Schakels vervangen

Ik heb hier een Seiko horloge dat dat ooit van mijn vader was. Die had dunne polsen en toen ik het kreeg na zijn overlijden heb ik er twee schakels tussen laten zetten bij een lokale juwelier. Die nieuwe schakels passen niet helemaal bij de band én ik merk dat het bandje alsnog te klein is.

Plaatjes bij het praatje…

Het horloge mag niet zo veel soeps zijn, maar het heeft voor mij sentimentele waarde:

Het bandje aan van de buitenkant gezien. De afwijkende schakels zijn toch wel duidelijk zichtbaar:


De band is overigens 18mm breed.

Bij nadere bestudering staat er aan de binnenzijde “Fixo-flex” op:


Dat staat dus ook op de afwijkende schakels, maar die zitten er dan gedraaid en scheef op.

Nou kan ik natuurlijk gewoon de hele band vervangen, dat is misschien het makkelijkst. Maar ja, sentimentele redenen en zo… dus wil ik proberen de schakels te (laten) vervangen door de juiste exemplaren. Mijn gegoogle heeft niets opgeleverd helaas. Kent iemand ze? Of kent iemand een goede juwelier (liefst dicht bij Amersfoort in de buurt) die mogelijk kan helpen?

Ik snap dat je de gehele band niet wil vervangen om moverende redenen.

Om je te kunnen helpen is het wellicht handig om een van de correcte schakels op te meten met een schuifmaat en deze bij je post te plaatsen. Of je maakt een topic aan in de categorie “gezocht”.

Suuk6 met je speurtocht.

Is het ook een optie om deze band er af te halen en er dan een mooie leren band op te zetten? Het horloge blijft dan gewoon hetzelfde als het om emotionele redenen gaat, hierdoor spaar je de huidige band en kan je er toch iets op zetten wat je zelf lekkerder vind dragen en mooi vind.

Fixoflex wordt gewoon nog gemaakt zie ik. Dus inderdaad meten en de leverancier mailen lijkt me de beste optie. Of eventueel een hele nieuwe Flixoflex erop en de oude bewaren.

en anders heb ik nog wel een paar schakels over in 18mm

1 like

Dank zo ver voor de suggesties heren. Afmetingen:

@Aviamarino: als je toevallig deze schakels hebt, dan ben ik geïnteresseerd!

Een hele nieuwe band zou ik eigenlijk alleen doen als ik dezelfde kan vinden. Op leer kan best mooier zijn, maar dat is het punt niet (ik vind het horloge sowieso niet zo fraai dat ik 'm vaak om heb maar bij bepaalde (familie-) gelegenheden vind ik 't wel aardig hem toch te dragen).

Ja ik heb er nog 5 stuks, PM maar even voor je adres gegevens

2 likes

Ik heb even gezocht en volgens mij dezelfde fixoflex band gevonden op een horloge dat ik op voorraad heb, de buitenmaat is 18,04mm.

20160505_171707