Hmm… ik heb het terug proberen te zoeken, maar volgens onderstaande link, en dat is iemand die er toch wel heel veel onderzoek naar heeft gedaan staat het aantal sterren inderdaad voor de kwaliteit van het gebruikte uurwerk.
http://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf
Ik had ergens gelezen dat er geen pijl op te trekken is. Een simpele Simpatico met 3 sterren, en een edelstalen luxere serie met slechts 1 ster…
Het ging hier over Citizen, niet over Pontiac.
@Domega had mij toen ook een link gegeven waar het beschreven werd… en volgens mij ging dat wel over Citizen, bij Pontiac zou ik het niet weten…
Leuke link over Pontiac…ook eens goed lezen…Bedankt!
Hier staat de discussie over het sterren “systeem”: Wie kan mij wat vertellen over dit Pontiac horloge
Wat ik terug kan vinden heeft de Simpatico met 3 sterren (in ieder geval de mijne) een caliber 2451 uurwerk van Tissot. Nou heb ik nog niet veel verdieping in uurwerken maar ik heb gevonden dat onderandere Omega deze uurwerken ook gebruikt heeft.
Zoals al aangegeven, voor elk system dat je er tegenaan houdt zijn legio uitzonderingen. Dus er is geen systeem of zijn er meerdere waardoor het inconsequent oogt.
Klopt inderdaad hoor! En als klap op de vuurpijl heb je dan ook nog de Pontiac International reeks. Een goedkopere versie van Pontiac, niet gemaakt in Zwitserland (het kan, wat ik begrepen heb, zowel in Duitsland als Frankrijk gemaakt zijn) en ook deze horloges hebben de 3 sterren.
Hieronder nog ff mijn Pontiac International:
2 dames horloges vers van de rommelmarkt… Een Enicar en een Seiko. Geen idee of het wat is maar ik vind ze zo leuk
Hoewel ik voor mijn heilige graal aan het sparen ben, kan ik me niet tegenhouden als ik nog een leuk vintage horloge kan oppikken. Een Citizen, black dial (hopelijk geen redial maar denk het niet) met originele band.
Afgelopen weekend heeft mijn vader deze Junghans Quartz (Calibre 663.01?) in een rommelwinkeltje gekocht. Batterij was vochtig (waarschijnlijk gelekt), maar vandaag nieuwe batterij erin gezet en tikt meteen! Band op maat gezet en nu nog even schoonmaken en het glas een keer oppoetsen.
Denk dat je bij een dameshorloge niet echt bang hoeft te zijn voor redials. Leuke aanwinst maar wel nog even nieuwe pinnetjes zoeken voor de sluiting.
Hij loopt ook niet echt vlot, er rammelt iets vanbinnen. Ga hem nu niet laten servicen maar misschien eens een poging doen om open te maken en kijken of ik iets kan repareren. Of is dit over ambitieus?
Is echt wel een heel mooie horloge om de pols.
Mocht er bijvoorbeeld een kastschroef los in het uurwerk liggen zou je dat misschien zelf kunnen oplossen als je een beetje vaste hand hebt, dus je zou hem kunnen proberen open te maken. (probeer eens met een prop duck tape).
Maar als er echt wat mis is zul je toch op z’n minst een enige ervaring moeten hebben met horloges repareren wil je er iets aan kunnen verbeteren.
Eigenlijk geen rommelmarkt vondst maar marktplaats , beide zijn een “markt” vandaar dat ik hem hier toch maar deel.
Certina quartz met een esa/eta 952.111 uurwerkje.
inderdaad Pronto is een Zwitserse uurwerk maker uit Le Noirmont,
heb zelf een kleine Pronto/Verdal collectie en heb ik voor het laatst ook een Pronto sportal gekocht:
Thibo
Voor het eerst in tijden weer eens naar een rommelmarkt geweest (wel een hele grote), wat pennen gekocht en een Xbox controller en helemaal op het eind zowaar nog twee leuke vondsten gedaan.
Ja meneer, ik heb geen oude horloges maar nog wel een stopwatch, maar zal wel niks zijn…
(Junghans torpedo timer uit de tweede wereld oorlog)
En dan tussen de Ruhla’s en Russen, nog een wat betere Rus, een H Moser & Cie voor de Russische markt in zilveren hunter case.
Nice catches!