seamaster 300 165.024 terug van service (pic heavy)

Anderhalve week geleden heb ik zoals je wellicht in dit: NA seamaster 300 165.024 NA topic gelezen hebt een seamaster 300 watchco gekocht.
De verkoper kon mij niet vertellen wanneer het laatste onderhoud geweest was maar bleef bij hoog en laag volhouden dat er geen service benodigd was en dat het horloge goed liep.
Gelukkig heb ik volgehouden dat ik een service wel nodig achtte en heb ik hier in de overeen gekomen prijs dus al rekening mee gehouden.

Na het horloge slechts een paar dagen in bezit te hebben gehad snel een afspraak met @koen kunnen maken om het horloge wat tender love and care te geven. Dit kon (gelukkig) op korte termijn en na een eerste meting bleek de amplitude prima en ook de beaterror gaf geen reden om aan te nemen dat er veel aan de hand was. Het horloge bleek wel +29 seconden te lopen wat toch wel erg veel was.
Gelukkig zou hij toch al een service krijgen dus heb ik de seamaster in de capabele handen van Koen achter gelaten.

Toen koen met de service begon waren de eerste berichten binnen enkele minuten niet direct bemoedigend.
Van alle schroeven leek het Alsof ze aangedraaid waren door een bouwvakker en ook bleek de tiretteveer gebroken. tijdens het afgeven van het horloge.

Na deze eerste berichten gelukkig even radiostilte en vooral veel demonteren van het uurwerk tot een mooi bouwpakketje overgebleven was. Ik zou het graag leren maar ben blij dat er iemand met skills was die het geheel weer in elkaar kon zetten tot het kloppende hart van een horloge.

Na de boel grondig schoon gemaakt te hebben liep Koen tegen een vervelende schade aan die hij niet direct kon plaatsen. Origineel werd dit model Seamaster 300 niet met een schroefkroon geleverd (dit octrooi lag bij rolex) maar met een kroon die op waterdruk werkte om het horloge waterdicht te maken (Naiad kroon).
bij mijn exemplaar wordt gebruik gemaakt van de schroefkroon welke de naiad kroon bij latere versies had vervangen. De druk die het veertje in de schroefkroon uitoefende op de stem had er echter voor gezorgd dat er slijtage was aan de platine. Hoe dit kon gebeuren was in eerste instantie een raadsel.

Uiteindelijk is Koen begonnen aan het opnieuw opbouwen van het uurwerk waarbij delen met slijtage vervangen zijn (tirette, tiretteveer, frictieveer, kastschoef, opwindrad en een nieuwe rotoras).
Hierbij bleek het slijtageprobleem van de platine verholpen door de nieuwe tiretteveer en had ik weer een uurwerk dat er weer jaren tegenaan kan.

Het moest alleen nog wel even terug in de kast welke ultrasoon gereinigd is door Koen en waar het glaasje weer krasvrij gemaakt is.


Vandaag kon ik bij Koen langs om hem weer op te halen. Zo blij als een kind ben ik er mee, wat een gaaf horloge is het toch! Na een tijdje met Koen te hebben gekletst nog even zijn schitterende zakhorloges vast gehad. Hieruit is meteen een volgende wens ontstaan, we gaan op zoek naar een mooi zakhorloge!
Daar na nog even de Seamaster op de timegrapher gelegd, een afwijking in horizontale stand van 0 sec :grinning::grinning: en ook in andere standen een zeer acceptable afwijking.

Het volgende waar ik nu naar uitkijk is het ophalen van de 1171 bracelet met 633 end links bij @Samurai van de week. Het horloge is nu tot 3 bar getest door Koen maar als ik op de zaak ben bij Sam vraag ik ze meteen even het horloge op grotere druk te testen.
En als hij dan op staal is kan hij ook lekker een keer mee naar de omgeving waar deze seamaster echt hoort, het water in!
Voor nu genieten van een schitterend horloge waar ik ook vwb het uurwerk weer volledig op kan vertrouwen!
Bedankt voor je goede service @koen!


129 likes

Mooi verhaal en prachtig horloge. Goed dat je toch een servicebeurt hebt laten doen, schade was denk ik anders nog groter geweest.

1 like

Mooi man. Vintage is gevaarlijk…

1 like

deze is uit service delen gemaakt met uitzondering van het uurwerk. Deze uurwerken zijn vrij gangbaar waardoor het risico mee viel gelukkig.

2 likes

Dat scheelt. Tot nu toe heb ik met vintage eigenlijk alleen pech gehad.

Hij ziet er in elk geval erg goed uit. :slight_smile:.
Al helpen service onderdelen daar ongetwijfeld bij.

1 like

Het verhaal is lezenswaardig en het horloge is het bekijken waardig.

1 like

mooie tijd en mooi verhaal :sunglasses:

1 like

Prachtige Seamaster en mooi dat dat er zo snel en vakkundig door @Koen service kon worden gedaan. Veel plezier er mee gewenst! (mooi verslag)

1 like

Zeker ,top om te lezen en de foto’s zijn ook toppie !

1 like

Mooi en verhaal en mooi dat de Omega weer helemaal tiptop is!

1 like

Mooi horloge; die kan weer jaren mee! Veel (vervolg)plezier toegewenst.

1 like

Supergaaf!! Ik zou er alleen NOOIT het water mee in gaan :scream:

1 like

Ziet er top uit Dennis!

Tot snel in de zaak. :pray:t3:

1 like

WOW!

Ik-ben-zooooo-jaloers! :wink:

1 like

Dat hoop ik, fingers crossed dat de end links binnen zijn dinsdag…
overigens is mijn trip gecanceld door corona dus mocht het niet lukken en een dag (of een paar dagen) langer duren dan is het geen ramp.
als sta ik natuurlijk wel te trappelen om hem op staal te zien!

1 like

Prachtig resultaat en een top horloge :+1::clap:

1 like

Ik laat hem ook echt wel effies goed testen hoor!
Case, caseback, cristal etc zijn allemaal nog niet zo oude servicedelen.
Kroon is de verbeterde schroefkroon en hij is er ooit voor ontworpen en gemaakt om te duiken.
Dieper dan een meter zal hij bij mij zelden komen​:blush::astonished:

1 like

Gaaf ding zeg!

1 like

ik ben er erg blij mee… heb wel meer mooie horloges gehad maar deze voelt toch wel speciaal:heart_eyes:

Die zou ik ook wel willen dragen zo :ok_hand:

1 like