Probleem met het automatisch opwinden van een Valjoux 7750

Ik ben in het bezit van een Breitling Chronomat welke zich niet automatisch opwind als de schroefkroon vastgedraaid is, wil ik de kroon dan losdraaien dan zit deze erg vast, dit komt doordat de automatische opwinding de kroon vastdraait
Als ik de kroon dus niet vast draai is er niet aan de hand.

Hopelijk weet iemand raad.

Met vriendelijke groet Hein.

Er zal waarschijnlijk toch iets anders aan de hand zijn lijkt me.
De eenzijdige opwinding kan volgens mij nooit de schroefkroon muurvast draaien.
Kan zijn dat de kroon zelf het probleem is.Is de as niet vervangen?
Gewoon even laten nakijken bij horlogemaker.Weet niet waar je woont anders kon ik het wel verzorgen voor je.Groet Peter

Beste Ducable,

Bedankt voor de genomen moeite om mij te antwoorden, maar de opw.as is nooit vervangen.

Maar ik ben het eens na gegaan, het palrad draait rechtsom het kroonrad dus linksom deze grijpt in het het transmissierad en deze vervolgens in het rainurerad waardoor ook de opw.as rechtsom draait welke naar mijn idee de kroon vastdraait.

Ik zal eens een andere opw.as met kroon erin zetten.

Met vriendelijke groet,

Hein

Dag Hein,

Normaal opwinden: de schroefkroon is losgedraaid. De kroon wordt rechtsom gedraaid om de veer op te winden. De onderdelen die daaraan meedoen, zijn de opwindas, het transmissierad, het renurerad, deze draait het kroonrad linksom, waardoor het rachetwiel (tonrad) (palrad) rechtsom draait. Terugdraaien van het tonrad wordt voorkomen door de pal.

Bij automatisch opwinden wordt het tonrad inderdaad rechtsom bewogen. Maar normaliter beweegt de opwindas niet tijdens dat opwinden Meestal is het kroonrad zo aangebracht dat het tonrad deze beweging niet hierop over kan brengen.

Met vriendelijke groet,
Inca