Pushpin/springbar vragen

Ik had laatst een horloge op een rubber band gezet. Daar heb ik 20mm springbars voor gebruikt, 2,5mm dik. Toen ik met diezelfde pennen (de originele pennen had ik gesloopt) de stalen band terug wilde zetten lukte het mij met geen mogelijkheid. Terwijl ik toch best wel regelmatig van banden wissel en dus ook vaak stalen banden ergens op zet.
De juwelier heeft er dunnere pennen in gezet. Hij zei dat hij bijna nooit van die dikke pennen tegenkomt. Vanwege de dikte was het niet mogelijk de hoek te maken om de pen erin te krijgen, staal geeft niet mee, rubber wel dus dat ging prima. Bij een dunnere pen krijg je nèt wat meer speling, genoeg om die pen erin te krijgen.

Volgens mij is 2,5mm bij Seikodivers de standaard dikte van de “fat springbars”. Ik heb dus ook een paar setjes springbars van verschillende lengtes maar allemaal 2,5mm dik. Soms passen ze qua dikte maar nèt in een leren of rubber band. Als die er eenmaal in zitten laat ik ze daar ook lekker in zitten zodat de band klaar is voor een volgende bandenwissel.
Bij sommige horloges kan ik stalen banden heel makkelijk wisselen (1 minuut werk) en bij andere types zit ik soms een half uur te kl*ten om de stalen end lugs er weer in te krijgen.

Ik vraag mij nu eigenlijk af wat de beste dikte is om te bestellen voor duikers. En waarom moeten duikers over het algemeen dikke pins hebben? Is dit wel zo?

Je moet voor je Seiko duikers die dikke pins kopen. De pinnetjes aan de uiteindes zijn namelijk ook dikker dan standaard pins. Ze zitten dus veel losser in de gaatjes en in extreme gevallen kunnen die gaatjes dus uitlubberen. Heb daar laatst al eens iets over gepost. Even zoeken.

Edit: gevonden!

En ja, de stalen band kan er erg lastig opgaan met die dikke pins maar het moet lukken. Ik heb ook wel eens moeten zwoegen maar het lukt me altijd. Meestal duw ik hem de goeie richting in en tegelijkertijd duw ik hem dan via het kraagje in het gaatje.

2 likes

Dit was dus de eerste keer dat het mij echt niet lukte.

Maarten dat overkomt de beste maat.

1 like

De standaard springbars van mijn leren band zijn dikker dan die van de standaard stalen band. Die van de leren zijn te dik voor staal. Dus er kan verschil in zitten. Het is dan wel een Sinn maar zal bij andere merken vast ook voorkomen.