Ik wist 't niet. Hier zie je een voorbeeld op m’n Pontiac Super Compressor… (2x klikken en goed kijken in 't midden)
Was iemand op de hoogte?
Wist ik niet! Wat voor logo moet het voorstellen? Lijkt op een T namelijk.
Is een P hoor, met beentje langs links
Is bekend hoor. De compressor kasten van Pontiac werden gemaakt door de firma E. Piquerez in Bassecourt. (Staat er een duikershelm aan de binnenzijde van de deksel?) Vandaar de P in het glas. Is dus geen verwijzing naar Pontiac.
Op het forum is dit al eerder aan de orde geweest.
Op de foto van @beobachter is die P duidelijker te zien.
In het document van @jazzbassman staat die “P” ook omschreven. Klik hier: Pontiac geschiedenis
Top, was me tot nu toe ontgaan dit verhaal, dank voor de toelichting.
Leerzaam wederom, thnx
Leuk om te weten, wist ik niet! Dank voor het delen.
Zo blijft het forum leerzaam !! Mij ook nog onbekend.
En ik dacht nog wel dat het wel de P van pontiac was…
Neem aan dat er dus ook foto’s van gemerkte glazen zijn van andere merken niet beginnend met een P die deze kasten gebruikten?
Heb heel even gezocht maar ben er geen tegen gekomen.
Ik heb even gezocht maar ik kan niets vinden over gesigneerde glazen van Piquerez. Ik vind het overigens aannemelijk maar zonder andere exemplaren is de P van Pontiac net zo aannemelijk. Zou iemand misschien zijn compressors na willen kijken of dat toevallig ook gesigneerd glas op zit?
Het is definitief NIET de P van Pontiac.
Ten eerste omdat er dan logischerwijze ook andere modellen van Pontiac met een P op het glas (geweest) zouden zijn. En die zijn er niet (geweest).
Ten tweede omdat ik het weet.
Wat weer niet wil zeggen, dat dan de P voor Piquerez moet staan.
Hebben hier nog andere mensen een Super compressor? Er waren veel andere merken, die die kasten ook gebruikten.
Mijn grail de Polaris van JLC is er bijv. één. Verder had je o.a. LIP, Enicar, Fortis, Alpina, enz. enz.
Wie er een heeft mag kijken en het zeggen of de zijne een glas met of zonder P heeft.
Ik ben benieuwd.
Dat is niet echt een argument…
Ik denk dat je wel gelijk hebt maar ik heb het zelf nog nooit bij andere merken gezien. Ik zou er dan ook een paar artikelen over moeten kunnen vinden, met alle originaliteitsjunkies op het web zou je denken dat dit niet onopgemerkt is gebleven.
Pontiac maakte geen kasten en had ook geen eigen uurwerken. Alles werd besteld bij andere leveranciers en vervolgens samengesteld. Piquerez was dus een van de leveranciers. Ze leverden niet alleen aan Pontiac, maar aan vele andere horlogemakers. Ik ging er vanuit dat het "P"tje alleen voorkomt in het glas van de exemplaren met een Piquerez kast. Misschien, heel misschien was het Piquerez zelf die de “P” op het glas aanbracht, om zo onderscheid te maken. Ook niet logisch, want waarom hebben andere merken met een Piquerez dan geen letter/merkteken in het glas?
Ik heb een aardige hoeveelheid Pontiacs in allerlei vormen en maten en heb ze vanavond toch eens wat beter bekeken. Nu zijn er verschillende exemplaren die in de loop van de jaren een nieuw glaasje hebben gekregen. Daar stond dus geen "P"tje meer in. In de Hydraulica’s (die een Piquerez kast hebben) met origineel glas ook geen “P” ontdekt.
Maar wel een “P” gevonden in het (kapotte) glaasje van een Gulfstream. Nu heb ik er daar twee van, maar in de tweede Gulfstream (zelfde kast) geen “P” in het glas. Misschien is het glaasje ooit een keer vervangen, maar dat weet ik niet zeker. De Gulfstream heeft een zogenaamde gesloten kast, waarbij het uurwerkje uit de kast kan worden genomen, nadat het glas is verwijderd. Ik weet niet of deze kasten door Piquerez werden geleverd. Zo niet, dan is het raadsel rondom het "P"tje compleet. Dan ben ik uitverzonnen.
Mijn excuses voor de slechte (telefoon) kwaliteit
En wat zouden jullie ervan zeggen als de P voor het materiaal staat? Plexiglas bijvoorbeeld?
( https://de.wikipedia.org/wiki/Uhrglas_(Uhr) )
Even gekeken maar mijn Gulfstream heeft ook een P in het glaasje!
Ik heb trouwens ook een Mousquetaire die dat ook heeft naast de 20ATM Compressor.
Het zijn dan ook wel een beetje de “top” modellen die het hebben…
Heb toch wel het idee dat het een beetje in navolging van Omega gebeurde, althans dat idee vindt ikzelf leuker
Omdat plexiglas officieel Acrylglas heet (volgens het stukje van Maurits op Wikipedia) is een P ook wel een beetje onlogisch. Tenzij er andere merken zijn die ook een P in het glas hebben…
Ben het wel met Maurits eens dat het een beetje “on Pontiac” is, blijft dan toch een mysterie…
Toevallig vorige week een P ontdekt na het polijsten van het glaasje, dat was voor mij ook voor het eerst.
Het was een Pontiac hydraulica met compressor kast.
En ook op mijn Pontiac Memomatic compressor staat een P in het midden van het glaasje, net zoals Omega het Omega teken op de plexi glaasjes zette. Ik had er wel even een loupe bij nodig.
Officieel is het Polymethylmethacrylaat,ofwel PMMA, dus kan de P toch weer
En bij mijn pontiac hydraulica memodate is er inderdaad ook een p te zien in het midden van het glas. Grappig was mij nooit eerder opgevallen.
Duidelijk te zien in het midden, anders 2 keer klikken