Prachtige 38mm 40's/50' Pontiac en m'n Richard hebben wat TLC nodig

Die Pontiac is geweldig! Heeft wat we noemen een ‘sector dial’. Erg gewild bij verzamelaars dezer dagen, een correcte Longines 35mm tre tacche met sector dial gaat richting de 10k.

De wijzerplaat, in combinatie met de ‘jumbo’ maat van 38mm, en de fancy lugs, zorgen ervoor dat dit horloge écht de moeite waard is. Geweldig ding.

2 likes

Prachtige Pontiac. Uitzonderlijk mooie staat van de wijzerplaat ook :+1::+1:.

2 likes

Ik zie een hoop phenix 130 onderdelen staan op ebay.

1 like

Ja, klopt. Daar heeft iemand een 130 uit elkaar getrokken en die vraagt voor elk onderdeeltje de hoofdprijs. Daar ga ik dus niet aan beginnen :slight_smile:

2 likes

Mooie projecten zeg, vooral die Pontiac is echt om te smullen. :ok_hand:

1 like

De oplettende kijker ziet wel een erg kleine beschadiging op 11 uur, helaas. Maar inderdaad, verder gewoon mint en vrij van patina :ok_hand:

1 like

Dank je! Ik wil hem gewoon eens gaan dragen na al die tijd
Maar na je woorden vraag ik me af; wat zou de gek ervoor geven bij benadering?

Aha, ik dacht dat de beschadiging op het plexi zat. Desondanks mooi :wink:.

1 like

Een nieuwe opwindveer voor de pontiac kan geen enkel probleem zijn en een service uiteraard ook niet.
Leuk projectje overigens.
Er is een pontiac liefhebber op dit forum die o.a. mee heeft gedaan aan mijn clinics en al een aardig aantal pontiac uurwerken heeft gerestaureerd en waarvan ik zeker weet dat hij een dergelijk projectje probleemloos kan uitvoeren.
Kom er maar in @lassale, dit is iets voor jou Harry, gelijk na de vakantie aan beginnen.

Er is op dit forum ook wel iemand die mogelijk heel goed weet wat de waarde van deze pontiac is.
@Maurits, geef eens een indicatie, jij zal toch zeker een idee hebben?

4 likes

Zeker doen ! mijn pontiacjes krijgen echt polstijd tussen het nodige Zwitserse geweld.
Blijf het een prachtig (plak)merk vinden ! Mooie geschiedenis, goede kwaliteit en gewoon heel stijlvolle horloges.
Mocht je hem kwijt willen…

1 like

Oeioeioei, ik vind het altijd moeilijk om een schatting af te geven.

Hier zei ik er al iets over: Welke Pontiac droeg Wim ?

Bij modellen die regelmatig langs komen kun je kijken wat de markt doet. Hier hebben we een model dat ik nog niet in mijn database had (meteen de foto’s gepikt, maar uitsluitend voor eigen gebruik) maar de database bevat alleen foto’s en geen prijzen omdat die meestal niet openbaar gemaakt worden. Dus dat helpt ook niet.

Het werk ziet er uit als een AS Wehrmachtwerk maar met een gedeelde brug. Maar of het dat ook is? Geen idee. Degene die onder de wijzerplaat kijkt kan vertellen wat het is.
Het nummer 1575 irriteert me een beetje. AS 1575 kan ik niet vinden. Een nummer in een ovaal heb ik wel eens gezien maar niet bij AS. (Het was bij Record)

De wijzerplaat is buitengewoon mooi. De kast heeft een beetje geleden maar de attaches (lugs in goed Nederlands :wink: ) zijn bijzonder. Past het verschil in “slijtage” samen? (dat is een vraag die ik me altijd stel en geen oordeel)

De kroon klopt voor mijn gevoel niet, maar dat is alleen een gevoel en kronen worden waarschijnlijk nog vaker vervangen dan glazen of tiretteveren en bij een Speedmaster 2998-1 maakt dat meer uit dan bij een Pontiac.

Het werk is niet gesigneerd, maar helaas was dat niet altijd het geval dus dat wil niets zeggen.

Kortom, geen schatting, ook omdat het het soort Pontiac is dat niet in mijn collectie past, wel een opsomming van enkele dingen waar ik op let.
Uiteindelijk moet je de markt zijn werk laten doen. Of hem houden en zo nu en dan dragen. Dan is de “waarde” niet van belang.

2 likes

Ik heb altijd moeite met het begrip plakmerk

Het houdt namelijk geen rekening met hoe de markt werkte voor er quartzhorloges waren.
En het scheert warenhuishorloges en merkhorloges over één kam.

1 like

Het uurwerk is een AS1130, daar herinnerde @vouwfietser mij net aan (de pontiac is ooit eerder besproken, en ik meende me zoiets te herinneren)

Omdat ik het klokje al zolang bewaar (en koester, af en toe) ga ik hem natuurlijk dragen. Verkoop is geen optie voorlopig :slight_smile:

Ondertussen hoop ik stiekum op het forumlid met het Phenix werkje :star_struck:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk&AS_1130

Dus mijn vermoeden klopt. Ik had niet naar beneden gescrold…

Twee hele mooie horloges, waarbij de Pontiac
(als Pontiac liefhebber) mijn voorkeur heeft.
Beide verdienen zeker een service en draagtijd. Die Richard heeft een interessant uurwerk, die moet echt door een professionele horlogemaker onder handen genomen worden.

De As 1130 is, zoals je al zei, inderdaad een Wehrmachtwerk, en zonder schokbescherming in dit horloge.
Ik heb me al vaker afgevraagd wat de leeftijd is van deze Pontiac.
Is het safe de leeftijd te schatten tussen 1945 en 1947?
Ranfft is erg onduidelijk over de introductiedatum van het caliber, en er zijn diverse ww2 horloges met hetzelfde caliber (glycine, phenix etc)
Ik zet in op (vooral vwb de Pontiac ‘brand’ en zn history, én het uurwerk) 1945/1946/7; één van de eerste Pontiac modellen na de tweede wereld oorlog (met een brandschoon AS 1130 werkje zonder shock protection)

Allebei prachtig.
Maar de Pontiac wint !
Snel servicen en draagtijd geven.

Kort na de oorlog lijkt logisch. Het enige wat “niet klopt” is het referentienummer (13110).
Dat is te hoog voor die tijd. Althans…
In mijn archief zie ik een model met een zelfde soort wijzerplaat met een serienummer ook rond de 500’000 en een werk uit ca 1945 (FEF 310) en referentienummer 2209.
We hebben het hier over referentienummers “oude stijl” Of daar een systeem aan verbonden is, is mij niet bekend.
Ik ging er tot nu toe gemakshalve van uit dat gewoon elk volgende model het volgende vrije nummer kreeg.
Ik moet maar eens de serienummers en de “oude” referentienummers beter gaan bekijken. Misschien levert het iets op.
Voorlopig sluit ik me maar bij jouw analyse aan.
Waarbij wel gezegd moet worden, dat de productie hoogstwaarschijnlijk op zijn vroegst weer in 1946 begonnen is. De directie was in Nederlandsch Indië en dat is later bevrijd dan Nederland. En voor er weer iemand in Zwitserland was om de boel te regelen heeft het ook nog geduurd.

Ik heb een advertentie voor een buitengewone AVA in april 1946. Ik denk dat het toen weer op gang begon te komen.
Maar hoe het precies zat met deviezen, importvergunningen en wat al meer heb ik nog niet uitgezocht.

Dus 1946/47 is misschien nog te optimistisch.

Fun fact: de eerste advertentie (die ik heb kunnen vinden) voor Pontiac horloges na de oorlog - helaas zonder afbeelding - dateert uit 1949 (Leeuwarder Courant )

Prachtige Pontiac Ernst. Niet eerder gezien dit model.

De Richard radio-stop heb ik ook maar helaas geen sloper.

Daar kan ik wel iets op zeggen.
Ned. Indië is op 15 augustus 1945 bevrijd door de aankondiging van keizer Hirohito op de radio.
Pas op 22 augustus kwam de officiële bevestiging in Indonesië aan.
Volgens mij een van de treurigste bevrijding ever in de wereld.

Op 17 augustus werd de onafhankelijkheid uitgeroepen door Soekarno en de Japanse bewakers werden van de ene dag op de andere dag de bewakers van de Nederlandse gevangenen die de kampen verdedigde tegen de lynchpartijen gericht op de Nederlandse en indo-Nederlandse bevolking.
Soerabaja was zelfs op dat moment een gevaarlijke stad omdat daar de haven was waar o.a. de Nederlandse marine haar basis had, veel schepen lagen gezonken vlak voor de ingang en zelfs gedeeltelijk in de ingang van de haven.

Deze gebeurtenissen staan overigens bekend als de Bersiap periode die 4 jaar duurde.
Pas eind september arriveerden de Britse soldaten en kwam de repatriëring van de krijgsgevangenen en geïnterneerden op gang.
Begin 1946 werden de Japanse troepen afgelost en gerepatrieerd.

Dus een AVA in april 1946 bij de toenmalige directie van pontiac in Indonesië zou zeker mogelijk zijn geweest.
Deze korte bijdrage van mij is bedoeld als een historische aanvulling op info gegeven door @Maurits, ik kan het gelukkig nog navertellen, ik was daar en heb het meegemaakt.

Hieruit blijkt dat de Nederlanders in Indië die de oorlog hebben overleefd weer direct probeerde om het leven weer op te pakken.
Helaas is het voormalige Ned. Indië niet meer.

De Nederlandse regering heeft na de onafhankelijkheid van Indonesië helemaal niets gedaan voor de Nederlandse, indo-Nederlandse en Ambonese gerepatrieerden die toen Indonesië zijn ontvlucht en naar Nederlands zijn gekomen.
Voor degene die daar iets meer over willen weten, kijk dan eens op het internet en zoek op tractaat van Wassenaar. Dan kan je wat leren over de teloorgang van de Nederlandse regering.

4 likes