Russisch opknapproject: Pobeda – ZIM 2602

Sinds enige tijd ben ik aan het knutselen aan horloges, puur voor de hobby. Na veel leeswerk en oefenuurwerkjes te hebben versleten ben ik afgelopen week begonnen een Pobeda op te knappen, althans een poging daartoe. Het horloge heb ik gekocht via marktplaats, niet werkend, met als doel het uurwerk weer te laten werken en het horloge op te knappen.


De caseback, de case en een ring met glas heb ik geschuurd en gepolijst. Mocht ik alles weer in elkaar hebben dan laat ik nog wel een overzicht zien. Er is inmiddels nieuw ‘glas’ onderweg via de baai. Qua buitenkant heb ik erg tevreden ware het niet dat ik wel erg veel hoeken heb afgerond doordat ik iets te enthousiast heb geschuurd en gepolijst.

Het uurwerk in dit horloge is een ZIM 2602. Een degelijk uurwerk waar veel informatie over te vinden is. Bij het opwinden van de veer blokkeerde de ratchet de veerton niet, en dus was het horloge niet op te winden. Na een schoonmaak met wasbenzine van deze trein en de rachet was dit probleem opgelost

Wat opvalt is dat er een incabloc in het uurwerk zit, iets wat normaal niet in een ZIM 2602 zit. Er is ook verschil te zien in afwerking van de brug van de balans en de andere bruggen delen van het uurwerk. Dit uurwerk is dus zeker niet meer origineel. Dat vind ik niet erg, het uurwerk is puur een opknapproject.
Daarbij kwam ik het volgende probleem tegen, het uurwerk gaat niet uit zichzelf lopen wanneer het uurwerk is opgewonden. Met een extra tikje tegen de balans na het opwinden werkt het uurwerk wel.
Daarop heb ik besloten om het uurwerk te oliën. Iets wat sneller gezegd is dan gedaan. Er zijn al een legio aan topics hier en elders over oliën etc. Ik heb besloten om eerst de jewels te oliën met Moebius 9010. Mocht er later andere olie op ander plaatsen nodig zijn, dan haal ik het uurwerk weer open. Immers , ik wil veel leren en ik weet dat hoe vaker je een uurwerk openhaalt en weer correct terug weet te monteren hoe beter je leert. Mijn olie-skills zijn verre van goed, maarja dat is ook iets wat je moet leren door er veel over te lezen en vaak te doen. Zelf heb ik het gevoel dat ik teveel olie heb gebruikt. Eenmaal alles weer terug in elkaar doet het uurwerk het nog steeds niet, sterker nog, het ankerwiel lijkt in het pallet te haken.

Heb ik de pallet lever verkeerd gepositioneerd? Of heb ik wellicht te veel olie gebruikt waardoor het uurwerk niet meer goed loopt en lijkt het alsof de pallet lever haakt in het ankerwiel…

Ik begrijp dat je een uurwerk niet ‘ff’ opknapt en ik probeer ook niet hier even de horlogemaker uit te hangen. Maar ik hou van knutselen en modeleren als hobby ik heb er wel wat voor over om mijzelf iets te leren op dit gebied. Als jullie me daarbij helpen zou dat super zijn.

9 likes

mooi hoor! Ik deel um ff in het russen forum … :slight_smile:

Ik gebruik Moebius 9010 voor de escape wheel en de balans.

Alle oliën op een rij die ik gebruik zijn:
Moebius 9010, 9020, 8300, D5 and Bergeon KT-22. Oliepennen 2mm en 3mm (Bergeon rood en blauw).

Als je mijn 3133 service guide leest, dan heb je een idee waar je wat moet gebruiken. Daarbij even het chronograph deel negeren en je hebt zicht op het basis mechanisme.

Service Guide Poljot movement 3133.pdf (2.1 MB).

Bij het oliën moet je inderdaad opletten dat je niet te veel olie gebruikt en al helemaal oppassen bij de balans en escape wheel.

Bij een oud mechanisme is het vaak ook nodig om de veer te vervangen. Misschien dat daarom het mechanisme niet direct lekker ging lopen.

p.s. kijk ook even naar stap 8 in de guide. Daar zie je dat ik met een tandenstoker even check of de wielen soepel lopen. Dit kun je ook nog een keer doen als je de pallet fork hebt geplaatst. Zacht duwen…
Als je dan na het plaatsen van de balans het idee hebt dat er iets “haakt”, dan zit de balanswiel niet lekker. Gewoon de balans verwijderen en nog een keer opnieuw plaatsen.

3 likes

@slls Dankje voor je advies en de documentatie. Ik heb het uurwerk weer uit elkaar gehaald zodat ik kon ‘testen’ of die wielen soepel lopen. Dat deed het. Daarnaast heb ik het balanswiel opnieuw geplaatst tot meerdere keren toe, en uiteindelijk lukte het om de pallet niet meer te laten haken.

Wanneer ik het uurwerk opwind begint het niet meteen te lopen, echter na een keer blazen loopt het uurwerk weer…Dus ik ben in ieder geval ietsjes opgeschoten. Echter hapert het uurwerk in diverse posities, dus er is nog steeds werk aan de winkel.


Ik ben nu aan het twijfelen om andere soorten olie te halen en het uurwerk te oliën volgens:

of eerste een ander balanswiel installeren, echter omdat ik geen orginele brug heb voor het balanswiel denk ik dat ik deze dan ook meteen moet vervangen.

I’ll let you know

Onbegrijpelijk dat ik dit zulk leuk leesvoer vind, kan zelf hooguit een bandje verwisselen…:innocent:

2 likes

Eindelijk weer een update.
Het klok loopt :-), en ook nog eens meteen nadat je het uurwerk hebt opgewonden. Het oliën van het uurwerk deed wonderen.

Daarnaast heb ik ook een nieuwe afscherming aangebracht. Het was even zoeken naar de juiste maat, en juiste glaasje. Er zit nu niet echt een gebold glaasjes op welke ook op het orgineel zat, maar een gebold kreeg ik maar lastig geplaatst met glasgrijp, zodoende zit er nu een kunststof afscherming met een iets scherpere hoek.

Voorlopig doe ik het hiermee, eerst maar eens op zoek naar een nieuw opknapproject :wink:

3 likes

Tof hoor ik hoop dat proces ook ooit te kunnen leren. :thumbsup:
Opknapprojectjes heb ik in ieder geval al genoeg, nu nog de skills :wink:

Fascinerend! Hele frisse art deco (nouveau?) plaat ook, doet sterk denken aan de Max Bill Junghans (met name de 4). Veel plezier ervan

Mooi hoor! Mag ik vragen wat voor bandje erop zit? Lijkt op struisvogel als ik het goed zie…

Dank @allen. De band zat er al op toen ik hem kocht als opknapper, is een Di model struisvogel inderdaad. Ben ik overigens ook erg tevreden mee :slight_smile:

1 like