Reparatie vintage tissot

Service rond de 200€. Wijzerplaat pootjes herstellen op de juiste manier 75-100€ en een nieuw glaasje 10-15€. Dat zou ik als normale prijzen beschouwen.

Is allemaal afhankelijk van wat men onder de service vindt vallen. Een vintage automaat kan stevig in de uren gaan zitten omdat het schoonmaken, polijsten van tappen, spiraal richten etc etc nu eenmaal tijdrovend kan zijn. Lagering rotor is vaak ook nog wel een dingetje. Daarnaast komt je bij die oudere klokjes het nodige kuns en vliegwerk van voorgangers tegen. Mijns inziens kun je ook een pas goede schatting maken als je het horloge van binnen gezien hebt. Ga nu niet alleen omdat iemand de goedkoopste is maar voor iemand waarvan je weet dat die bv ook daadwerkelijk op een goede manier die pootjes kan lassen. 1 x te heet en je wijzerplaat heeft zichtbare schade. Ook dat lijmen heeft zo zijn risico’s indien niet zorgvuldig gedaan. Met te dik lijmen komt bv de wijzerplaat hoger, hierdoor is er minder ruimte om de uurwijzer goed te plaatsen met de kans dat deze de plaat raakt en het klokje stil valt of erger nog er een sleepspoor op de plaat ontstaat.

Ter indicatie een niet vintage automaat inclusief nieuwe opwindveer begint ergens tussen de 225 en 250 (excl. versleten onderdelen vervangen).

Overigens mocht je ergens vastlopen op de onderdelen, stuur me dan maar een pb. Van de 780 t/m 784 heb ik nog wel de nodige nos onderdelen liggen.

Succes en veel wijsheid gewenst!

Ik betaalde destijds €125. Toen is het glad gepolijst en kreeg ik een nieuwe opwindveer. Bij jou gaat de service een stuk verder.
Of het een schappelijke prijs is, dat ligt er natuurlijk aan wat voor jou de waarde van het horloge is!

Als ik lees hoe deze horlogemaker te werk gaat met reparaties dan is het me het geld wel waard. Het horloge heeft sinds 1975 nog nooit service gehad en het is een erfstuk wat ik regelmatig wil gaan dragen.

Bedankt voor jullie goede adviezen en het aanbod voor onderdelen. Ik zal het eind resultaat met jullie delen t.z.t.

1 like

@wbcoupe @menkepie Inmiddels ligt het horloge open bij de horlogemaker en die mailde dat er een 1481 kaliber in zit. Wat ik tot nu toe kan vinden is Omega 1481 / Tissot 2481 wat het dichtst in de buurt komt.

Met het kast- en serienummer wat hij ook doorgegeven heeft zou ik bij Tissot kunnen vragen wat de productiedatum is…

1 like

De 2481 kaliber range is een doorontwikkeling van de 784 range. Dan is het horloge toch wat nieuwer dan ik dacht, of er is ooit een vervangend uurwerk in gekomen. Ze zijn namelijk makkelijk uitwisselbaar omdat de buitenafmetingen exact gelijk zijn.
1481 is het kalibernummer dat Omega gebruikte voor dit uurwerk, als er inderdaad een 1481 in zit is het uurwerk zeker vervangen, want Tissot gebruikte geen uurwerken met Omega opschriften en nummers.

Opvallendste verschillen tussen 784 en 2481 zijn de verhoogde beat rate (21600 bph i.p.v. 18000) en de toegevoegde datumsnelverzet door herhaaldelijk indrukken van de kroon.

Op basis van het serienummer kun je inderdaad bij Tissot de productiedatum opvragen, maar dat is vrij duur (100 Zwitserse Frank). Je kunt met deze tabel al wel redelijk nauwkeurig het productiejaar inschatten:

1 like

Bedankt! Volgens deze lijst is ie geproduceerd in 1972 (serienummer 15100664) en dat kan wel kloppen want het horloge is gegraveerd met de datum waarop het bedrijf 'm cadeau heeft gedaan in 1975.
Nooit gemerkt dat ie een quickset date heeft door de kroon in te drukken, zal ik proberen als ie terug is…

1 like

Niet gezegd dat dat snelverzet nog werkte. Het is een beetje een knullig systeem en bij de helft van de uurwerken werkt het niet meer omdat er teveel speling op gekomen is :thinking:

Hier heb ik weinig aan toe te voegen….:sunglasses:

1 like

@wbcoupe Als er volgens de horlogemaker een 1481 kaliber in zit kan ik dan concluderen dat er een Omega uurwerk in zit?

Of de horlogemaker kan niet lezen, dat zou ook nog kunnen :grin:

Overigens zou er dan ook een Omega serienummer op moeten staan, en die zitten in heel andere reeksen dus zou je dan niet op een logisch jaartal uitkomen :thinking:

Ik kan het ook niet rijmen maar ik weet wel dat het horloge nog nooit een horlogemaker heeft gezien sinds 1975 dus een wissel is onwaarschijnlijk.
Enfin, als ie maar mooi opgeknapt wordt door Wesselink & Vreeker in Alkmaar dan kan ik 'm weer regelmatig gaan dragen.

@Ks1203 Inmiddels is het horloge terug van Wesselink en Vreeker en het is weer tiptop in orde! Zelfs de datum quickset werkt, kroon indrukken in de ochtend. Hier het eindresultaat.

Iedereen bedankt voor alle tips :slight_smile:

1 like

Fijn dat hij weer naar behoren werkt!

1 like