Rolex Submariner 5513

Beste forumleden, graag zou ik iets meer willen weten over mijn allernieuwste aanwinst.
Deze oude submariner lag jáárenlang vergeten in een laadje van een goede kennis. De allengs overleden oom was koopvaardij officier op de wildevaart en had kennelijk een hele goede smaak want oom kocht het ergens in de zestiger jaren dit luxe model Rolex submariner 5513 serienr. 1765790. Ik geluksvogel mocht het overnemen want het lag toch maar te liggen en een Rolex oud of nieuw had ik nog niet in mijn horlogekollektie ! Na vijftien jaar stil gelegen laat het zich makkelijk opwinden en de automaat doet goed zijn werk. So far so good. Wie kan aan de hand van de wijzerplaat, wijzers, duikersring en nummering iets meer vertellen over deze vroege rolex submariner. Het duizelt mij als ik op internet termen tegen kom als “meters first”, Bart Simpson en tropical dial en dan weet ik eigenlijk nog niet veel meer behalve dat ik vermoed dat dit krassebakje bijzonder is . Een van zovelen of toch mischien een heilige graal ? Van welk jaar ? Wie o wie kan mij er meer over

vertellen ? Graag jullie vakkundige respons, groet Nitram.

7 likes

Ik weet niets van Rolex, maar als ik het goed heb doen vintage Rolex verzamelaars een moord voor deze originele geoxideerde wijzers en verkleurde lumen in het algemeen. Mooi horloge zeg!

http://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers — > calculator ----> 1964 (maar klopt niet met tabel, zie onder)HAHAHA, wel gelijk!

Jammer dat de wijzers niet ‘matching’ zijn met de kleur van de indexen. Hij is wel lekker doorleefd. Ik zou hem hoe dan ook héél snel laten servicen als hij jarenlang in een laatje heeft gelegen.

Mooie Sub, proficiat!
Wanneer hij al zolang heeft stilgelegen zou ik 'm eerst ff laten schoonmaken en van nieuwe olie laten voorzien voordat je inwendig dingen sloopt door oude olie en slijpsel. (W&V kan dat voor je doen volgens je eigen voorwaarden)

Hier staat een tabel http://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers die jouw Sub dateert op '78 > '79.

Succes!

Oops verkeerd gelezen… wat Jeroen schrijft dus :wink:
Ook nog eens tegelijk gepost…

1 like

Ja ik las verkeerd :wink:
Wel een prachtexemplaar overigens!

Alvast dank voor jullie uitleg. De wijzers matchen niet met de wijzerplaat dus is of de wijzerplaat of anders de wijzers zijn niet origineel.Of is de kast wel van 1964 en zijn er later veranderingen aan gedaan. Let wel: De klok heeft slechts een eigenaar gehad en is nooit in “de handel” geweest. Ik bedoel eerbiedig met handel te zeggen; van twee, een maken denk ik niet gebeurd. Voordat ik laat servicen wil ik goed beslagen ten ijs weten wat het beste is voor de klok. Zoveel mogelijk origineel laten, ook de beschadiging op de wijzerplaat zo laten als het is ? Horlogekast zo min mogelijk polijsten. De duikersring draait 2 kanten op (moeizaam) zegt de duikersring iets over de mogelijke leeftijd ? graag jullie reaktie, Nitram

1 like

Is er een ROLEX SUBMARINER GOEROE in ons Nederland ?

Er zijn vast aardig wat mensen die veel weten over de sub.
Ook ik adviseer om er mee naar wesselink en vreeker te gaan in alkmaar die hebben zeer veel ervaring met heb ik vernomen.
Inderdaad moet je er niets aan laten veranderen of bijwerken,originaliteit is troef bij deze horloges.
Vraag eens rond op het Rolexforum daar zit veel kennis.
De duikring(bezel) hoort inderdaad in die jaren nog links en rechts om te draaien.
Je hoort vaak dat je met zo,n vintage niet een service moet laten doen bij Rolex omdat die de onderdelen en ook wijzers ,wijzerplaat enz gaan vervangen (en ook polijsten van de kast)
mvg Leetje

Dank Leetje, aan het Rolexforum helemaal niet gedacht. Originaliteit is inderdaad troef bij deze horloges. Mensen met de juist kenneris en ervaring kunnen precies zeggen wat je wel maar vooral niet moet doen met vintage horloges. Hoop op nog wat meer extra wijsheid van het Forum voordat ik naar Alkmaar afreis. Het welzijn van de klok staat voorop !
Dank, Nitram.

Mooi hoor!
Ik ben ook toe aan mijn eerste vintage en tegelijkertijd mijn eerste Rolex. Ben er nog niet uit welke het gaat worden.

Wat mij opvalt is dat de meeste juweliers de Rolex standaard polijsten of laten polijsten voor verkoop. Maar waarom niet gewoon laten zoals het is? Ben nu bij verschillende juweliers geweest en allemaal zijn ze opgedirkt.

Gefeliciteerd met uw nieuwe aanwinst. Een Submariner is een prachtig iconisch horloge en na een goede beurt is het een super horloge om te dragen.

Een beetje Inhakend op Cliogek:

Persoonlijk heb ik liever een rauw horloge dan een erg gepolijst horloge. Dus meestal zou ik ook zeggen “niet polijsten”.
Echter zou ik, als ik u was, de horlogekast wel laten “opmaken”. De kast hoort zoals u wellicht weet een geborstelde look te hebben boven op de lugs terwijl uw kast gepolijst lijkt. Gelukkig lijkt de kast nog mooi dik en heeft t verder geen al te zware polijstmachines gezien, lijkt mij.

Groetjes van haar jongere zusje met datum :wink:

Mooie sub goedie met een ander model glas.

Wat ik nu weet is dat volgens de tabel het serienummer van de horlogekast
uit 1964/65 afkomstig is en de wijzerplaat doet vermoeden
dat het een 70-tiger jaren sub met wat lijkt een oudere horlogekast en dat
vervolgens de wijzers weer niet matchen met de wijzerplaat.
Lijkt op een allergaartje of toch niet :flushed: ?
Zou het uurwerk nog een geheim kunnen onthullen ?
Heeft het uurwerk hetzelfde serienummer als het kastnummer ?
Of maakt dat niet uit ?

En zegt het horlogeglaasje met vloeiende dome nog iets over de
leeftijd ? Het glas loopt mooi vloeiend over naar de duikring.

Alvast bedankt, nitraM :smiley:

Dat wijzers niet matchen met de plaat is geen aanwijzing dat er iets niet klopt, sterker nog dit komt juist heel vaak voor bij deze oudere Rolexen. De plaat is immers van een andere fabrikant afkomstig dan de wijzers waardoor ook de samenstelling van het tritium anders is.

Mbt opmaken van de kast, als het inderdaad een origineel horloge is van 1 eigenaar zou ik er juist helemaal niks aan laten doen. Originaliteit is troef!! Uiteraard wel laten servicen! W&V en Pikotech zijn daarvoor de twee beste adressen.

Je zou kunnen overwegen om het glaasje te vervangen voor een nieuwere (tropic 19 is wat je moet hebben en de Superdome variant is dan het leukste).

Hier nog een paar handige links om te checken of de wijzerplaat matched met het serienummer/leeftijd:

http://doubleredseadweller.com/5513maxi.htm

http://www.vintagehour.com/11-submariner-55123-dial-variations-by-mike-wood/

Van harte met deze leuke aanwinst!!

1 like

Mooie topklok! mooie aanwinst! :neutral_face:

Dank XX0F en ook de anderen voor jullie uitleg.

Gisteren zijn we met hulp van mijn kennis flink wezen hoofdrekenen :disappointed_relieved:
De oom heeft 35 jaar als koopvaardij-officier gevaren en droeg altijd deze Rolex. Na zijn overlijden in 2002 kwam de klok bij de erven terecht. Met een HEUL VEUL geluk mede door mijn horlogehobby weer in mijn horlogeschuurtje. Snelle rekensom: jaargang 2002 minus 35 dienstjaren over de baren komen we uit in het jaar des Heeren 1969. Bingo ?
Wie het beter denkt te weten mag het ons zeggen. Ik laat het binnenkort in Almaar bekijken aldaar in goed overleg met de vaklieden wordt het alleen een servicebeurt. En de krassenhistory neem ik voor lief. Verder niets meer aan doen en blij blij dragen. Ben er zeer kontent mee. greets nitraM :smile:

2 likes

Goede beslissing!!

Geniet ervan, echt een vette klok!

Erg gaaf… !
Persoonlijk zou ik er helemaal niks aan doen. Gewoon origineel laten. Als ie goed loopt, lekker laten voor wat het is.
Juist gaaf zo.

Zat er geen originele stalen band bij ?

Een horloge wat zo lang stil heeft gelegen moet je altijd laten servicen. Of het goed loopt of niet.

Prachtige vondst!
Helaas geen tropical, meters first of simpson. Maar dat mag de pret niet drukken lijkt me met zo’n aanwinst!

Je zou kunnen overwegen een matchende parel met bezel inlay te plaatsen, mocht je die ooit tegenkomen.
Maar origineel, is origineel!