Restauratie Certina DS-2 automatic - picture overload

Geweldig gedaan, ik kijk al uit naar de video(s) en het topic over de must have tools.

Ik heb vanochtend een horloge (AS 980, Enicar) geserviced, daar heb ik 2 uur en 35 minuten over gedaan. Als antwoord op jouw vraag…

Bedankt voor deze rapportage! Met gepaste jaloezie gelezen :smile:.

Dank je wel voor je tijdmelding. Nogmaals, ik had echt niet verwacht dat het zo snel gaat.

Geert het is wederom een genot om te lezen. Ook de manier van uitleg verveelt geen seconde. Boeiend en kijk uit naar je eerst volgende video verslag. Weer bedankt voor het laten meegenieten!

Mannen, ik ga nadenken over het maken van een video, dat is nog geen garantie dat jullie vanaf nu een wekelijkse aflevering van Geert’s Horlogevideo Roadshow gaan krijgen… *

Even om de verwachtingen wat te temperen.

*Tenzij er iemand bereid is me grof geld te betalen zodat ik mijn baan kan opzeggen natuurlijk :smile:

1 like

Geert,
Zoals eerder gezegd je bent een tovenaar met horloges, geweldige reportage neer gezet, lees & kijkvoer
bij uitstek.

Erg leuk om dit te lezen. Mooi gedaan!

Beste Geert,

Hartelijk dank voor de volledige en uitgebreide fotoreportage met uitleg! Het heeft mij veel geleerd over het binnenwerk van de oude Certina van mijn Opa. Ik ben dit uurwerk aan het repareren, de rotorpost was gebroken en die heb ik kunnen vervangen.

Het enige probleem dat me rest is het terugzetten van de rotor met bijbehorende veer. Ik kan op internet nergens een gedetailleerde beschrijving van deze stap vinden, kunt u me misschien helpen? Ik meen dat de procedure is: veer op de rotor klemmen, vervolgens de rotor op het uurwerk plaatsen, en dan de veer-pin verschuiven tegen de richting van de pijl op de rotor in. Het probleem dat ik heb is dat ik de veer niet op de rotor geplaatst krijg, is daar een methode of een bepaald gereedschap voor?

Ik hoor graag van u, vriendelijke groeten,

Yannic

Het is voor mij ook alweer even geleden, heb je misschien foto’s van de onderdelen waar je het over hebt?

Begrijpelijk, fijn dat u 5 jaar na de laatste reactie op uw post zo snel kon antwoorden! Zie bijgevoegd de foto’s. Mijn vraag is nu hoe ik dat veertje op de rotor geklemd krijg, en vervolgens hoe de rotor in het uurwerk gemonteerd wordt. Ik heb tot nu toe een aantal uur geprobeerd met een pincet dat veertje op de rotor te klemmen, zonder succes.

Vriendelijke groeten, Yannic.

Ter illustratie voeg ik nogmaals 2 afbeeldingen toe: het uurwerk zonder rotor en een datasheet van Certina met de genummerde onderdelen (ik verwees in mijn vorige bericht naar de rotor 1143, en een veertje 1491).

Ik heb nu helaas geen uurwerk beschikbaar om te bekijken hoe het daar zit, dus je zult even moet afwachten of één van de andere (amateur-)uurwerkmakers dit toevallig wel weet.

Misschien helpt bijgaande video je een beetje verder, bekijken vanaf 3:14 voor de rotor montage:


Helaas is niet te zien hoe het veertje aan de rotor is gemonteerd, maar het knopje van het veertje moet dus door het gleufje van de rotor uitsteken en worden verschoven als borging voor die rotor.
Dat is wel goed te zien.
Wie weet lukt het je hiermee, succes :four_leaf_clover:

Zo hoort die te zitten, naar rechts schuiven met het pijltje mee komt de borging vrij en kan je de rotor afnemen.

4 likes

Gaaf! Leuk om weer eens zo’n uitgebreid verslag te lezen.

Helaas, is deze alweer wat ouder. Ik kom er de laatste tijd niet meer echt aan toe om te servicen.

1 like

Ik zie het nu pas. Er had iemand op een 5 jaar oud topic gereageerd, vandaar dat ik hem ineens voorbij zag komen.
Anyway, blijft tof om te zien. Zonde dat je er nu geen tijd meer voor hebt.

4 euro voor een DS-2 automaat, doe er maar 100 aub :grin:

Mijn mooiste rommelmarkt aankoop was een Omega Constellation 2852 voor twintig euro.