik zou het zonde vinden om iets dat mijn opa ruim 30 jaar heeft bewaard weg te doen. Er zitten overigens nog een aantal horloges die duidelijk ouder zijn in de boedel waarvan ik heb aangegeven ze wel de willen hebben. Kennelijk was de opa van mijn oma horlogemaker en vermoedelijk stammen die nog uit die tijd. Ik verwacht weinig echt van waarde maar altijd leuk uit nostalgisch oogpunt.

1 like