Restauratie dierbare Delbana

Dit is de delbana die ik aantrof in een (dit jaar) verkochte ebay partij. Ik gebruik geen ebay. Ik kan de verkoper mailen om de koper te verzoeken mij te mailen, en dan een bod te doen. Wel een gedoe.

Ik heb dit schrijfsel uit een .doc bestand geknipt en geplakt. De opmaak komt dan helaas niet goed over, beetje rommelig zo. Sorry, helpt het als ik de volgende keer eerst een pdf maak en daaruit kopieer, iemand?

Hallo,

Ik begrijp waarom het zo’n dierbaar horloge voor je is. Daarom zou ik willen adviseren om deze zo origineel mogelijk te laten. Als het mogelijk is alleen een nieuw glas en een servicebeurt voor het uurwerk. Als je teveel laat vervangen/opknappen is het in mijn ogen namelijk niet meer hetzelfde horloge als dat jouw vader droeg. De kroon bijvoorbeeld lekker zo laten. Ook de krassen/butsen zijn waarschijnlijk gebeurd toen het in bezit was van jouw vader, maar ik begrijp dat je last krijgt van de huid als je het zo laat.

mvg Melvin

1 like

110% mee : ik heb de zelfde delbana met hetzelfde verhaal, behalve dat mijn vader nu 84 is.
De geschedenis van de horloge heeft meer waarde dan de delen, maar alle delen maken deze horloge uniek. Ik zou dus alles mogelijk houden.
Als de plexi gebroken is dan wisselen, anders de kratz verwijderen.
Voor de kast, laten verchromen betekent overal diep gaan, en zoals voor polish zullen misschien de scherpe randen rond worden. Misschien niet overal verchromen, maar dan is het zeker minder sterk. Of helemaal iets anders :de kast goed poetsen en dan met acryl verf “varnish” om de oxyde te stoppen. Het blijft zichtbaar maar raakt de huid niet meer.
Ook misschien de wijzers poetsen en re-lume als het nodig is.
En als het voor mij was de nato weggooien als ik de horloge wil dragen : dat doet veel kratsen op de deksel, altijd op de zelfde plaats en dan wordt de nato ingeschreven op de deksel.

1 like

Begrijpelijk dat je er zuinig op bent en 'm draagbaar wil hebben.
Ook ik zou 'm zo origineel mogelijk houden en om contact met
de huid te voorkomen bv. een mooie bundstrap aanschaffen/
laten maken. Wees voorzichtig in je keuze vwb de restaurateur
en leg desnoods schriftelijk vast wat je wel en wat je niet wilt.
Op dit forum staan ook ervaringen met horlogeherstellers waar
je een keuze uit kunt maken.

Op eBay staan best wel een aantal Delbana’s en soms ook wel op MP.
Vwb. eBay check:
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=delbana&rt=nc&LH_PrefLoc=2&_trksid=p2045573.m1684

Succes!

ik vind deze kroon ook prima. Ik vind deze kroon prima, dus die zal blijven.

Het punt is echt de kast. Als mijn vader nog leefde had hij mij
aangespoord om hem te restaureren. In zijn ogen was het een
gebruiksvoorwerp en “je moet gebruiksvoorwerpen in goede staat
houden”. Ik ben er best sentimenteel over, maar dat heb ik niet
van hem.

Voor mij is de overweging: origineel in de kast, of behandelde kast aan de pols.

Voordeel van polijsten en verchromen is dat de draagbaarheid toeneemt
vooral door de gevoeligheid van mijn huid. Ik heb niet de indruk dat
er diepe krassen in zitten, maar eerder poreuzer is geworden (chroom is altijd
wat poreus trouwens, heb ik mij laten vertellen) en daardoor het
koper meer bloot staat aan de atmosfeer. Omdat de krassen niet diep lijken
hoopte ik dat het materiaalverlies wel mee zou moeten vallen.

Ik hoor nog steeds graag tegenstemmen hoor. Wat ook niet meeweegt is de
financiële waarde, die is toch niet hoog. (Misschien dat het over nog eens 100 jaar
verschil maakt). Hij is toch niet voor de verkoop.

Gaaf! Heb je een foto van je Delbana? Naar aanleiding van jouw overweging “diep gaan” heb ik even gezocht op het weg, maar ik vind zo snel geen voor en na voorbeelden. Wel een blog/tut van iemand die polijstwerk zelf gedaan heeft, en daar zie ik ook geen grote materiaalverliezen:

Relume ben ik juist huiverig voor. Ik heb lelijke applicaties gezien. En grote kleurverschillen.

Krassende Nato’s, heb je dat zelf meegemaakt? Is het echt het weefsel wat krast, of ingevangen vuil? Ik vind er zo gauw niets van, wat is je eigen ervaring?

Ik zal kijken wat er met reinigen van de kast te behalen valt. Dan wordt ook de diepte van de aantasting onder de kopeoxide duidelijk.
Ik houd al 2 jaar ebay in de gaten en de witte die ik gepost heb is de enige met mogelijk dezelfde wijzers (en niet eens in kleur) die ik in die tijd gezien heb.

In het algemeen: ook tips van restaurateurs mn polijstwerk, en daarnaast voor het werk aan de wijzers zijn van harte welkom. Zoekend naar aanbevolen restaurateurs geeft vooral oude hits. Misschien is er iets veranderd (mensen gestopt, goede nieuwkomers etc.)

Iemand zo gek als ik om wijzers per auto door het land te rijden? Ik zou het doen :boy:

Ik heb geen foto maar het lijkt op deze met zwarte op wit dial.


Om een goede werk te doen om te chromen moet ten eerste de hele oude laag verdwijnen. (Alles wat blijft wordt erg onderteken door de nieuwe chrome laag : kratsen of stappen tussen de lagen.) Het is bijna onmogelijk een gat in de chrom te hervullen. De oude laag gaat weg met polijsten en dat is het probleem om de hoeken en gaten in vorm te houden en niet alles rond krijgen vooral als men met een dremel werkt. Als er oxydatie is moet men naar onder gaan totdat het helemaal is verdwenen.
Wat betreft de nato heb ik de laatste keer op een sicura gezien, maar ik heb geen foto genomen. Het was niet zo erg dan een vorige keer. Maar men ziet precies waar gaat de nato door en zelf de “grid” van de strap. Ik weet ook niet hoelang het nodig is om zoiets te krijgen. Het verdwijnt met polishing, maar niet zo met dialux of zoiets, maar met iets sterker als emeri papier, arkansas als het vlak is of diamond poeder. Ik weet niet of het komt van de vuil of de nato zelf, maar altijd als er iets zacht glijdt op iets hard wordt het hardste beschadigt, en niet omgekeerd. De zacht houdt de kleine stukjes en werkt als een zaag. Daarom gebruikt men tin (Zn of Sn) om diamanten te polijsten.

Edit : hier om wijzers te polijsten : http://www.montrespourtous.org/viewtopic.php?t=323
Ook met een oor stick en iets om metaal te poetsen.

Mooi, die Delbana! Wat is de maat?

Wat de behuizing betreft zijn 2 faktoren te onderscheiden:

  1. Formaat verlies als functie van de kras/butsdiepte. Ik zorg eerst voor een reinigeing, misschien
    met een glasvezelborstel. Dan diepte van de schade beoordelen, misschien wel daar stoppen.

Als de schade oppervlakkig is is faktor 2:

  1. Vormverlies als functie van de vaardigheden van de slijper en de moeilijkheidsgraad. De kast heeft
    geen complexe facetten, alleen een soort richel om het glas. Ik zal goed navragen wat de vorm van de kast
    voor implicaties geeft.

Tenslotte, Brunod, ik heb je werk aan je zakhorloge gezien. Ik bewonder je vaardigheden en ik sta altijd open
om iets te leren. Maar, het deksel van mijn Delbana is RVS. Is het jouw ervaring dat Nijlon/Perlon daarop kan krassen?
En zo nee, waar heb je dat dan vernomen, gelezen? Ben daar wel benieuwd naar.
In elk geval zal ik het horloge slechts een keer per maand dragen of zo, misschien in de praktijk wel veel minder.
Ik zie dat probleem niet zo sterk.

Krassende Nato’s is niet de juiste uitdrukking. Het zijn geen krassen maar waarschijnlijk is het ingevreten (transpiratie)vocht op de deksel.

Mijn Candino heeft jaren lang op een identiek perlon bandje (er bestonden toen nog geen Navo’s) gezeten als die van Hieronimus met de gevolgen zoals op de foto. Hier helpt polijsten van de deksel niet, ik ben bang dat er geen oplossing voor dit soort butsen is.

(ja, ik weet het, de deksel staat scheef, maar het werk moet nog geserviced worden)

Hier staat er ook nog een te koop:
http://link.marktplaats.nl/m923373436

Ok. Vraat door zout, dat kan. En dat dat op de een of andere manier vaker bij Perlon of Nijlon gebeurt dan direct op de huid of op een bundstrap of leren Nato, tja, dat lijkt me wel mogelijk.

(Overigens, ook voor mijn gevoel zijn “krassen” inderdaad door mechanische actie veroorzaakt, maar “butsen” zoals jij zegt voor mij ook. Is Pitting niet het engelse woord hiervoor? En dat is dacht ik breder gebruikt dan ons “puntroest”, namelijk ook bij uitholling door een chemische én een mechanische component)

Dank je.
Maar als ik donorwijzers zou gebruiken zou ik wel wijzers met dezelfde vorm willen gebruiken.

En de enige met mogelijk passende wijzers die ik gezien heb op Ebay in 2 jaar tijd is die witte die ik gepost heb.

Dan weet jij dan mijn nederlands niet perfect is en dat ik een beetje probleem heb om de richtige woorden te vinden. Zoals EricA schrijft is het misschien niet kratsen of ingevreten maar toch is het het zelfde resultaat. Zijn foto is wat men kan daarvan hebben. Hier is het nog niet te erg maar soms is de stainless steel deksel heel laag gegeten, en als men dat wil verwijderen moet men zo laag polijsten dat de merken ook zullen verdwijnen. Ik denk ook dat vroeger de mensen hun horloge om de pols elke dag jaren lang hadden, om alles te doen. En ik herhaal dat ik niet weet hoelang nodig is om zo’n schade te krijgen. Elke keer (tot nu toe) was het op stainless steel deksel.
Mijn delbana is ± 30 mm breed. Ik heb het zoveel “in eigen nat” gehouden :wink:

1 like

Delbana naar mijn horlogedokter gebracht.

Ik heb de volgende ingrepen overeengekomen:

De kast krijgt een nieuwe chroomlaag. De krasjes en putjes zijn niet erg diep. Ik heb een door de slijper bewerkt horloge mogen vasthouden, en dat zag er bemoedigend uit.

De wijzerplaat wordt heel voorzichtig wat afgestoft.
De secondenwijzer krijgt een nieuw laagje rood.
De uur en minutenwijzers laat ik onaangetast. (De horlogemaker heeft een voorraad vintage wijzers. Als er echt iets heel erg passends tussen zit, ook qua kleur tov de cijfers, zou ik de originele kunnen parkeren en vervangers gebruiken. Anders niet).

Al zal ik hem alleen bij gelegenheid dragen, kies ik er voor om hem geschikt te maken (houden) voor dagelijks gebruik.
Dat betekent:
Vervangingskroon. Dit horloge heeft een kroon met een pakking. Een vintage of NOS vervangingskroon mét goed rubber is beter voor het behoud. De oude komt in een gouden doosje :smile:
Het glaasje is gebarsten, een nieuwe is in ieder geval dicht en het oog wil ook wat.

Het kaliber gaat uit elkaar en wordt schoongemaakt en gesmeerd.

In aansluiting op de NATO/zweet/pitting opmerkingen hoger in deze draad: Ik zal bij gelegenheid het RVS achterdeksel fotograferen, dat is in nette geconserveerde staat. Zoals ik al zei droeg mijn vader het horloge nooit aan de pols.

3 likes

Proficiaat !
Laat ons zien als het terug komt :smile:

Is het opnieuw verchromen nog doorgegaan en waar heb je dat laten doen? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ja dat heb ik toen laten doen.
http://www.haveman-edelmetaal.nl/
Mijn horlogemaker maakt altijd gebruik van hun diensten en online vond ik wat goede verhalen.
Hij heeft wat vorm verloren maar dat was onvermijdelijk. Er zijn nog steeds wat butsen en putjes zichtbaar en ik vind dat de slijper precies ver genoeg doorgegaan is. De kast was slecht. Ik ben blij dat ik het gedaan heb met dit horloge.
Wat betreft foto’s, ik heb al een tijdje het plan om een camera te kopen maar er komt steeds wat tussen. Komt goed.