Seamaster aankoop advies

Nice Great White :+1:

GMT is wel dikker dan non-GMT zoals ik ook al hier schreef

Komt er nog meer aan of ben je er nu doorheen? :stuck_out_tongue:

1 like

Thanks.

Ah, weer iets geleerd. Ik heb ze nooit tegelijkertijd in mijn bezit gehad. :blush:

2 likes

Old School.

7 likes

En nog een ouwetje… Op vakantie.

4 likes

Deze is nog te koop. Geen swordhand, een wat meer bescheiden Seamaster. 39mm, heel fijn om te dragen, ik heb hem nu ook alweer 2 dagen om.

Ik had hem zien staan ja, topklok :+1:
En nog het goede model ook, de huidige zijn weer zo kunstmatig en bulky, was er meteen op afgeknapt toen ik ff een huidige omdeed. :expressionless:

Trouwens wat me opviel, de banden op al jou Seamaster horloges zien er nog uit alsof het net de fabriek heeft verlaten. Heb je dat laten doen(opmaken) of zijn ze zo gebleven?

Goeie keus, al zeg ik het zelf :wink:

Paar dingen die me even te binnen schieten. De nieuwste is een fractie groter.

Let ook op de verschillende banden. De oude had pinnen met kraagjes, de laatste 2 generaties hebben volgens mij schroefjes.

Let ook op de sluitingen. Nu heb ik alleen de oude, waar geen fijnafstelling op zit, maar wel een duikers extentie. De ene laatste had dacht ik wel een toolloze fijnafstelling, maar geen duikers extentie. En de laatste volgens mij wel met extentie, maar volgens sommige maakt dat en extra lang.
In dagelijks gebruik vind ik dat je in de meeste gevallen meer hebt aan de toolloze fijnafstelling dan aan de duikers extentie.

1 nadeeltje nog vwb in ieder geval de oude modellen. Ik heb ze vaak gezien en bij 1 ook flink last van dat de bandaanzetten na verloop van tijd flinke speling kunnen hebben. Je ziet dan een kier wanneer je em bij de bandaanzet op en neer wiebelt. En het bleek ondoenbaar voor Ferry om dat te fixen.

Ik probeer binnenkort es die nieuwe te bekijken.

Omdat het met de opvolger niet meer nodig was.

Het was me wel even flink Googlen om n ouwe advertentie te vinden.

2 likes

Draagt zelfs groter dan een SMP :stuck_out_tongue:

De great white die ik te koop had had wel een opgemaakte band, dat was heel netjes gedaan, en niet moeilijk, want die is af-fabriek al volledig geborsteld. Maar ik ben blijkbaar ook gewoon zuinig. Ik zie wel eens horloges voorbij komen die een paar weken oud zijn en al bekrast, en dan vraag ik me af wat zo iemand er in hemelsnaam mee doet. Mijn horloges blijven in het algemeen heel netjes.

1 like

Zo ziet het er uit als de dunne een “Speedy treatment” hebben gekregen:

1 like

Hmm, ja voor de band wel ok. Maar de kast en de bezel horen geborsteld / gematteerd te zijn, en die zijn helemaal gladgepolijst, alle randen zijn afgerond. Dat vind ik wel erg jammer.

Uhm, had ts t niet over een smp300, gezien z’n plaatje?

Of staan de PO en AT ook op het keuze menu? Seamaster is immers een brede verzameling aan horloges.

Inderdaad, mijn vraag ging om de 300M maar geen probleem om de horizon te verbreden :slight_smile:
Het wordt voor mij toch een 300M waarschijnlijk

Deze vind ik wel.weer gaaf worden!

1 like

Hij is ook best gaaf. En door t Rose goud is ie minder bling bling.

Maar let dus goed op of de bandaanzet nog goed is. Alternatief volgens Ferrie was n hele nieuwe band :money_mouth_face:

Ook functioneel zijn ze een tikkeltje anders. De oude sluiting heeft een duikers extentie, welke in 1 klap je band groter maakt. Fijn afstelling zit er niet op dzee sluiting. Alleen met halve en hele schakels kun je em op maat maken.

De smpc had als ik mij niet vergis een sluiting die een toolloze fijn afstelling heeft. Hij mist daarbij dan wel weer de duikers extentie. Had zelf het gevoel dat de extentie op het oude model iets langer is dan de uiterst uitgeschoven stand van de fijn afstelling.

Verder zijn de banden ook iets anders. De oude hadden pinnen. Die smpc schroefjes.
De vorm/lijnen zijn ook een tikkeltje anders. Daar waar het oude model iets rondere vormen heeft, terwijl bij t nieuwe model het net wat rechter is. De oude oogt voor mij daardoor iets organischer en de nieuwe iets strakker.

1 like

Rubber droogt meestal binnen een paar jaar uit en gaat dan barstjes en scheurtjes vertonen. Ik weet niet hoeveel ze kosten en of Omega ze ook zonder sluiting leveren. Dat kan een hoop schelen en dan hoeft enkel een rubberen band niet heel duur te zijn.

Een metalen band gaat langer mee, maar is ook duurder.

Ik heb me er de laatste tijd niet in verdiept, maar in t verleden was het zo dat een combi van horloge op metaal en rubber of leer extra bijkopen, voordeliger was dan horloge op rubber of leer en de metalen band er extra bij kopen.

1 like

Precies. En paste voor mij ook helemaal bij een elegant sports watch, zoals volgens mij Omega het destijds eens omschreef.

Met z’n glimmende tussen stukjes op de band, de gepolijste delen op de kast, vond ik de wijzers er goed bij passen. Bovendien sprongen ze er uit wanneer er lichtval op kwam.

En klein detail wat betreft dat elegance, het zijn eigenlijk geskeleteerde plongeur (duikers) wijzers. Die waren zo gevormd zodat de minuten wijzer (belangrijkst voor een duiker) het meeste opviel/makkelijkst afleesbaar is. Op de SMP300 hebben ze deze wat eleganter gemaakt door het skeletteren en ze glimmen.

Je ziet de plongeur wijzers terug komen op diverse duikhorloges van verschillende merken, waaronder bij Omega zelf in hun ploprof.

2 likes