Risico's van Rolex kopen buiten de EU

Ik zie weinig risico’s. Behalve misschien dat hij gestolen is? Maar dat kan bij tweedehands aankoop binnen de EU ook. En natuurlijk goed opletten of hij volledig correct is.

Nee, daar gaan zij niet over en kunnen ze ook niet checken. Als je hem gewoon bij de lokale rolexboer inlevert voor een service is er niks aan de hand. Als je dat bij een ‘gewone’ horlogemaker doet al helemaal niet.

Als hij eruit wordt gepikt door de douane krijg je je horloge niet voordat je betaald hebt. Dat weet je heus wel. :+1:

Edit: en wat @Drebin hierboven zegt.

1 like

Een risico is dat je bij vakanties bij de douane vragen krijgt. Ik heb begrepen dat dit zelden gebeurt, maar heel soms wel.

Lijkt me lastig.
Wat als je een Rolex zonder papieren hebt?

Om je pols meenemen of een reis etui, niet met de Rolex doos gaan zeulen in je bagage. Dan heb je nooit problemen. Dat heb je met alle artikelen van waarde, als je op reis ben.

Practisch nooit problemen. Het is al vaker besproken. Toch kan het in theorie.

Bedoel eigenlijk meer als je in Nederland een Rolex koopt met alle papieren dozen aankoopbon etc. maar wel aangekocht is buiten de EU.

Je kan dus niet ergens zien of er invoerrechten betaald is?

Ik heb in de VS ook een mooie Rolex DJ gezien voor een mooie prijs.
Maar de kans dat er invoer rechten/btw betaald moet worden is me te groot.

Daarom kijk ik nu bij juweliers in Nl of DE.

Die invoerrechten zijn je minste zorg, die 21% BTW die hakt er pas echt in, en de boete gelijk aan de invoerrechten en de BTW

En als die nooit betaald is geweest… Kan ik er dan later ergens problemen mee krijgen denk je?

Die kans is minimaal, maar vliegen van buiten de EU naar de EU is dan het enige risico, of hard roepend voor een belastingkantoor: “ik heb een Rolex, zonder BTW en invoerrechten gekocht, Fuck You!”, maar waarom zou je dat doen? :smirk:

3 likes

Nul risico. Jij hebt immers een aankoopbon dat je hem in NL gekocht hebt. Als je al ooit problemen zou krijgen met de douane kan je die aankoopbon tonen en daarmee is de kous af.

1 like

Nou nee want de aankoopbon is van buiten de EU… Zwitserse juwelier.

Aha, dan is het anders natuurlijk. Als je hem nog niet gekocht hebt dan zou ik een bon laten maken door de verkoper. Zelfs al is het een particulier. Op die manier heb je niet alleen bewijs dat jij hem tweedehands hebt gekocht maar ook dat jij het niet ingevoerd hebt maar hij wel. Dus bij eventuele problemen kloppen ze bij hem aan.

1 like

Nee hoor. Jij bent degene die invoert als je van vakantie terugkomt.

1 like

Maar hij koopt hem in NL staat er??

Precies.
In NL kopen met factuur = altijd :white_check_mark:

Er moet bewijs zijn dat iemand in de EU btw betaald heeft

Het gaat over terugkomen van vakantie. Jij voert dan dit horloge in waarover geen BTW is betaald. Haalt niet uit wat daarvoor is gebeurd. Jij bent eigenaar.

Jij bent de enige die het over vakanties heeft. Dat stond niet in de originele vraag. Of kijk ik er nu zo ver naast??

Nee maar dat is wel het hele punt: als je van buiten de Eu terugkomt in NL en de douane houdt je aan om wat voor reden dan ook, dan moet je kunnen bewijzen dat over het horloge btw is betaald (bij een horloge met garantiekaart buiten Eu).

Zolang je met een wel of niet illegaal ingevoerd horloge in de Eu blijft zal er geen probleem zijn.