Quartz crisis

:face_with_hand_over_mouth:

1 like

Heb jij een catalogus van die tijd!
Ik weet niet meer wanneer ik ze gekocht heb
De Automaat moet jaren 70 geweest zijn
Hij was net in Nederland
Weet jij wanneer deze uitkwamen in Nederland
Ik ben 63 jaar vandaar

1 like

De horloges werden in 1976 geintroduceerd maar of ze ook meteen in Nederland en in de winkels lagen weet ik niet. Eind jaren 70 zal het geweest zijn denk ik in ieder geval.

2 likes

Goed geschreven verhaal. De mooiste woorden?

Tja, wat een rampen!
Neemt niet weg, dat ik door HF “bekeerd” ben tot het mechanische horloge, maar in mijn hoofd ruimte openlaat voor quartzhorloges. Ik heb er eentje, die in een half jaar minder dan een seconde “misliep”. Dat blijf ik toch heel bijzonder vinden. En die bovendien - relatief gezien - een habbekrats kostte.

3 likes

Quartz was inderdaad erg duur in het begin. Een simpel handwindertje was veel goekoper. De revolutie heb ik zelf meegemaakt. Je ziet dit ook in de chronologie van de Bond films. Toen de productie goedkoper werd was dit wel een klap voor de mechanische horloges. Ben daarom gek op alle soorten horloges.


Quartz alleskunner

Mechanisch inhouse uurwerk

digitale alleskunner

vintage handwinder

Myota automatisch werkpaard uurwerk.

Ik kan het allemaal waarderen. Ben van 1967 en man wat heb ik een gave dingen meegemaakt tot nu toe. Van de eerste home computers die geen ruk konden tot de smartphones nu. En natuurlijk alle horloge inovaties.

6 likes

En ORIS.
Ik heb hier weleens wat over geschreven :

Om af te sluiten een foto van mijn Aquis :
image
Een dikke lompe duiker, maar oh zo heerlijk :sunglasses:

8 likes

Heb je nou weer op je been zitten stiften?

4 likes

Gelukkig is die tik-tak Rolex van goed, dit model gaat er lelijk uit zien in een ander materiaal.
This needs gold.

Wat wen gaaf stukje Rolex historie heb je daar en ook nog eens in super staat. Erg gaaf, en mooi ook nog eens.

Quartz.
Past prima naast automatisch spul.

Mist mij inziens wel echt dat stukje extra, dat beetje ziel, karakter. Dat beetje gevoel wil ik er wel bij hebben als ik een boel centjes uitgeef aan een pols sieraad .

Quartz is gewoon een horloge, handig .

Mooi stukje geschiedenis heb je ons weer verteld Jasper, dank daarvoor.

Mooi verhaal weer Jasper.

Het is toch ook zo dat de eerste quartz horloges ongelofelijk duur waren? Omdat het toen superieure techniek was?

De techniek achter quartz is eigenlijk ook wel om te waarderen. Het lijkt wel omdat het een commodity is geworden, we het eigenlijk niet meer kunnen waarderen.

2 likes

:point_up_2: :point_up_2::wink:

1 like

Wat een gaaf horloge zeg de Rolex Betaquartz 5100 “Il Texano” :ok_hand::ok_hand:

3 likes

Sorry, overheen gelezen. Bizar idd! :laughing:

2 likes

Ik ben een redelijke quartzliefhebber, en dat is vooral het gebruiksgemak wat daarbij hoort.

Links een heruitgave van wat bedoeld was als beter dan de toen gangbare automaten en rechts, tja, hoe ver wil je gaan met quarz. Niet goedkoop, maar aan de andere kant lijkt het me practisch uitgesloten dat Casio ooit met een automaat gaat komen.

1 like

Ik heb een Omega Seamaster baby Marine Chronometer gehad, een quartz uit 1976.

Een echt blokje Zwitsers kwaliteit. Toen al met safierglas, solide schakels. Mijn hart ging uit naar the real deal, de Marine Chronometer, maar die was me te duur.

Spijtig dat die baby MC te compact was naar mijn zin, ik heb hem redelijk snel doorverkocht, maar ik bewaar een goede herinnering aan deze vintage quartz.

1 like

@AmsterdamVintageWatches ik ben gezien de zeldzaamheid van dit Rolex Quartz horloge wel heel benieuwd wat voor waarde dit horloge heeft? Is dit ook een Rolex welke zeer begeerlijk wordt geacht in de Rolex wereld? Lijkt mij wel --》

Citaat

Opnieuw dank voor je interessante schrijven, leuk verhaal!

1 like

De grap is dat elk quartz uurwerk in feite een stemvork horloge is. Een quartz-kristal is niks meer of minder dan een mechanische stemvork die trilt op een hoge frequentie. Meestal 32768 keer per seconde. Dit analoge signaal wordt digitaal gemaakt en vervolgens 15 keer gedeeld door 2. En dan heb je één seconde :slight_smile: en die kan je weer gebruiken om verder te delen tot minuten, uren, dagen etc.

Dus als je van die kekke getalletjes op een display ziet die de tijd aangeven: helemaal aan het begin van de tijd-keten trilt een piepklein schattig stemvorkje.

9 likes

Rolex is duur
Goude rolex is idioot duur
Limited goude rolex is volledige buitensporig van de pot afgerukt duur
Maar wat is de waarde van een limited goude rolex waar er maar 2 van zijn met (voor rolex begrippen) innovaties?
Ben daar toch wel benieuwd na, zeker omdat alles aan dit horloge qua style niet direct aan rolex linkt.
Wel gaaf trouwens :+1:t2:

2 likes

Voor een duik in de krochten van de vele vreemde vormen en variaties van kwarts horloges: www.crazywatches.pl

En een filmpje waar mijn vroege lcd horloge in voor komt (ik zie net dat ie meer heeft gemaakt!)

2 likes

Het valt wel mee, vooral vanwege het enigszins problematische uurwerk. Geelgoud gaan ze voor ong €15-20k, Witgoud het dubbele.

Sorry voor de onduidelijkheid maar er zijn hier 1000 van. De Il Texano is 1 van de 2 limited Rolex ooit gemaakt. (De andere King Midas)

2 likes

Circuit voor het beta21 uurwerk is nog wel te krijgen lijkt het. (Nou ja een moderne variant)
http://www.strikesandspares.de/preisliste.htm

O ja, droom Rolex hoor :slight_smile:

1 like