[REVIEW] Seiko 6202-8040 Seikomatic

Seiko 6202-8040 Seikomatic

Afgelopen week ben ik in het bezit gekomen van deze Seiko 6202-8040 Seikomatic, ook wel Dolphin genoemd vanwege de Dolfijn op de achterzijde, nog goed te zien gelukkig.

Dit is het model met 26 jewels. Er is ook een model met 33 jewels. Deze versie heeft het 6206B kaliber in de kast. Deze tikt met 18000bph meen ik. Destijds was het een top of the line model, samen met de Business-modellen.


Hier is goed te zien hoe de dagaanduiding onder de dial eruit ziet.

Ondanks de leeftijd ziet de kast er nog prima uit vind ikzelf. De lijnen zijn nog scherp dus ik heb niet het vermoeden dat deze gepolijst is. Ik heb het horloge nog niet opengemaakt, zolang daar geen reden voor is doe ik dat niet.

Het horloge kwam met een band van het merk Maruman. Op zich een leuke band met mooi gewicht maar bij nadere inspectie ontbraken er enkele kleine schakeltjes. Tevens heeft de band rechte endlinks en bij een metalen band vind ik dat niet erg mooi staan bij een horloge als dit.

Destijds kwam het horloge in verschillende modellen, waaronder een goudkleurige. Zo te zien was dat een mooie band, die zou ik wel willen scoren!

Het horloge heeft beschadigingen op het glaasje, een nieuwe is onderweg. Gelukkig zijn deze nog goed te verkrijgen in tegenstelling tot bv glaasjes voor mijn King Seiko.

Dit horloge kenmerkt zich door het karakteristieke venstertje waarin de dag wordt aangegeven. Net boven de 6 uur aanduiding te zien.

Mijn model heeft craquelure op de dial, met het blote oog niet direct zichtbaar. Omdat ik een leesbril heb had ik het niet direct gezien, je kunt het alleen maar zien bij een bepaalde lichtval.


Ingezoomd met de camera is het goed te zien. Ik wist al dat er craquelure op de dial zat bij aanschaf alleen niet dat het zo veel zou zijn. Zo erg vind ik het trouwens niet, een oud horloge mag best wat patina hebben.

De service-geschiedenis van het horloge is onbekend, ik kan zelf ook niet checken of het horloge correct loopt. Voor mijn gevoel loopt het redelijk op tijd. Na binnenkomst van het horloge heb ik het aangezwengeld en het liep zonder problemen. Omdat het een automaat is denk ik dat ik deze vaker zal dragen dan mijn King Seiko, dat is een handopwinder en dat vergeet ik nog wel eens.

Verder heb ik enkele bandjes uitgeprobeerd en kwam op de volgende versie uit, een zwarte kalslederen band. Een zwarte “croco”-lederen band met vlindersluiting is al onderweg…

Hier samen met mijn King Seiko. Goed te zien is dat Seiko een bepaalde lijn heeft ingezet met hun ontwerpen en daar mooi trouw aan blijven. De King Seiko is uit 1969, de Dolphin uit 1966.

Nog enkele losse shots.

Bedankt voor het kijken!

34 likes

Leuke review! Ik vind het ontwerp met chapterring erg mooi altijd :slight_smile:

Maar deze horloges tonden toch niet zo zeer bekend als dolphin als wel als weekdater? Alleen dit is een later model zonder weekdater meer op de wijzerplaat.

1 like

Potverdomme wat een mooi ding!

1 like

Mijn beste,

Schoonheid ‘avant la lettre’!!
Dank voor het delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Her en der lees ik dat de modellen met dolfijn achterop Dolphin worden genoemd. Ach, het is een nickname, niet echt belangrijk.
Op de een of andere manier vind ik dit model met het Seiko “3D-logo” toch het mooist.

@G-mo Bedankt voor het compliment!

1 like

Mooie! Ik heb er eentje met een originele band, ik zal ff zoeken :smile:

1 like

Wat zijn er toch veel mooie klokjes, waar ik deze overigens ook zeker toe reken. Veel draagplezier gewenst! :+1:

1 like

Ben erg benieuwd!

Inderdaad de weekdater.
Ik mis mijn ex wel een beetje maar die was voor mij te klein. Blijft een mooi ontwerp van Seiko.
Ga je nog voor het boek?

5 likes

Erg mooi horloge. Gaaf met die datumaanduiding in het midden :+1:

1 like

Heel mooie klok. :ok_hand:

1 like

Door dit topic heb ik nu zelf ook een bod gedaan op eBay voor een Seikomatic, ook eentje met 26 juwelen.
Als ik die zou winnen geef ik jou de schuld!

2 likes

Weer zo een Seiko om op :heart_eyes: te worden :blush: gefeliciteerd :thumbsup:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Ik kan hem niet vinden :frowning:
Gelukkig staan hier nog foto’s online

2 likes

Leuk horloge! Op de foto’s lijkt het craquele in het glaasje te zitten en niet op de wijzerplaat.

1 like

Mooi horloge, charmante verschijning :+1:

1 like

Dat was/is een heel mooi exemplaar! Het scheelt dat ik vrij smalle polsen heb, dan zijn ze niet zo erg klein. Welk boek bedoel je? Seiko Watch Evolution of Seiko Automatic Watchbook? Boek is niet echt een prioriteit, misschien als ik ooit een pdf kan downloaden. Alleen dan die cursus Japans erachteraan… :smile:

Klinkt goed! Mijn vrouw geeft me ook altijd de schuld… ben er inmiddels aan gewend… :smile:
Succes met je bod!

:fearful: Kan hem niet vinden??? Wel een mooie band zeg…

Ja ergens opgeborgen, je wil niet weten hoe veel ik er overal en nergens heb liggen…

1 like