Post hier je grappigste, stomste, meeste trieste of meest geweldige ervaring met een juwelier

Ik had een metalen band bij mijn Deep Blue gekocht omdat ik dat nu eenmaal mooier vind. Zelf kreeg ik de band er niet op en ben ik naar mijn vaste juwelier gegaan. Ik heb hem meteen even gewezen op het krasje dat ik had gemaakt zodat hij niet zou denken dat hij die gemaakt zou hebben.
Toen ik het horloge ophaalde bleek niet alleen dat hij de kras weg had gepolijst, maar ook had hij aan de hand van de de rubberband mijn polsmaat ingeschat en meteen de metalen band even mooi op maat had gemaakt.
Kosten €5,- En dat voor een horloge en band die ik daar niet had gekocht! Zijn commentaar: “Jij komt hier wel weer terug”.

Met zulke service zeker!

10 likes

Whaha, wat een.verhaal…

Ik heb een aantal jaar geleden mijn eerste ‘dure’ horloge gekocht bij Ace & Spyer in Amsterdam. Het ging om een tweedehands Breitling Navitimer. Hij was toen pas een paar jaar oud. In de etalage stond hij voor 1750. Ik wist toen nog niet eens dat dit een heel lage prijs was. Ik vond het een mooi horloge.

Bij het passen werd ik direct verliefd en wilde het kopen. De verkoper zag toen dat hij een fout had gemaakt met de prijsstelling. Honderden euros te weinig. Gelukkig hield hij het bij die prijs. Dus heb ik voor een lage prijs een schitterende Breitling Navitimer kunnen kopen.

Juweliers zijn alleen maar heel domme dozenschuivers en hebbeb nergens verstand van ik schat zeker 99 % van deze kudde.

Er zit hier een juwelier in Haarlem die me het liefst uit zijn zaak wil hebben lijkt het wel. Vooral omdat ik een keer met een Vostok aan kwam zetten, die Russen daar moest hij niets van hebben en mocht ik in het vervolg thuis laten. :stuck_out_tongue:

Aan de andere kant heeft hij ook wel eens losgeschoten click-on deksels voor niks vastgelijmd bij wat oud spul. Klikte allemaal niet meer. Dus 50/50 ervaring.

Een trieste ervaring uit 2013…

"Ik bezit een leuke Vintage Tissot waar ik zeer gehecht aan ben. De laatste maanden liep het horloge steeds meer achter. Eigenlijk ENKEL de minutenwijzer die 5 à 8 minuten per dag vertraging opliep.
Na lang twijfelen heb ik het horloge binnengebracht bij een lokale juwelier die een behoorlijke reputatie heeft. Na een week werd ik opgebeld met de melding dat de hestelling 100 euro zou kosten. Hiermee toegestemd. De afgesproken termijn afgewacht, en dan opgebeld. Het horloge bleek telkens nog net niet hersteld, en dat er nog een onderdeeltje moest binnenkomen.
Vorige donderdag mocht ik het horloge afhalen. Ik was zeer tevreden. Twee uur later merk ik dat er wat oranje kleur verdwenen is van de sekondenwijzer. Bij thuiskomst mijn fotos bekeken. Dit was vooraf zeker niet het geval. En dan ga je natuurlijk verder kijken. Bleek er nog een kras in het deksel, en een puntje beschadiging op de minutenwijzer. Het ergste vind ik dat de marker bij 5 uur is vervangen. Die is iets kleiner en heeft een andere kleur. De kras op het glaasje is van mij en zeker niet van de juwelier.
Dit is een grote ontgoocheling. En de juwelier heeft hier niets van gezegd.

Vandaag ben ik naar de juwelier gestapt, met de vraag wat er gebeurd was met mijn horloge. De juwelier wimpelde dit meteen af en werd kwaad tot woedend (ja zelfs met klanten in zijn zaak). Ik toonde hem een foto van enkele maanden voordien. Dit wimpelde hij ook af.

In zijn woede werd ik naar buiten verwezen. Ik weigerde te vertrekken. Na 10 minuten wou hij mij eigenhandig de deur uitzetten.

Ik vroeg hem als wij eens kalm konden praten. Hij beweert dat de marker ontbrak bij het openen. Het enige wat ik heb kunnen bekomen, is dat hij zou informeren bij Tissot of hij zo’n minutenring kon bekomen. Ik twijfel echter of ik hem nog een horloge kan toevertrouwen.

Ik denk dat hij bij het openen van het horloge iets heeft voorgehad, zodat de marker bij 5 en misschien ook die bij 6 werd beschadigd en/of verloren.

Ik kan mij indenken dat er iets kan gebeuren bij het herstellen van een 40 jaar oud horloge. Alleen jammer dat hij totaal niets toegeeft. Bij het voorval had hij mij beter opgebeld om tot een vergelijk te komen.

Mijn horloge heeft hiermee veel aan waarde verloren door dit geklungel. Dit wens ik niemand toe."

En ik kan maar geen afscheid nemen van het “verminkte” horloge …


(De linkse)

Ik ken een juwelier waar de ‘meester horlogemaker’ het steevast over ‘Japanse rommel’ heeft als Seiko ter sprake komt.

Terwijl ze er etalages van vol hebben liggen.

1 like

Ik vindt het zeer triest zulke juweliers willen altijd bij meeste gevallen gelijk hebben
Weet niet waarom
ze willen ook niet toegeven dat ze iets mis gedaan hebben

Heb het ook een keer meegemaakt bij een vintage Omega Constellation Pie Pan dat het horloge terugkwam met een deukje op een van de gouden lugs, verdwenen (vergeeld) tritium bij zes(!) (van de 12) markers en een nieuwe kroon van Omega die veel te lang was en de verkeerde kleur had.

Helaas kwam ik er pas na een paar weken achter en toen zei de juwelier dat ik het direct aan had moeten geven. Ergens heeft hij wel gelijk, maar de afgebrokkelde lume en verkeerde kroon had wel even aangegeven mogen worden bij het afhalen. Ik heb er nooit meer plezier van gehad en het horloge maar verkocht.

Leuk en aardig, maar een paar gratis pushpins maken een slechte behandeling in mijn optiek niet goed. Als ik slecht behandeld wordt in een zaak dan is het voor mij vrij simpel, dan kom ik er niet meer…

Die bandservice niet verlenen is een keuze van de retailer (een domme, weliswaar…). De juiste doos leveren voor €10 riekt naar oplichterij. Maar de garantie niet verlenen is gewoon illegaal. Sorry hoor, die had ik lekker laten liggen.

Positief:
Kwam eigenlijk een armband kopen voor m’n vrouw en had per toeval een SKX007 mod aan de pols. De verkoper was bijzonder geïnteresseerd en bleef met me in gesprek, ondanks dat er inmiddels meerdere klanten aan het wachten waren (sommige inmiddels al aan de koffie). Het grappige was dat gedurende het gesprek er steeds meer mensen omheen kwamen staan die geïnteresseerd (bijna hangend over de schouders) aan het meeluisteren waren. Één kon het natuurlijk niet laten en vroeg “kost dat nou?”, waarop ik licht nonchelant antwoorde “iets van 150 euro of zo”. De teleurstellende blik in z’n ogen, terwijl deze naar zijn PO aan zijn pols gluurde vond ik goud waard :yum:

Negatief (bij dezelfde juwelier, andere verkoper helaas):
Een vintage Squale weggebracht om een uurwerkje te vervangen, simpele Quartz (ETA 955.212) en het uitdrukkelijke verzoek om de wijzers instant te laten (i.v.m. de mooie vanilla patina). Na 4 weken wachten kon ik 'm eindelijk ophalen en helaas toch de secondewijzer vervangen met een simpel “mercedes-bolletje” zonder lume. Het excuus was dat de oude niet meer paste (op hetzelfde uurwerk?) en ze bewust bij deze de lume eruit hadden gehaald omdat dat volgens de horlogemaker mooier was :confounded:

Na deze ervaring ben ik dat soort dingen maar zelf gaan doen.

Geen service verlenen is inderdaad behoorlijk dom, zo bouw je geen relatie op met je klant die weer kan leiden tot vervolgaankopen. Dat de juwelier geen garantie wil verlenen zou mij niet zo heel veel uitmaken, dit kan ik zelf wel regelen hetzij door de fabrikant zelf te benaderen of via een Nederlandse klantenservice. Maakt de lijntjes alleen maar korter.

Dat is wel erg kort door de bocht…

Ik verbleef recentelijk een tijdje in een voor mij vreemde stad omdat mijn aanstaande vrouw daar in het ziekenhuis lag. Omdat ze erg gecharmeerd is van Mondaine, kocht ik er een als cadeautje bij een lokale trendjuwelier (of hoe noem je zoiets ;-)) die op de website als dealer vermeld stond. Daar gaat de klacht trouwens niet over: prima vent. Ik wilde er graag een milanese band bij, maar die had hij niet. No problemo: even zelf op internet besteld en twee dagen later was 'ie er. Omdat ik van huis was, had ik geen bandaanzettool tot mijn beschikking en die was hard nodig: met een aardappelschilmesje kreeg ik het originele leer er met geen mogelijkheid af. Dus weer even het centrum in om de trendjuwelier eens lief aan te kijken, maar die was helaas gesloten. Dan maar naar de V&D, waar ze het ook niet voor elkaar kregen. “Misschien kunt u naar een echte juwelier”, concludeerde de dame achter de balie met veel zelfkennis. Dus dat maar gedaan. Ik vond een juwelier, legde mijn probleem uit, produceerde het horloge en de band. De eigenaar vraagt vervolgens:

“Dus nu moet ik zeker service gaan verlenen op een horloge en een band die je niet eens bij mij gekocht hebt?”.
“Nee, u hoeft uiteraard helemaal niets te doen wat u niet wilt. Ik kom hier met een verzoek. Ik heb toch niet gezegd dat ik verwacht dat u het gratis doet?”
“Nou, als je het bij mij had gekocht had ik het gratis gedaan.”
“Voert u dit merk?”
“Nee, dat niet. Ik ken het wel, het is best leuk, maar ik wil het niet omdat het bij trendjuwelier X ligt”.
“Ja daar heb ik het ook vandaan. Dan had ik het toch niet bij u kunnen kopen?”
“Waarom ga je dan niet terug naar X?”
“Omdat die vandaag dicht is”.

Lang verhaal iets minder lang: hij wilde het uiteindelijk doen voor 20 euro. Wat een gast. Als het niet om een cadeautje was gegaan dat ik graag nog die dag wilde geven, had ik hem verteld waar hij z’n bandaanzettool wat mij betreft kon opbergen. Maar ja, toch maar gedaan. Ik ben niet rancuneus, dus ik zal de naam van de juwelier in kwestie hier niet noemen: misschien had hij gewoon z’n dag niet en het zijn moeilijke tijden voor kleine zelfstandigen.

1 like

Ik heb een Certina DS automatisch met datum die heeft 20 of meer jaren in een kast gezetten. Na zoveel jaren wilde ik een onderhouding ervoor. Er was een vlek op de dial, zeker de opervlakte van de kleur een beetje beschadigd.
Ik ben bij een juwelier geweest die ook op horloge werkt. Hij verkoopt Certina en andere merken. Wij hebben erover gepraat. Hij heeft mij gezegd dat hij de horloge werken aan iemand anders geeft, en dat het te gevaarlijk zou zijn aan de dial iets te doen. Ik heb hem dus gevraagd de horloge te onderhouden en mij de dial momenteel terug geven, zodat ik het zelf kon schonmaken. Hij was verbaasd met de resultaat en vragde hoe ik had gedaan. Nu weet ik niet meer, maar ik denk met een oor stick en een beetje polish voor wagen of zoiets.
Na 120 -130 € betaalt heb ik mijn horloge terug gekregen.
En de morgen was ze gestopt.
Het is een automatisch, dus is het onmogelijk die teveel opwinden. Maar men voelt dat het een beetje moeilijk is als de ende van de veer werkt. Hier was het helemaal los. De datum schijf had cijfers verloren en er waren kleinen kratsen waar de vlek nu verdwenen was. Op deze plaats had ik een lange tijd gekeken en ik weet zeker dat er geen kratsen waren toen ik het had schoon gemaakt.
Terug naar de juwelier. Ik werd boos toen hij zij dat er geen warborg was voor de onderhoud, dat de datum al zo was, en dat het helemaal normal was voor zo een oude horloge, ja, meer dan 30 jaren.
Maar waarom moet ik dan een onderhoud betalen of vragen als het slechter wordt darna ? En wie zou gek genoeg zijn om vandag dure horloge te kopen als zij na 30 jaren voor de vuilnisbak zijn ?
Ten ende heeft hij mijn horloge nog eeuwen gehouden om een nieuwe veer te plaatsen, zonder iets te betalen. Ik heb gevraagd de oude terug te krijgen.
Dan heb ik besloten mijn horlogen zelf te onderhouden en dat te leren. De oude veer schijnt geen problemen te hebben. Nu moet ik nog een datum schijf vinden of deze proberen te verbeteren.
Het was drie jaren geleden.
BD

een restaurant is toch ook niet alleen een " eten-opwarmer " …

Dit topic zou zo veel waardevoller zijn als de juweliers met naam werden genoemd.

1 like

Ooit eens een klokje gekocht en vlak voor dat de verkoopster het inpakte vroeg ik “wat is eigenlijk de lugbreedte, misschien heb ik er thuis nog een bandje voor” ( met de bedoeling er terplaatse evt een bandje bij te kopen mocht het afwijken van wat ik thuis had liggen )

kijkt ze me aan alsof ze water zag branden “lugbreedte?”
( en dat neem ik zo’n verkoopster nog geeneens kwalijk,
als niemand de moeite neemt je het te vertellen en je werkt net in die “handel” dan weet je het niet )

dit is meer het gevolg van een winkelier die z’n personeel
zonder enige training in het diepe gooit en kennelijk
even gemakkelijk goudvissen of droge worst zou verkopen als horloges
zodra het maar een paar Euro extra oplevert.

Misschien lees ik je verhaal verkeerd. Maar ik zou me niet als een vorst behandeld voelen. Eerder het tegendeel. Wat een ballentent!