Schroeven door wijzerplaat

jah ok maar snie mooi tog?..

Ja sekers, snie moi.

Elf

1 like

Al vaker tegen gekomen, schroeven zo door de plaat heen, niet mooi en niet meer te herstellen maar waarschijnlijk ooit als laatste lapmiddel toegepast.

gekkehuus9m
Al vaker tegen gekomen, schroeven zo door de plaat heen, niet mooi en niet meer te herstellen maar waarschijnlijk ooit als laatste lapmiddel toegepast.

Heel soms is het origineel, bij zeer oude horloges. Maar dan zitten de schroeven over het algemeen achter de rand van de kast. Dan is er niks mis mee en een prima oplossing.

Schroeven in het zicht is wel erg Steampunk natuurlijk.

1 like

Nog nooit gezien! Absoluut geen porum toch?

1 like

Jammer van de mooie wijzerplaten.

Dat zijn trouwens geen schroeven maar klinkers op de plaatsen waar de pootjes zouden zitten.

De pootjes solderen was hierbij geen optie, de (lak van de) wijzerplaat wordt door het solderen onherstelbaar beschadigd op een veel groter oppervlakte.

Maar ja,in die tijd bestond de dubbelzijdige tape nog niet (tenminste in Sovjet Unie en in DDR).

2 likes

De schroeven houden wel het e.e.a bij elkaar !

1 like

dat dacht ik al

nee dus! :slight_smile:

ah weer wat geleerd!! dank!!

Neh… geen porem… inderdaad… wijzerplaat pootjes worden gesoldeerd… Ik heb daar een speciaal malletje voor, gemaakt voor de wijzerplaat pootjes van een Unitas 6498-1… maar als ik een ander model uurwerk van wijzerplaten moet voorzien, en ik moet de pootjes zelf solderen… dan heb ik met een uurtje frezen ook weer een malletje… lang leve de CNC freesbank…

Normaliter worden wijzerplaten dus inderdaad met pootjes vastgezet, en het klemmen in het uurwerk kan met “Suikerbroodjes” (schroefjes met een kopje met scherpe rand, die in het pootje “Snijden” (zoals bij de Unitas 6497/8), Grendels (ETA/Sellita) of schroefjes (zeer veel andere merken)…

als een wijzerplaat geen pootjes heeft… dan kan ie in een uurwerkring geklemd zijn ( Dumet Instrument 1 en 2) Ook Roger W Smith heeft geen pootjes in de wijzerplaat… zet ze ook in de ring vast… als je dat niet op die manier doet… dan zijn er dubbelzijdig plakkende wijzerplaat plakkers… nadeel van die dingen is wel dat ze niet over een tandwiel heen mogen zitten… anders loopt het hele uurwerk niet…

Schroeven door de wijzerplaat… 't zou kunnen als de schroeven op een “mooie plek” zitten… de indexringen op sommige Fliegers zitten ook met schroefjes vast… maar daarmee zou je ook de hele wijzerplaat kunnen bevestigen…

Alle andere opties met schroeven duiden meestal op “Slagers werk”…

1 like

Zelfs Panerai deed het vroeger:

1 like

ja slagers! daar dacht ik ook aan !!

maar dit is heeeeel netjes gedaan, toch? … :slight_smile:

Maar als de pootjes zijn afgebroken, dan kan je ze toch niet solderen zonder de wijzerplaat te beschadigen?

Wel met een weerstand soldeer apparaat. …Maar die kosten het nodige…
Heb je niet zo’n apparaat, dan zijn er altijd nog de plakkertjes. …Hoe dan ook er is geen excuus voor het doorboren van je wijzerplaat

1 like

misschien heeft het (on)gewild toch een beschermend effect
op de conditie van de wijzerplaat…
je plaatst n.l. diverse metalen bovenop elkaar en dat gecombineerd met de mogelijkheid van aanwezig vocht / zuren / soldeer/ verf, geeft kans op electrolytische corrosie,
misschien wanneer je daar dan magnesium houdende schroeven doorheen draait blijft die corrosie beperkt tot die magnesium schroeven ?

Arie heeft het over een weerstand soldeer apparaat (met de nodige kosten).
Op de site van Matthé Petersen Uurwerktechniek vond ik het volgende:
http://site.mpetersen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=18
Kosten nagenoeg niets!!

Ik heb het (nog) niet uitgeprobeerd, maar is zeker de moeite waard.

Met vriendelijke groet,
Inca

Bron: Internet Matthé Petersen.

2 likes

toch wel mooi als je er zo’n verstand van hebt, ik durf het niet en ik weet er niets van…

Hier een Bergeon soldeer apparaat :

http://shop.bergeon.ch/index.php?cde=17&sent=1&categ1=SOUDURE&categ2=SOUDURE+APPAREIL+POUR+SOUDER+LES+PIEDS+DE+CADRANS&langue=1

1 like