Rolex Oysterquartz-bezitters?

Ik overweeg de aanschaf van een Rolex Oysterquartz (ref. 17013). Normaliter ben ik van de klassieke dresswatches, maar het ruige van dit horloge oefent op de een of andere manier een grote aantrekkingskracht op me uit. Het uurwerk vind ik ook geweldig. Bovendien vind ik het wel handig om naast alle mechanische exemplaren een horloge te hebben dat ik 's ochtends zonder inspanning om mijn pols kan gooien. :grin:

Freddy heeft er eens een mooie restauratiereportage aan gewijd:

De Oysterquartz heeft meerdere fanclubs, zo heb ik ontdekt:
http://www.oysterquartz.net/
http://www.oysterquartz.nl/

Zijn er Oysterquartz-bezitters op het forum? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar ervaringen en tips die me helpen om een goede afweging te maken.

1 like

Als je kijkt naar het exemplaar bij Uien in Breda, ik heb daar ooit een oysterquartz willen kopen, maar hij weigerde mij garantie, omdat de onderdelen zo zeldzaam waren.
Ik vind het hele mooie horloges.

1 like

Dank je; Uyen in Nijmegen bedoel je waarschijnlijk. Die had ik inderdaad gezien. Ik ga er een dezer dagen naar kijken, alleen al om het horloge eens in handen te hebben.

Het is sowieso een leuke winkel om rond te neuzen. En nijmegen inderdaad.

1 like

Ja, heb er pas nog een perfect gereviseerde Seamaster cal. 354 chronometer uit 1953 gekocht voor een alleszins redelijke prijs.

Problemen met het uurwerk betekent volledige vervanging, reparatie wordt niet gedaan. 1k kosten…

1 like

Da’s geen kattepis nee. Goed om te weten.

Een echte beauty mooie kastvorm. Had de stalen uitvoering met baquet geslepen blauwe safieren rond de bezel. Lekkere patser aan de pols. Helaas geen pics meer :relaxed: Oysterquartzen in staal en goud zijn door Rolex in verschillende uitvoeringen op de markt gebracht. TOP !

1 like

Geen problemen met service of reparatie gehad?

Er bestaat een automaat versie met deze kastvorm. Scheelt mogelijk veel service problemen.

ref. 1530.

2 likes

Wilde het net gaan posten, maar je was me voor. Problemen betekent idd hoge kosten.

Nooit geweten dat ze deze kostvorm ook in automaat hadden, heb 'm altijd super mooi gevonden!
Nu alleen nog in een grotere maat en ik zou ook om zijn.

1 like

Die zijn echter een stuk duurder in aanschaf.

Absoluut :slight_smile:

Die is cool maar belachelijk duur.

Ik heb zo’n TT Oysterquartz en die bevalt super. Tikt wel luid.

Heb echter ook een TT datejust met tapestry dial, ongeveer dezelfde kleursetting als de OQ, dus ik denk dat ik de Datejust in de verkoop gooi - want ze lijken imho te veel op mekaar.

1 like

Automatische DJ’s uit dezelfde periode zijn de laatste anderhalf jaar flink in prijs gestegen, maar de OQ’s nog harder en zitten op DJ niveau heb ik de indruk.

https://uhrforum.de/rolex-oysterquartz-datejust-17000-1990-91-schwarzes-zb-t291054

1 like

De 17013 is het meest voorkomende type van de Oysterquartz. Het is een prachtig horloge om te zien en draagt heerlijk. Het uurwerk is een juweel, het geeft iedere seconde een prachtige harde ‘tik’, heel anders dan een gewoon quartz-uurwerk. Over het algemeen probleemloos, maar door ouderdom kunnen de uurwerken het begeven en dan is het erg moeilijk om aan onderdelen te komen. Een belangrijk punt om op te letten is dat de band voldoende schakels heeft. Extra schakels zijn erg duur als je ze al kunt krijgen. Verder is de band kwetsbaar voor slijtage: door de constructie dragen de zachte gouden schakeltjes het gewicht en deze zijn vaak doorgesleten en getordeerd, vooral bij de aanhechting aan de kast en de sluiting. Wat duurzaamheid aangaat is het daarom beter om de stalen versie te kopen, ref. 17000 of 17014. Succes!

2 likes

Vind ze ook heel mooi. Zie er redelijk wat te koop op verschillende fora. Met een beetje geluk kun je lang met het uurwerk doen lijkt me, of geldt ook bij deze Quartz een regelmatig onderhoud?

Wel gaaf hoor zo’n oysterquartz, de Seiko 3922 heeft een vergelijkbare constructie. Als ik de loterij win, wil ik wel zo ééntje en ook de nog zeldzamere versie met het Beta21 uurwerk.