Pontiac only

Gewoon toonbaar maken, zodat ik het kan dragen

Opnieuw laten vergulden kost zo’n 60 euro. Uurwerk laten doen is afhankelijk waar je dit laat doe, je moet dan wel aangeven dat je graag wil dat ook de wijzerplaat schoon gemaakt word. Maar zo’n service beurt kan snel 100 euro kosten of meer (afhankelijk waar je dit laat doen).

1 like

Hoe wil een serieuze horloge maker een horloge servicen voor minder dan 100 euro? Je hebt het dan echt over een hobbyist met alle risico’s van dien.

Zou op 150-250 euro rekenen afhankelijk van wat er moet gebeuren. Exclusief opnieuw vergulden.

Loopt dit horloge? Dan is in elk geval het uurwerk compleet. Loopt het niet en moeten er onderdelen gesourced worden duurt het potentieel erg lang voor je horloge terug is en worden de kosten ook hoger.

Je mag ze van mijn amateurs of hobbyisten noemen, maar ik heb Vouwfietser, Tokes, etc goed werk zien afleveren. Ik weet ook niet of je een horloge zoals dit een beurt moet laten geven bij bijvoorbeeld een zaak zoals Wesselink en Vreeker die puik werk leveren, maar erg duur zijn.

1 like
1 like

cross post

3 likes

Het heeft heel lang geduurd, maar het is eindelijk gelukt om de Pontiac Hydraulica asbak te pakken te krijgen.
Ik had ooit wel eens een groene gezien maar ik weet nu dat er ook bruine bestaan.

Is ook te gebruiken als horlogestandaard. :grin:

13 likes

Ah, jij hebt hem gekocht :wink:
Ik heb hem niet genomen omdat ik al twee groene en twee bruine heb …
Aardig van me, of niet soms?

Hier één van de groenen met wat ander Pontiac spul.

10 likes

Het is ongeveer tien jaar geleden dat ik die groene heb gezien, daarna ben ik er nooit meer een tegengekomen…
Als jij er vier in de verzameling hebt kan dat natuurlijk.:grinning:
Bedankt dat je deze niet hebt gekocht!!! :+1::grin:
Leuke verzameling heb je trouwens.

1 like

Ik zie ze vrij regelmatig langskomen, maar vaak voor belachelijke prijzen zoals deze :scream:


Die staat er dan ook al maanden, zoniet jaren

Net zoals deze imho te duur en bovendien verkeerd gedateerd is.

en deze die ook op 2dehands was volgens mij maar al minder te duur (en bod mogelijk)

Jij hebt de jouwe voor een goede prijs gekregen vind ik.

Ik zal het eens netjes op een rij zetten en een paar foto’s maken. Twee of drie dingen zijn wel tamelijk zeldzaam denk ik.

Edit: dit is ooit eens een redelijk resultaat geweest.
https://www.catawiki.com/l/9627747-pontiac-hydraulica-men-s-watch-1960s

2 likes

Oeps…dat zijn wel andere prijzen dan dat tientje van mijn exemplaar.
Het moet wel een beetje betaalbaar blijven natuurlijk, dat houd de hobby leuk.
Ja, laat eens wat leuke Pontiac spullen zien, dan kunnen we zien wat er zoal gemaakt is.:grinning:

2 likes

Dat is idd vaak wat mij ervan af houdt om leuke dingen te kopen.

1 like

Voor een tientje zou ik er ook een aanschaffen. De laatste aanbieding 25€ + 6€ verzending is er wat over voor een asbak (tegenaanbod € 20 vind ik nog teveel)

1 like

wissel naar rood

11 likes

Ik dacht een leuk klusprojectje te hebben gescoord, maar nee hoor. Loopt als een zonnetje, dus voorlopig maar lekker laten zo.

12 likes

ik heb me toch niet kunnen houden. ik heb een wrak van een Pontiac gekocht. Een automatische nageur maillot jaune. Hij loopt perfect maar ziet er alleen niet meer uit… denken jullie dat het als leek te doen is om het horloge zelf een beetje op te knappen? Als ik aan de kroon draai lijkt het net of er zand tussen zit en het glas staat vol met krassen. het oude stoffen horlogebandje heeft het horloge ook geen goed gedaan en het vergulde is helemaal weggevreten.

5 likes

Bij sommige automaten klinkt het idd vreemd als je hem met de hand opwindt.
Je zou de kast op kunnen sturen om opnieuw te laten vergulden, daarna een nieuwe kroon erop en eventueel een nieuw glas en je bent al een stuk op pad naar een mooi horloge.
De wijzerplaat opfrissen wordt moeilijker.

1 like

Ik ben er al mee naar een horlogemaker geweest en daar werd gezegd dat het toch meer dan 200 euro zou kosten om hem op te knappen, wat ik te veel vind. Ik had dus het idee om sommige dingen zelf te doen (in de mate van het mogelijke). Wat de wijzerplaat betreft, ziet die er op foto slechter uit dan hij is. Volgens mij is die enkel verbruind, als je snapt wat ik bedoel. Is het mogelijk om al het vergulde eraf te (laten) halen en dan te laten polijsten? of is dit geen zicht?

Afgelopen zondag op de Rikketik beurs deze Pontiac Nageur gevonden in een rommeldoos, compleet met het (nog) mooie leren bandje. Hij ziet er uit of ie een redelijk intensief leven heeft gehad, maar dat draagt, voor mij althans, vaak bij aan de charme van zo’n vintage klokje. De markers, cijfers en wijzers zijn behoorlijk aangetast en ik ga nog eens kijken of daar nog wat aan te doen is. Er zit een keurig ETA 1260 uurwerkje in dat Ranfft dateert op 1955. De Nageur loopt sinds zondagavond als een zonnetje met ongeveer +1m per dag. Hoe is 't mogelijk.
Gezien het design zal dit horloge ergens tussen 1955 en 1960 gemaakt zijn. Al met al een leuke aanvulling op de kleine collectie van de 5 Pontiacs die ik al had.
Fascinerende hobby is dit toch. En duur? Nee hoor. Zo veel moois voor nog geen tientje? :joy::star_struck::smiley:

9 likes

mooi ding! en het feit dat je ziet dat het horloge ‘geleden’ heeft, heeft inderdaad wel iets… bij het horloge dat hier bij mij ligt is het toch iets anders vind ik persoonlijk. het vergulde is eraf en het lijkt zo bijna alsof er stukken uit de kast zijn. daarom dat ik het goud eraf wilde (laten) halen, maar ik weet niet of het dan ook zo een metalen look kan en zal krijgen, of dat het nog erger zal zijn.