Zeker heeft Oris mooie en unieke modellen, heb er 3 gehad (Oris Carlos Coste Limited is net naar mijn zoon gegaan), heb nog een Oris Williams F1 chrono en de Oris Flieger als 1 van de 4 klokken die ik momenteel bij me heb en draag hier op mijn vakantie in Venetie. (waar ze btw ook veel mooie klokken verkopen)
De voorlopige horlogeforum-concensus lijkt te zijn dat Oris een OK merk is dat goede kwaliteit met een eigen gezicht levert voor een aanvaardbare prijs.
Wat mij zelf enigszins aan het twijfelen bracht is dat Oris in zijn communicatie zoveel (te veel) nadruk legt op het imago van het merk, zodanig dat het in mijn ogen geforceerd overkomt. Blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Wellicht wil men zo het gebrek aan eeuwenlange historie compenseren.
Die BC3 van seamaster vind ik wel mooi, van die van Genesis vraag ik me af waar het ‘tonnetje’ linksboven voor dient.
Ik heb zelf de Meistertaucher en de BC4 van Oris.
De BC4 flighttimer heeft net als de BC3 van Genesis zo’n tonnetje rechtsboven.
Dat tonnetje dient om de een ring rond de wijzerplaat, maar binnen de kast, rond te kunnen draaien voor een extra tijdzone. Ook kun je er het noorden mee aanwijzen als je het horloge met een wijzer naar de zon wijst en zo.
De kast van de BC4 lijkt al erg op een meter van een cockpit en door die grote knop wordt dat gevoel nog eens versterkt.
M’n Meistertaucher draag ik toch wel het meest van m’n horloges. Draagt gewoon lekker (ondanks de grootte van het horloge). Lekker robuust.
Ik heb er nu 2, de TT3 Daydate ( groen ) en de BC4 pointerday Small second.
Kwaliteit is erg top en mooi gedetailleerd. ben er goed over te spreken.
Qua positionering schaal ik het merk ver boven Tissot Hamilton en Certina, en net onder of gelijk met Longines en Maurice lacroix.
Laat ik het zo zeggen dat ik horloges gezien heb van “duurdere” merken die er kwalitatief stukken minder uitzagen.
Beste horlogeliefhebbers. .Heb mij vandaag geregistreerd na maanden jullie berichten te hebben gelezen over diverse merken horloges. Als reactie op het laatste bericht over ORIS horloges uit 2011 ! . .Inmiddels 9 jaren verder is het misschien goed voor de twijfelaars om eens aandacht te besteden aan dit merk. Ik ben al jaren fan omdat ze kwalitatief goede en mooie horloges maken voor een in verhouding goede prijs . Neem de Divers sixty five en de Big Crown collecties. .Prachtige kwalitatief goede horloges.
Doe zoveel jaar na dato ook maar een duit in t zakje ten faveure van Oris: in de afgelopen 4 jaar nog geen moment aan gedacht om de aquis van de hand te doen… en adviseer al mijn naasten om mij heen ook om, wanneer ze naar een horloge tot 2k kijken ook zeker eens een Oris te passen!
Mocht ik een klein punt van kritiek hebben … qua fabrieksafstelling loopt mijn Oris vanaf begin af aan al een seconde of 15 in de min per 24u … en ik heb wel eens vaker gelezen dat ze daarin iets minder nauwkeurig zijn hoewel het volgens mij relatief makkelijk te reguleren is
Als het horloge bij een Oris AD is aangeschaft moet je daar gewoon mee terug gaan/ had je daarmee terug moeten gaan (ik weet natuurlijk niet hoe oud het horloge inmiddels is). Elke Oris wordt zo gereguleerd dat hij niet meer dan 5 seconde per dag achter mag lopen dus als hij daadwerkelijk -15 loopt en er is geen sprake van slag of stoot, dan heb je gewoon recht op kosteloos bijstellen.
Dit staat ook in het garantieboekje overig, ergens in het midden van de 28.793 pagina’s
Bedankt voor je reply… heb hem idd bij een AD aangeschaft en heb hem inmiddels alweer een poosje. Duurt inmiddels ook niet vreselijk lang voordat hij toe is aan een servicebeurt dus dan kan die mooi gereguleerd worden
Ik heb werkelijk versteld gestaan vanmij Aquis Date die ik van @royke74 in eind 2017 heb overgenomen.
Die liep het 1e jaar dat ik hem had net onder de +1 !!!
Het hele 2e jaar +1 (heel misschien net erboven).
Wat hij nu loopt weet ik niet. Heb lang niet meer getest. Maar zal me niets verbazen als hij nog onder de +3 loopt.
Wat een geweldig horloge. En nog steeds mij nummer 1 in de verzameling
Hoe de zijkant van de kast ietwat verbreed naar de pols (van boven naar beneden gekeken) vind ik echt mooi. Het lukt een beetje op een tonnetje… ofzo
Eén puntje, mij stoort het nauwelijks… Maar ik heb nog nooit iemand over gehoord, terwijl ik het wel op meerdere Aquis foto’s van HF leden waarneem, is het volgende.
Op de eerste schakel(s) zit vaak een streepje. Omdat de band daar de kast raakt. Hoe kan dit bij een dergelijk kwalitatief stukje uurwerk? Is het een stukje foutieve afstelling? Is het een fabrieksfoutje? Wordt het bij een servicebeurtje opgelost? Etc.
Dit gebeurt bij normaal dragen niet. Dit komt door (verkeerd) wegleggen. Alleen als je de stalen band helemaal de andere kant op buigt, tegen de case aan krijg je hier een markering. Dit is overigens zo weg te werken met een Garryflex blokje
Aha, bedankt voor je antwoord. Bij die van mij zat deze “markering” er bij de juwelier al lichtjes op (zal die 'm ook wel fout neergelegd hebben) . Voor mij destijds niet echt een probleem… Vind een streepje wel oké.
Ook als dit komt door het ’ verkeerd’ wegleggen, vind ik dit een foutje van de producent.
Het Aquis only topic staat vol met deze ‘streepjes’…
Oris ambassadeur @royke74 was mij al voor zie ik haha.
Ik doe mijn horloges altijd in een pouch of de winder… Anders bij het neerleggen gewoon kijken dat hij er ‘netjes’ bij ligt haha, misschien een dekentje enzo erbij