Ja, Kevin, een discussie waard.
Ik ben het helemaal eens met jou, het is immers jouw eigendom.
Overigens, zit ik net te denken als volgt;
Stel je brengt jouw horloge weg ter reparatie, krijg je dan ook direct hun algemene voorwaarden te zien?
Wel, ik denk van niet.
Ik geloof dat er dan ook geen sprake is van het eventueel achterhouden omdat dat nu toevallig in hun voorwaarden staat.
Volgens mij is het zo dat je voor de reparatie op de hoogte moet zijn gebracht van die voorwaarden.
Als dat niet het geval is, dan zijn die voorwaarden niet geldig.
Dan het volgende, na deze impressie en discussie, zou ik voortaan eerst de wijzerplaat eens goed fotograferen voordat het wordt weggebracht. en de hersteller die foto laten zien.
Dan als het weer terug wordt gegeven met opmerking dat ook de wijzerplaat is vervangen, ook de oude wijzerplaat erbij laten zien waarom.
Wel erg omslachtig, maar kennelijk moet je nu alles doen om jouw eigen spullen te beschermen.
Welnu, als ik de foto goed bekijk, dan zie ik dat de opwindknop ook niet direct netjes tegen de kast zit, hebben ze dat niet gezien?
Ik heb niet zo lang geleden een clinic gegeven over het plaatsen van een opwindstift met kroon.
Die hebben ze kennelijk gemist.
Hmmmm, komt bekend voor.
Het is geen Rolex
Dat was een foto met uitgetrokken kroon, gemaakt voor de reparatie.
In het licht van dit topic vind ik dit toch wel een vreemde post omdat je helemaal niet aangeeft wat er was. Alleen dat je vond dat er “iets” mis was. Je hebt het over iemand te pakken nemen? Natuurlijk een vreemd verhaal met de ziektekosten etc. Maar niemand gaat natuurlijk garantie geven op de waterdichtheid van een horloge van 20+ jaar oud (weet uberhaupt niet of er garantie zit op waterdichtheid vanuit de fabriek).
Ach, een koekoek is ook een vreemde vogel, legt zijn eitje in het nest van een nietsvermoedende pimpelmees
Verkoper beweerde dat er “gegarandeerd” aantoonbaar nog garantie op dit horloge zat. En ik geloof dat dan, naïef natuurlijk .
Heb verder geen zin om over de verkoper te bakkeleien, aan zijn slechte adem te ruiken was ie echt terminaal.
Het gaat mij vooral om de handelwijze van IWC. Als er bij mijn andere Porsche iets vervangen moet worden, ligt dat onderdeel in een hoek van de garage, en kun je dat al dan niet meenemen. Het is en was per slot al jouw eigendom.
Wow, apart om de kroon eruit te trekken en vervolgens ter reparatie aan te bieden.
Zo zet ik een horloge altijd stil
Ook garantie op de waterdichtheid? Zou hoogstens onder coulance vallen.
Wel vreemd om te veronderstellen dat de wijzerplaat mogelijk uit het midden zou zitten.
De wijzerplaat zit met pinnen in hiervoor speciaal uitgemeten gaten op de platine en wordt vervolgens geborgd d.m.v. schroeven. De platine als wel de wijzerplaat is met een zuivere precisie gemaakt en kan in mijn veronderstelling niet uit het midden zitten. En zeker niet bij topmerken zoals deze.
Bij een dergelijk horloge zal dat dan ook vrijwel onmogelijk zijn.
Tenzij de pinnen behoorlijk zijn verbogen of dat de pinnen zijn afgebroken en dat de wijzerplaat mogelijk met tweezijdig plakband op de platine is gemonteerd en niet juist is uitgelijnd.
Dat zal immers in normale gevallen niet gebeuren, zeker niet bij een horloge van dit merk.
Wat te denken, is hier al eerder iemand alternatief bezig geweest of heeft de horlogemaker die het onderhanden had iets gedaan wat niet in het herstelpatroon thuis hoorde.
Misschien heeft die een niesbui gehad waardoor de wijzerplaat weg dwarrelde en in zijn kom soep terecht is gekomen. Wie zal het weten?
In ieder geval is het nu niet meer te achterhalen.
Volgens TS ging het als volgt:
Bij de prijsopgave Servicebeurtje 665 euro en paar dagen later een mailtje: wijzerplaat moet ook vervangen worden 440 euro. Na een paar dagen later kan het gehele uurwerk wel uit elkaar liggen.
Gokken is soms leuk, maar ik zou liever het antwoord van @hendrik zelf horen?
Bij de juiste gok win jij gewoon een like!
Wijzerplaat was nog geen 2.5 jaar oud, en is destijds door IWC in Zwitserland al vervangen, ook tijdens een volledige service. De garantie na zo n beurt is 2 jaar. Tijdens onderzoek in N.L. bleek voornamelijk aan de achterkant van de wijzerplaat corrosie te zijn opgetreden, en ja dan vallen er stukjes verf in het uurwerk etc. Tectyleren doen ze niet
En dan is het stikken of slikken, moet wel zeggen dat het horloge maar een paar seconden afwijking per dag heeft.
2,5 jaar terug volledige IWC service? (Dus inclusief nieuwe pakkingen) En nu corrossie en condens: of jij/vorige eigenaar heeft regelmatig met die uitgetrokken kroon in de regen rond gelopen of dit is wel slechte reclame voor IWC kwaliteit
Hegeman Skoda Nijmegen deed dat standaard.
Kwaliteitsspul, dat IWC.
Het is handiger als je gewoon in 1x een duidelijk verhaal er van maakt ipv telkens steeds overal dit soort flarden te posten
Waar we volgens mij hier aan voorbij gaan is dat de horlogemerken een andere reden hebben om die onderdelen niet mee te geven…
Dat het namelijk vervalsing in de hand werkt. Je kunt een echte plaat in een nepper stoppen etc. Je kunt ook geen nieuwe losse onderdelen bestellen.
Volgens mij is dat de hoofdreden waarom je geen onderdelen mee krijgt.
Dat, en dat de vervangen (en versleten) onderdelen soms weer voor nieuw aangeboden worden. Dat is wat mijn horlogemaker me vertelde. Van bijv. Rolex of Omega laat hij wel de vervangen onderdelen zien, maar om die reden geeft hij ze niet mee.