Precidrive vs bulova 262khz

Al een tijdje dat ik opzoek ben naar een ‘high precision’ quartz voor een prijsje. Mijn vraag ik nu welke is beter: precidrive ( certina) of 262khz ( bulova )?

Iemand ervaring met beide of losse ervaring mag ook, dan gooi ik de cijfers wel langs elkaar :-).

Alvast bedankt voor de mensen die de moeite nemen.

Greets,

Peter

Met de precidrive heb ik geen ervaring (zitten wel een aantal mooie modellen tussen), maar de Bulova’s hebben een prachtig glijdende secondewijzer :wink:

1 like

En wat is je ervaring met de precisie ervan… 10, 15, 20 spy?

Volgens mij is dat niet altijd zo bij 262Hz. Voorbeeld is de Moonwatch.

Ik denk (weet niet zeker) dat het bij Bulova zo is:

262HZ: soms een glijdende secondewijzer.
Accutron II : soms een glijdende secondewijzer.
Precisionist: Altijd (?) een glijdende secondewijzer.

Bovenstaande neem ik aan op basis van wat ik gezien heb. Nogmaals, ik ben er niet helemaal zeker van.

Groeten,

Tecco

Mag gerust een tikkende secondewijzer zijn, zolang de precisie maar goed zit. Mijn aerospace moet ik 2x per jaar bijstellen, van winter naar zomer en omgekeerd. Meestal zit de seconde dan nog goed :-).
Zo iets zoek ik zonder de bijbehorende prijs van een ‘breitling’ te betalen. En sync of sat mag er ook niet opzitten ;-).

P.

1 like

Zelf een periode een Certina DS Action met Precidrive gedragen. Liep uitzonderlijk goed gelijk. Bleef (omgerekend, want geen jaar gedragen) ruim onder de 10 sec. afwijking per jaar.

Over Precidrive en H.A.Q zijn online leuke artikelen te vinden. Bijv. in deze link;

http://forums.watchuseek.com/f9/

Het Bulova UHF kaliber in de horloges heeft zover ik weet 2 varianten. De standaard en de chrono variant.
De standaard versie (met centrale secondewijzer) heeft een glijdende secondewijzer.
De chrono heeft een 2 beats/sec. secondewijzer.

Heeft mij destijds doen besluiten om mijn Bulova Sea King Chrono te retourneren en voor een standaard Sea King te gaan. Achteraf is iedereen wijs, had ze gewoon beide moeten houden. Veel gedoe met de retourprocedure gehad.

EDIT:
Afwijking valt mij in ieder geval niet op maar ik let niet op een seconde hier of daar. Geen ervaring met Precidrive.

Ik heb sinds vorig jaar de Bulova Accutron II 96B214 en ik ben erg tevreden. De laatste keer dat ik hem gelijk heb gezet was bij de wisseling naar zomertijd, dus eind maart. Toevallig gisteren gekeken: hij loopt nu 4 seconden voor. Dat komt dus op iets minder dan een seconde per maand. In de praktijk zet ik hem dus twee keer per jaar gelijk: bij de zomer-/wintertijd wissel.

Zie ook:

1 like