SDGM001/003 "Poor Men's" of "Smart Men's" Grand Seiko?

Met de aankoop van mijn SARB035 ben ik me wat verder gaan verdiepen in de wondere wereld van Seiko
Je stuit dan snel op de “JDM” versies, de zogenaamde Japanese Domestic Market Seiko’s

Zo heb ik recent de Seiko Brightz SDGM automaat serie ontdekt
Wat een prachtige horloges zijn dit als je tenminste een “zwak” hebt voor het typische jaren 70 design
Persoonlijk vind ik de 40+mm “hoekige” kasten met geborstelde en gepolijste vlakken prachtig

Dat was ooit de aanleiding om mijn IWC 3717 Fliegerruhr in te ruilen op een Grand Seiko Limited
Heb het horloge nog steeds in de collectie (Foto Paul - “Vierport”)

Ik vind de Grand Seiko’smet witte/cfeme dails ook prachtig maar ze zijn schaars en behoorlijk aan de prijs
Vandaar mijn zoektocht naar mijn SARB035 “proef Seiko” met witte dail in 38mm als (tijdelijk) alternatief
Wanneer de 38mm zou bevallen komen ook de GS Quartz uitvoeringen op de wensenlijst

Tot mijn verbazing stuitte ik tijdens het “gegoogle” op wat foto’s van de SDGM003
In eerste instantie dacht ik dat het een GS betrof maar ik miste het bekende GS logo op de dail


Verder natuurlijk niet handgemaakt en handgepolijst en een band met pins ipv schroever
Inderdaad de kast heeft minder facetten en de wijzers en indices zijn misschien nie net zo strak

Maar … voior circa Euro 750,- heb je zo’n prachrige klok nieuw in huis
Hij heeft de typische kastvorm met de hoekige facetten en "pin holes"
Hij is voorzien van een prachtige diep zwarte subburst wijzersp;laat met “bruine” accenten
Hij heeft een prachtige 5 schakels stalen band met vergelijkbare sluiting

Nee voor mij is het duildeijk de SDGM serie is geen "Poor Men’s Grand Seiko
Nee de SDGM serie is een “Smart Men’s Grand Seiko”


Ik ga de creme dail bestellen en als hij bevalt komt de zwarte er waarschijnlijk achteraan
Of de GS dan (weer) te koop komt of netjes in de doos blijft voor gelegenheden is me nog niet duidelijk

Mocht je toevallig een SDGM001/003 in bezit hebben er er afscheid van willen nemen laat het me dan weten :wink:

16 likes

Kan het alleen maar met je eens zijn :smile:

Al is de mijne al weer weg…

Waarom en waar heb je hem gekocht?
Waarschijnlijk uit Japan laten komen?
Gr/Arthur

Ik ben de trotse bezitter van een SARB033 sinds enkele weken en ik ben er heel blij mee.
Afwijking slechts 3 seconden per etmaal en een super afwerking.
Meer heb je niet nodig…

3 likes

Wat een leuke frisse kijk, van boven naar beneden i.p.v. andersom.
Zou de nodige liefhebbers de ogen moeten openen.

Om ook eens te kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding binnen welk merk dan ook.

Ik blijf graag op de hoogte van je bevindingen. :+1:

De mijne had ik bij Rakuten vandaan. De Speedy was de schuldige van het vertrek van deze.
Het is een prachthorloge. Enige nadeel vond ik de kleur die de dial kreeg in direct zonlicht. Vond ik wat minder.

Niks ten nadele van de SARBS maar de SDGM serie is echt van een ander niveau :+1:

1 like

Vandaar dat ik de creme wil bestellen
Je had toch de zwarte varant?

Klopt is idd weer een klasse hoger qua afwerking
Natturlijk ook eens zo duur (Euro 750,- versus Euro 375,-)

De crème wordt mijn volgende grote aankoop, ik vind ze geweldig! Ben dus erg benieuwd naar jouw ervaringen!

O.k., dit…

is gewoon een heel fraaie dress watch; rich or poor!
Ik kan zo 10 horloges bedenken die minstens twee keer zo duur zijn en niet half zo mooi! Dus ik zeg (inderdaad) een horloge voor de smart man met excellent taste! :+1:
JDM is toch wel Seiko’s best kept secret! :wink:

6 likes

Die in mijn gelinkte topic, de zwarte ja :slight_smile:

Volledig mee eens …
Was serieus een AT aam het overwegen om Omega collectie te verbreden naar 3-Piece Collection
Duiker, Chrono, Dresser

Nu idd deze SDGM001 in gedachten naast mijn “inkt zwarte” Grand Seiko
De onyx op de kroon gaat goed passen bij een mooie zwarte grote schub alligator met vouwsluiting

2 likes

Dit is de perfecte syntesis tussen de SARB035 en de Cocktail Time…schitterend.

1 like

Deze video review haalde mij over de streep :smile:

2 likes

Gezien inderdaad

Ben sinds 2 weken in het bezit van een Seiko SDGM003…heb meerdere malen een SARB gehad maaar dis is echt van een andere orde !!!

Kwalitatief top en je betaald voor deze afwerking bij een ander merk aanzienlijk meer…

Even nog een foto…succes !

4 likes

Zo te horen Is die gast zwaar verliefd :slight_smile:

1 like

Hmm… Staat inmiddels ook op mijn lijstje.

Voor mij de perfecte middenweg tussen de SARB en de GS. Met het bijkomend voordeel dat ik deze waarschijnlijk vaker zou durven te dragen dan een GS die ongeveer het dubbele kost van mijn laatstgekochte auto… :smiley:

Heeft iemand trouwens ervaring met de Diashield krasbescherming, die even terloops genoemd werd in de video die @merl postte?

1 like