Review: Ascot/TWS Avenir

Door positieve verhalen op dit forum was ik nieuwsgierig geworden naar de mechanische horloges die af en toe verkocht worden bij de ALDI. Een vreemde plek voor mechanische horloges. Maar aan de andere kant, ze verkopen ook laptops dus wat is vreemd?

De horloges zagen er niet slecht uit, sommigen hadden heuse complicaties en de prijs (onder de 50 euro) leek mij de moeite wel waard. Natuurlijk zouden deze horloges niet de kwaliteit van een duur merkhorloge hebben maar ze leken ook niet al te sterk op merkhorloges om van imitatie te spreken dus een eigen karakter met een eigen kwaliteit. Eigenlijk een erg goed initiatief van ALDI om mechanische horloges voor een lage prijs onder de aandacht van “het volk” te brengen en wie weet wat mensen voor onze hobby te winnen! ALDI zal het worst wezen, als ze de klokjes maar verkopen :smiley:

Met de nieuwe selectie horloges die op 12 december in de ALDI’s lagen was meteen al een probleem. De prijs was ruim 2x zo hoog geworden, namelijk 99,99! Nu zit er op de laatste collectie op alle horloges wel saffier glas, zowel boven als onder. En ze zijn “Limited” maar dat vind ik niet echt spannend, wat is limited? 100, 1000, 10.000?
Ik was hierdoor eigenlijk al niet meer van plan om er een te gaan kopen maar toch de ALDI in de buurt eens bezocht. Daar was de “Limited” die ik het mooist vond, de Avenir uitverkocht. Jammer maar helaas. Op weg naar mijn werk toch nog even bij een ander ALDI gestopt en daar was er nog wel een… En toen ik 'm in handen had was ik meteen verkocht! De afwerking was prima, het zag er allemaal (op het eerste gezicht) erg goed uit en ik ging naar de kassa. De verkoopster was net zo verrast over de prijs als ik in eerste instantie: “Sooho! Da’s een mooi kado! Oh voor uzelf? Dan bent u zeker erg aardig voor uzelf geweest?” Knipoog…
Ik weet het ook niet :sunglasses:

In de auto meteen het horloge om gedaan. Bij het losschroeven van de kroon (jazeker, het horloge heeft een geschroefde kroon!) viel mij op dat de randjes/tandjes van de kroon erg scherp waren. Het deed haast pijn aan mijn (kantoor)vingers. Aaaaah :wink:

Maar goed, eerst eens een foto (op alle foto’s is de kroon losgeschroefd, dat was ik vergeten):

Lijkt ie erg op deze Maurice Lacroix?

Vind ik niet. De insteek is hetzelfde en de retrograde datum en gangreserve zitten op dezelfde plaats. Maar toch zijn er voldoende verschillen. En dat is nou juist het probleem…

Om te beginnen moet ik er bij zeggen dat het bovenste horloge, afhankelijk van waar je 'm koopt, 25 tot 40 keer goedkoper is dan het horloge er onder. Maar dat maakt een paar van de opvallende “fouten” van de TWS niet goed zoals de te korte wijzer bij de datum en de te korte seconde en minutenwijzer. Die wijzers iets langer maken zal de kosten niet ernstig beïnvloeden denk ik.
Ook is de afleesbaarheid moeilijk doordat de minuten en urenwijzers zilverkleurig zijn. Op de foto valt het niet op maar blauw was niet alleen mooier geweest…

De te scherpe kroon is een stukje afwerking dat ik vergeet/vergeef omdat dat wel met kosten te maken kan hebben. Ook dat de urenwijzer niet helemaal de uren aanwijst op het hele uur (scheelt misschien een mm) is iets dat met de prijs te maken heeft. Maar voor de rest… is het qua uiterlijk van voren eigenlijk een erg goed (en mooi maar dat is een kwestie van smaak) horloge.

Absoluut positieve dingen zijn de mooie tweelaagse plaat, de kast die er erg netjes uit ziet, het feit de de kroon geschroefd is en het licht gebolde glas. Dit laatste doet mij trouwens wel twijfelen of het wel saffier is???
Wat ook leuk is, als je dat zo ervaart tenminste (ik niet), is het “open heart” gebeuren en het “tourbillon-achtige” (???) ronddraaiende malteser kruis boven de balans. Dit gaat 1 keer per minuut rond.

Dan de band. Op het eerste gezicht prima. De vouwsluiting is echter pet. Ik snap dit systeem niet, het heeft geen voordelen tov een gewone sluiting omdat je het los moet trekken waarbij regelmatig de sluiting aan de band loslaat. Dat is een kwestie van goedkope en slechte afwerking. Het staal van de sluiting is aan de randen ook erg scherp en het draagt niet prettig. Die zou je dus moeten vervangen.

Ook op deze foto is het drukkertje om de datum te verzetten te zien. Werkt prima, flink groter dan bij de Maurice Lacroix wat eigenlijk wel handig is, met een balpen kun je de datum verzetten (bij de ML niet).

En het uurwerk? Een inspiratieloos uurwerk, geen mooie geblauwde schroeven, geen opvallende steentjes. Maar goed, het is een horloge van 99 euro.

U ziet dat ik nummer 758 heb?

Wat mij er trouwens aan doet denken dat ik een gangreserve aanduiding bij een automaat onzin vind. Bij een handopwinder kun je de wijzer van de gangreserve namelijk zelf sturen. Bij mij ML zet ik die meestal door het uurwerk op te winden gespiegeld tov de datum. Daarom draag ik de ML ook het liefst tussen de 12e en 22e, dan staat dit het mooist. Bij een automaat staat de aanduiding al gauw helemaal naar boven en blijft daar ook staan totdat je het horloge weglegt. Dat is jammer.

Tja, een vergelijking tussen de ML en deze TWS is redelijkerwijs niet te trekken. Natuurlijk zou de ML het winnen, dat moet wel, het horloge is zo veel malen duurder. Maar is de TWS zijn geld waard? Mja… Ik zou het moeilijk vinden een antwoord te geven, het horloge heeft een paar echt storende zaken (wijzers, vouwsluiting) maar ook positieve kanten (wijzerplaat, afwerking kast en saffier glas), ware het niet dat het vannacht voor de tweede keer stil is komen te staan!

Wat daaraan wel aardig is is dat ik nu ook kan testen hoe de service is van de leverancier, Krippl-Watches :wink: Het horloge heeft 3 jaar garantie!

Hallo Henrik,

Wat een leuk verhaal, en grappig om de link te leggen tussen twee uiterlijk ietwat gelijkende horloges, uit een compleet verschillende prijsklasse.

Het grote voordeel aan dit horloge is mijns inziens de prijs. Je hebt voor weinig een orgineel mechanisch horloge, die bereikbaar is voor veel mensen. Als ik naar mijzelf kijk, als éénverdiener met drie jonge kinderen, liggen de prioriteiten vaak net wat anders om duizenden euro’s aan fraaie horloges met grote namen uit te geven. Dit soort initiatieven maken het mogelijk om toch een (uiterlijk) leuke collectie op te bouwen, zonder terug te moet vallen op goedkope chinese kopieën. (Ik moet zeggen dat ik wel eens bijna verleid wordt door een ‘IWC’ Portugese van 100 euro…)

Ik heb nog geen exemplaar gekocht bij de Aldi, maar overweeg misschien toch even te gaan kijken. Als ik nog een mooi exemplaar kan vinden, zal ik dan ook overwegen om door een bevriend horlogier de wijzers te laten vervangen, want ik heb de zelfde reservering als jij bij de aanwezige set.

Met vriendelijke groet,

Martin

Erg goede objektieve review.(tu) Ik heb al eens eerder mijn voorkeur uitgesproken over Alpha. Is het zo dat alle modellen van alpha kopieen van bestaande modellen zijn? Wat zijn de kopieen van de twee onderstaande modellen?


Henrik,

Bedankt voor deze leuke review. Als ik het wel heb voegt dit weer een nieuwe dimensie aan dit horlogeforum toe. Het horloge ziet er best aardig uit. Ga je nu een ‘duurtest’ doen?

Groeten, Tom Vreeken.

Die duurtest was na 24 uur al afgelopen toen hij voor het eerst stil stond Tom :smiley:

Dat is duidelijke taal! Een echte aanrader dus:)

Ik heb zelf dit horloge aangeschaft in december.
De ergernis mbt de zilverkleurige wijzers had ik ook.
Ik heb bij de plaatselijke juwelier de wijzers keurig van een mooie zwarte kleur laten voorzien en het is nu echt een prachtige klok waar ik al veel waarderende reakties op ontvangen heb.

Henrik Schreef:

… Eigenlijk een erg goed initiatief van

ALDI om mechanische horloges voor een lage prijs
onder de aandacht van “het volk” te brengen en wie
weet wat mensen voor onze hobby te winnen! …

Henrik: moet ik hieruit opmaken dat de hobby alhier dan toch kennelijk beperkt is tot de mechanische uurwerken? Of was het een slip of the pen en bedoelde je eigenlijk “voor onze hobby te winden”?

Nee, het was geen slip of the toetsenbord. Ik denk dat de meeste mensen enthousiast worden over horloges door de techniek. Dat je later ook quartz gaat waarderen is dan een tweede. Maar dat is mijn mening, ik ben het forum niet, dat moet ieder voor zich weten.

Wie weet waarde fabrikant zit, en wat de afkorting T.W.S betekent

In Oostenrijk. Ik weet niet waar TWS voor staat.

Hoi, nieuw op dit forum, kwam hier terecht omdat ik een exemplaar bij de Aldi in Heerenveen had zien liggen, en ik hem eigenlijk best mooi vond.
Toch even gekeken (doe ik meestal in dit soort gevallen) en hier deze thread aangetroffen. Leuke review! Mede op basis hiervan heb ik hem toch maar aangeschaft. €45,- voor betaald. Dat krijg je als dit soort items wat langer ligt… Ik heb ook het exemplaar met het saffierglas. Het is trouwens wel echt saffierglas, laat er maar een druppel water op liggen (zie test elders op dit forum). Ik heb de clip van het bandje vervangen door een klassieke sluiting (vereist wel wat knipwerk in het bandje…).

Overigens vermoed ik dat er 1000 van gemaakt zijn (of 999), omdat mijn exemplaar nummer 065 heeft (voorloop-nul geeft wellicht aan dat het in totaal om 3 cijfers gaat, dus max 999 exemplaren); op het bijbehorende doosje staat volgens mij ook een exemplaar met 001 als nummer.

Wellicht is er nog iemand die mij een tip kan geven over de volgende dingen die ik constateer bij dit exemplaar:

  • Datum aanwijzer staat niet goed gepositioneerd (na dag 30 schiet ie terug naar vóór de 1, effectief moet ik hem dus een dag “voor” laten lopen). Is er een manier om het uurwerk uit de kast te krijgen zodat ik de wijzer zelf kan afstellen?
  • Ik krijg het horloge niet juist afgesteld (gereguleerd). Iemand een tip hoe je dat het beste doet?

Cheers,
Arnoud

Erg leuke review, mijn complimenten. Het uurwerk lijkt me toch een chinees automatisch werk, kan eigenlijk ook niet anders voor deze prijs toch?

Hallo, flinke bump (2008), maar ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Ik heb ooit dit horloge aan mijn vader cadeau gedaan, en hij was er al die jaren erg blij mee (en zelfs na meer dan 7 jaar zonder onderhoud liep het horloge ook nog behoorlijk exact). Helaas heeft iemand het horloge van hem gestolen.

Omdat hij er zo blij mee was probeer ik dit model opnieuw te vinden. Nu merk ik dat deze mushroom-brand klok ook onder andere namen uitgegeven is. Parnis geeft momenteel een model uit met hetzelfde uurwerk en een klein beetje ander ontwerp, maar helaas zonder bi-tone editie.

Zou iemand wellicht nog zijn tweedehands Avenir willen verkopen of kan iemand mij verder helpen waar ik dit model wellicht onder een andere naam kan krijgen?

Hoop dat iemand mij kan helpen, want ik weet dat ik mijn vader hier erg blij mee zou kunnen maken!

Alvast bedankt!