Restauratie Certina DS-2 automatic - picture overload

Hallo Gerard,

Over het afregelen zullen we eens een apart topic maken.
Komt veel bij kijken, heb in mijn studietijd in Swiss een jaar regeltechnieken gedaan.

3 likes

Schitterend verslag. Zo’n Certina heb ik ook gehad, mooie horloges, de degelijkheid straalt er vanaf.

sodeju wat ben jij toch goed man! chapeau, chapeau!!

Wauw, wat mooi om te zien! Prachtig gefotografeerd ook en met een geweldig eindresultaat. Vraagje: hoe zit dat precies met het demagnetiseren? Waarom moet dit?

Mooi Freddy ik kijk er naar uit,
het lijkt me i.i.g. een heel gedoe waarbij je op een hoop dingen tegelijk moet letten.

grt. Gerard

Leuk horloge en mooi gelukt! Geen probleem om achter de schermen wat te kunnen ondersteunen, zelfs al is het alleen van de morele soort :wink: Prettig dat we elkaar kunnen helpen.

1 like

Zoals Freddy al aangeeft, dat is normaal gesproken een jaar op de horlogevakschool. Nu heb ik dat niet gehad maar ik ga toch een poging doen het uit te leggen. Even in de basis, een uurwerk wordt tijdens het dragen in meerdere posities gehouden, door allerlei invloeden (zwaartekracht, imbalans, momentum, kwalitijd van de materialen) kan het in een specifieke positie dus afwijken van de andere posities. als jij je horloge op de Timegrapher legt om hem af te stellen ligt de wijzerplaat omlaag, dat is vaak al een verschil met wijzerplaat omhoog, terwijl dat de positie is waarin een horloge gemiddeld vaker verkeert. Wat je dus zoekt is een mooi gemiddelde over de posities, waardoor het horloge over de dag gezien zo nauwkeurig mogelijk loopt. Als je een kwalitatief hoogwaardig uurwerk hebt (chronometer klasse) zal de positionele afwijking een stuk minder zijn waardoor deze ook veel nauwkeuriger blijft lopen (ik heb een oude Omega Constellation die praktisch in alle posities constant loopt). Bij andere uurwerken waarbij dat verschil groter is moet je dus een gemiddelde vinden tussen posities in de min en in de plus, om het over de dag in de plus te laten eindigen. Daarnaast kan een afwijkende positie ook duiden op een defect. Als de spiraalveer niet helemaal vlak staat dan is het mogelijk dat hij in de vlakke posities perfect loopt terwijl het horloge in de andere veel te snel of langzaam loopt. In dat geval moet je dus de spiraal weer vlak maken. In sommige gevallen moet je de veer weer in model brengen of fysiek langer of korter maken door de spiraal te buigen (not for the fainthearted). Ik ben zelf ook erg benieuwd of Freddy wat meer zou willen uitwijden over het afregelen, aangezien dit voor mij ook nog een leerproces is.

Door het magnetisch raken van onderdelen door externe invloeden (bijv. speakers, magneetsluitingen) kunnen onderdelen in een uurwerk elkaar aantrekken, dit heeft allerlei bizarre effecten op hoe een horloge loopt. Wanneer de spiraalveer door magnetisme samentrekt wordt de winding korter en begint het uurwerk heel snel te lopen (soms een kwartier per uur). Het demagnetiseren zorgt ervoor dat je zeker weet dat de onderdelen geen magnetische lading meer hebben, dit kun je doen als je denkt dat dit aan de hand zou kunnen zijn maar is ook een voorzorgsmaatregel tijdens het servicen. Anders zou je tijdens het afregelen dit effect gaan compenseren. Veel horloges hebben een ingebouwd magnetisme schild om hier extra bestand tegen te zijn (de Rolex Milgauss is speciaal gemaakt voor mensen die werken in omgevingen met veel magnetisme zoals een electriciteitscentrale). Nu komen steeds meer merken met een balans in materialen die niet gevoelig zijn voor magnetisme zoals silicium, dan ben je eindelijk van dit probleem af. De nieuwe master-chronometer lijn van Omega is daar een voorbeeld van.

Even een aanvulling zonder het topic te willen kapen. Magnetisme is één van de meest voorkomende redenen dat een horloge niet (meer) goed loopt. Het bouwt vaak langzaam op en er zijn meer producten en situaties die dat kunnen veroorzaken dan je denkt.
Geert zei al speakers en inderdaad magneetsluitingen (bijvoorbeeld van het telefoonhoesje of van de tablet). Maar ook sommige antidiefstal poortjes, scanapparatuur op het vliegveld, allerlei apparatuur in het ziekenhuis enz. enz.

Ik lees deze topics altijd met aandacht. Keep up the good work! Kan me voorstellen dat het veel tijd kost om een dergelijk topic te maken :smile:

Dat kun je wel stellen ja, en blijkbaar heb ik ook nog ontzettend veel typefouten gemaakt zie ik nu… :smile:

Echt heel erg mooi om te lezen en bekijken!
Lijkt me geweldig om te kunnen…
Bedankt voor de moeite😉

Bedankt weer voor dit mooie verslag en idem foto’s . :thumbsup:

Ahum… :slight_smile: … Leg het uurwerk op een horlogekussentje, en leg dan de kast eroverheen, draai het geheel dan om…

da’s de methode die ik het meeste zie, en 't bevalt me ook goed om het op die manier te doen…

Maar… Verder een mooi verslag, inderdaad… met foto’s kost het veel meer tijd dan waneer je "even een uurwerkje serviced… zeker als je een Unitas hebt…da’s met een uurtje wel gedaan. :smile:

Wat voor kaliber zat er eigenlijk in deze Certina? ik gok een ETA, te oordelen naar het verstelnokje op de balansbrug…

Als je de wil hebt om het te leren en bereid bent wat degelijk gereedschap aan te schaffen dan kun jij dit ook. Ik ben nu anderhalf jaar bezig met horloges, puur als hobby, dus jij kan dit ook.

Ik hoop ook oprecht dat meer mensen dit op gaan pakken om deze kennis levend te houden.

Mag ik vragen wat alle apparatuur zo’n beetje moet kosten? Lijkt me mooi om ooit mee te beginnen :smile:

Voor zover ik weet is de 25-651 een inhouse uurwerk. Na 1974 is Certina overgestapt op ETA’s.

Ik heb meerdere werkplaatsen kunnen kopen voor telkens een paar honderd euro maar dat is wel geluk hebben.

Ik denk dat het belangrijk is om rustig op te schalen, ik ben begonnen met een startersetje van eBay uit China voor 15 euro. Daar gebruik ik nu nog steeds gereedschap uit. Ik zal binnenkort eens een topic maken over de echte must-haves.

€ 15,- is nog te doen ;)… Ik ben benieuwd naar de must-have-topic :+1:

Ziet er weer geweldig uit Geert.
PS; Wat doe je eigenlijk voor je beroep??
Groetjes Jack

Super gedaan Geert! Zeer zorgvuldige reportage :slight_smile: Mooi horloge ook.