Seiko 5 wanneer demagnetizeren niet helpt

Ha horlogevrienden.

Even een vraagje. Ik heb deze seiko 5 al een aantal jaar in mijn bezit. Hij heeft echter sinds altijd te snel gelopen.

Nu heb ik onlangs een demagnetizeer apparaatje gekocht omdat ik had gemeten dat het horloge gedemagnetiseerd was. Hij geeft nu niet meer aan dat hij ge de… wat een rotwoord … magnetiseerd was alleen ik merk nu dat hij nog steeds te snel loopt.

Ik heb van voor, achter en zonder caseback geprobeerd zonder succes.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen om hem weer binnen de marges te laten lopen?

Thanks!

.

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/d/6/f/d6fd18fdf86151757879362881ef02e22ed77098.jpeg

Hoeveel te snel loopt hij?

Dat weet ik niet precies. Ik heb geen timographer. Maar zag wel dat hij in twee uur ongeveer 4 min heeft ingelopen. Dat lijkt me nogal veel?

Breng hem eens langs een horlogemaker als hij verder goed loopt is het een kwestie van opnieuw afstellen.

4 minuten per twee uur is wel erg veel en valt wel buiten de afregelbare range :thinking:

2 likes

Ja dit vreesde ik al. Ik weet niet of ik dat ga doen omdat dat me waarschijnlijk beduidend meer gaat kosten dan wat het horloge me heeft gekost. Vandaar dat ik dacht, eens zien of ik zelf nog dingen kan doen om hem weer binnen de marges te krijgen.

Heb ooit ook wel eens op het forum gelezen dat de 7S26 uiterst betrouwbaar is, alleen wel tot de wegwerp klasse automaten behoort.

Misschien eens een nieuw uurwerkje op de kop zien te tikken anders :frowning:

Ja, ik dacht misschien is dit het moment dat ik aan die +/- op de achterkant van het uurwerk moet gaan draaien :stuck_out_tongue: alleen ik dacht ik check dat eerst even hier aangezien ik er zoveel verstand ook weer niet van heb.

Als het alleen afstellen is zijn dat de kosten niet.
Meeste hier zullen er niks voor vragen denk ik.
Een beurt ja ok dat wel.

Zeker niet, de 7s26 is gewoon een volwaardig uurwerk. Alleen is vervangen vaak goedkoper dan servicen, maar mocht je willen is het uurwerk prima te servicen.

Maar als het horloge een minuut of 50 per dag afwijkt is het toch wel meer dan simpel even afstellen? :thinking:

1 like

Ja idd ja dan wel dan zal ie een beurt nodig hebben.
Excuses als ik het noet goed gelezen had.

1 like

Ah oke, zie hier, geloof niet alles wat je op het forum leest haha :slight_smile:

Iemand een idee waar dat goed zou kunnen in de randstad? (of waar ik een 7s26 uurwerk kan kopen haha).

Deze methode heb ik hier ook vaker voorbij zien komen.

1 like

Wel een houthakkers methode ha-ha :stuck_out_tongue:
Nou dat word smijten met seiko’s dus vanavond

1 like

ik ben erg benieuwd naar het resultaat, het heeft voor mijn Seiko 5 je goed gewerkt.

Ja goed, als hij gewoon te snel loopt en magnetisme is niet de oorzaak dan heeft het uurwerk gewoon een servicebeurt nodig.

2 likes

de tik des doods bedoel je?

Hoe weet je eigenlijk wanneer hij weer goed loopt dan? Of heb je meetapparatuur?

Zeker, een Timegrapher.

1 like

Geen succes helaas, flink wat tikken uitgedeeld maar hij lijkt er weinig van onder de indruk :frowning:

En wat minder tikken? Bovenstaande manier hielp mijn horloge iig.

Ik kan het vanavond nog eens proberen, maar weet niet of het wat op gaat lossen.
Is er iemand die zoiets heeft geprobeerd te corrigeren door het veertje los te halen? En zo ja, is dit te doen of behoort dit toch tot het lastigere werk?