Reparatie Seiko bullhead

Ik heb nog een Seiko bullhead. 25 jaar niets aangedaan. Loopt, maar stopwatchknoppen blijven hangen. Wie weet reparateur? Mijn horlogewinkel gaf aan dat er geen onderdelen meer waren.

Dank alvast voor reacties.

Is zelf makkelijk te repareren. Is een zeer bekend probleem.

Als je het deksel erafhaalt en de ring rond het werk eruit haalt kun je de pushers er gewoon uithalen.
Dan even slotspray in de gedemonteerde pushers spuiten en een nachtje laten trekken.

Dan nieuwe O-ringen rond de pushers en het veertje van deze aftermarket kit overzetten naar de originele knoppen.

http://www.benl.ebay.be/itm/NEW-SEIKO-6138-0040-BULLHEAD-SET-OF-2-PUSHERS-W-SPRING-CHRONOGRAPH-WATCH-142-/351781604640?hash=item51e7d14d20:g:j0UAAOSw7s5XhSrX

1 like

Denk dat de term ‘makkelijk’ voor iedereen verschilt (heb zelf 2 linkerhanden dus laat het graag aan anderen over), maar ik zou sowieso een beurtje doen.

Er zijn een aantal forumleden die dit best zouden kunnen doen lijkt me.

Gaaf horloge trouwens, is het met bruin/rood of zwart/blauwe combi?

Klopt maar helaas is dit een uurwerk waar vele uurwerkmakers zich liever niet aan branden… Iemand vinden voor een service zou dus lastig kunnen worden.
Maar we zien ook graag plaatjes ervan!

Overigens wat @GhentWatch zegt klopt, het is alleen een kwestie van vuil rond de pushers waardoor ze niet meer soepel gaan.

2 likes

Zou als ik u was niet zelf doen. Vuil hoopt zich op onder de drukkers waardoor deze op den duur niet meer kunnen worden ingedrukt. Drukkers zitten vast met hele kleine splitplaatjes die je gemakkelijk weg laat springen. Met een oplosmiddel maak je alles vet en verplaats je het vuil. Grote kans dat ook de w plaat vuil en vet wordt. Voor hulp kijk op ***** (website verwijderd)

Zover ik weet is dat helemaal niet het geval bij een bullhead die enkel met de mouvement ring en de O-rings vastgehouden worden.

De O-rings smeer je met wat gasket grease/wat silicone-vet het vuil moet verplaatst worden uit de kop van de veren en de pusher zelf.

Daarnaast is het niet toegestaan op dit forum om reclame te maken (en aangezien elke reactie je post je website erin voorkomt mogen we dat wel aannemen)

Hoe de wijzerplaat vuil zo worden volg ik al helemaal niet door gedemonteerde pushers te laten weken.

2 likes

Thanks, blij dat mijn ufo goed loopt dan…:wink:

klinkt aanlokkelijk - heb zelf nog een bullhead zonder pushers dus dat zou… :wink:

Heb idd zelf nog nooit iets dergelijks gedaan. Doe het dus liever ook niet.


Ik woon in Katwijk ZH. Iemand suggesties waar/wie me kan helpen?
Dirk

3 likes

Bruin exemplaar. Zie foto 22:05 uur

Of je verkoopt hem aan mij en ik doe het wel :wink:

1 like

Zover ben ik nog niet dat ik hem kwijt wil.

haha - zo kan het natuurlijk ook! Maar voorlopig is die voor mij de knappe tweelingbroer van een ander exemplaar dat ik ooit dapper met WD40 van een dikke laag roest heb ontdaan en sindsdien prima loopt, ondanks dat vooral onder de motorkap het er zo slecht uitziet dat een reparateur bij het vastzetten van een kroon stelde dat het direct bij het vuil kon :wink:

de tweeling :slight_smile:

1 like
2 likes

Het is een mooi klokje :heart_eyes: en bij Jan Ubels ( op de forum is zijn naam Klokken ) http://www.klokken-ubels.nl/index.php/reparatie ben je op een goede adres :thumbsup: zie verslag in de laatste Watching over restauratie van een Seiki 6139 :gift:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Die replica dingen zijn wel wat krasgevoeliger vaak, alsof de verf makkelijker loslaat.

Jup. Maar beter dan de volledige afgeragde denk ik. Gewoon bijhouden

1 like

Bedankt voor de tip. Zal gaan infomeren.