Seiko 6119C in en uit elkaar verslagje

Mede door de mooie verslagen hier op HF en het kijken van YouTube filmpjes ben ik erg geinteresseerd geraakt in het servicen van uurwerken. Een van mijn doelen van dit jaar op horloge gebied is dan ook een horloge zelf servicen. Dit zijn de eerste stapjes in die richting.

Ik had een Seiko kaliber 6119C thuis liggen die niet helemaal goed liep, mooi slachtoffer om mee te starten. Een vrij standaard jaren 60-70 Seiko automaat. Helaas is er geen service manual beschikbaar van dit uurwerkje maar wel een YouTube video het demonteren van een 6119A. Dat heb als gids gebruikt.

Op de Rikketik heb ik een schroevendraaier setje en een pincet gekocht dus kon het knutselen beginnen :wrench: Het demonteren ging vrij voorspoedig. In het begin was het heel erg wennen aan de schaal want ik had nog nooit met zulk klein spul geknutseld. Toen ik de draai te pakken had ging alles vrij vlot en gelukkig niks kapot gemaakt!

Het uurwerk in losse onderdelen:

Het monteren was een ander verhaal… Omdat er geen service manual beschikbaar was wist ik niet precies wat ik moest doen. Ik heb dus maar in omgekeerde volgorde van demonteren het uurwerk weer in elkaar gezet. Als iemand me zou kunnen helpen met een service manual zou ik dat erg op prijs stellen!

Helaas heb ik zelf nog geen olie en schoonmaak aparatuur dus kon ik dat niet doen. Dat zijn doelen voor de komende tijd. Want schoonmaken was wel nodig geweest zeg :weary: Tijdens de vorige service is er iets te scheutig geweest met olie

De keyless works er weer op:

Alle raderen weer terug:

Daarna ben ik echt een uur bezig geweest met het anker. Dat wilde maar niet op zn plaats gaan. Enorm frusterend was dat, maar het is gelukt! En dan na de balans plaatsen natuurlijk met moment van de waarheid, loopt het uurwerk of heb ik het verpest?


Grote opluchting en blijdschap want hij loopt :innocent:

Kalender en automaat er weer op en dan klaar:

Het horloge loopt dus weer. Het tikkende geluid dat eerst wel aanwezig was tijdens het verstellen van de wijzers is zelfs weg. Er waren wat problemen met de kalender, die functioneerde niet. Helaas zijn die problemen nog steeds aanwezig. Dus ik moet even kijken hoe ik dat moet oplossen. Ik heb wel al gezien dat een van de plastig wieltjes in het kalender werk een tandje mist, mischien dat het daar aan ligt. Het kan ook goed zijn dat ik wat verkeerd heb gedaan bij het in elkaar zetten van de kalender en keyless works.

Erg leerzaam om dit een keer te doen. Je krijgt ook een stuk beter idee van hoe een uurwerk nou eigenlijk precies werkt. Het was zeker een uitdaging maar ik vond het prima te doen voor een eerste keer. Dit smaakt zeker naar meer, vanavond mischien maar een poging wagen de kalender problemen op te lossen.

30 likes

Ik vind het oprecht best stoer dat je dit zo aandurft.
Heb er zelf al meerdere malen over nagedacht maar elke keer toch maar niet gedaan.
Niet het juiste gereedschap, geen gangbaar uurwerk etc. Etc. Smoesjes heb ik genoeg.

Heel erg tof! Weer een extra zetje voor mij om ook eens te gaan proberen.

4 likes

Leuk!
Helemaal gaaf als je de kalender weer in beweging krijgt.

1 like

Knap man dat het je gelukt is om het uurwerk met zo weinig gereedschap te demonteren en monteren
zonder service manual , ik zou zeggen de basis is er :thumbsup:

2 likes

@Dpvh Om mee te beginnen op de Rikketik wat goedkoop gereedschap gekocht. De pincent en schoevendraaiers was samen een tientje. Eigenlijk heb je ook een uurwerkhouden nodig maar die had ik niet gezien, die moet er dus nog komen. Een goedkoop Seikotje voor 15 euro op de kop getikt, dan ben je dus voor 25 euro klaar :thumbsup: En tja als het uurwerk niet loopt of kapot gaat is niet het einde van de wereld voor een klok van 15 euro :wink: Vond het zelf erg leuk te proberen.

@strui901 thanks! Ik ga er vanavond nog eens naar kijken maar weet niet of het plastic wieltje roet in het eten zal gooien.

@harb thanks! Op naar meer uurwerkjes doen :thumbsup:

1 like

RESPECT! Heel knap stukje werk! Ik weet hoe moeilijk het is en spreek uit ervaring. Tijdens het opnieuw monteren van mijn Waltham 1883 ben ik zo wanhopig geworden dat ik echt bijna uit het raam wilde springen :grin::slight_smile:

Nu doorgaan natuurlijk! :+1:

1 like

Dat anker monteren was inderdaad wel knap lastig. Uit het raam springen nog niet maar wel wat gevloek hier en daar :stuck_out_tongue_winking_eye: Maar met een hoop geduld kom je ver.

1 like

@koekoek Zo is het zeker…en laat dat nou net niet altijd mijn sterkste punt zijn :grimacing: :smile:

Maar het is fantastisch leuk om te doen en zodra er iets lukt, dan is het grote vreugde en dat maakt zoveel goed!

Ik heb net twee modules gedaan, online in de USA, van Tick Tock Productions Online Watch school. De modules over watch repair. Dat is heel leerzaam en geeft een eerste basiskennis. Je werkt daar aan een zakhorloge (Waltham, Elgin) en dat is iets meer gemak vanwege de grootte als je net begint. Nu ga ik verder met Time Zone Watch School, voor velen hier welbekend denk ik, die specifiek over polshorloges gaat. Cursus is gratis; je betaalt slechts 75 $ eenmalig inschrijfgeld. Ik begin met een ETA 2801-2 handgewonden uurwerk.

Verder kijk ik ook veel YouTube en een van de leukste kanalen over horlogemaken vind ik bunnspecial. Dat is ook een amateur, maar wel een heel goede en heeft ook humor: https://www.youtube.com/channel/UCH2tip12T74yMFqU-JaGoIQ

Succes en groet! :slight_smile:

1 like

Goed bezig :thumbsup:
Wel gevaarlijk zo al die losse onderdelen op de vensterbank boven de radiator :sweat_smile:
Die kunstof datum onderdelen zijn kwetsbaar en gaan vaak kapot.

Je kunt al wel handmatig wat schoonmaken, met een pennehoutje alle steengaten schoonmaken en dan alles in de wasbenzine. Vervolgens droogblazen met een blaaspompje of gewoon laten drogen.

2 likes

dapper hoor! gaaf ! :slight_smile:

2 likes

Alles goed en wel, maar weet je ook zeker dat je alles correct gesmeerd hebt? Ook het ankerrad, via de ankerpaletten? Zijn je balans-chatons goed geolied…?

In elk geval een dappere poging, Seiko’s zijn toch net even “anders”.

3 likes

Ik kan allerlei commentaar geven maar ik weet hoe moeilijk die eerste stappen zijn, dus top gedaan dat je hem weer in elkaar hebt gekregen!

2 likes

De smering is nu niet van belang, dat komt wel in een later stadium.
Hij heeft geen olie en schoonmaak spullen, gewoon oefenen met demonteren en monteren.
Als het uurwerk weer loopt na montage is dat in ieder geval een goed begin.

3 likes

Knap hoor hoor. Ik zou me er niet aan wagen ivm gebrek aan kennis.

2 likes

@Klokkengek die video’s helpen inderdaad enorm. Dan is het eigenlijk nog alleen maar nadoen wat er voor gedaan word :stuck_out_tongue:

@Floris155 thanks! Tja het is nog even behelpen. Veel problemen met die plastic onderdeeltjes inderdaad, niet alleen bij dit kaliber. Zonde, zeker omdat die problemen gewoon niet echt meer op te lossen zijn.

@RobertGerard thanks! Met een klokje van 15 euro durf ik het nog wel aan :innocent:

@PeterLC ik heb niets gesmeerd want daar heb ik de spullen nog niet voor. Maar aan de overdaad olie van de vorige beurt te zien was er in ieder geval niet te weinig olie aanwezig :joy:

@HorloG ik sta altijd open voor commentaar :slight_smile: Ik ben ook gewoon wat aan het aanrommelen maar al doende leert men.

@whisky thanks! Er worden op HF allemaal interessante dingen georganiseerd op het gebied van horlogemaken de komende tijd.

4 likes

Stoer hoor, ik was laatst al trots dat ik het aandurfde om een bekrast glaasje te polijsten, dat steekt wel wat schril af bij dit verhaal! Heel erg knap!

2 likes

Knap gedaan, zeker gezien het gebruikte gereedschap!

Het enige dat ik zelf service, is mijn Swatch Sistem51: weggooien als 'ie defect is, kan namelijk niet open :sweat:
Ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat mijn fijne motoriek volstaat voor een bulldozer, maar niet voor dit micro werk.

Hulde! Met wat beter gereedschap komt dat helemaal goed met jou.

3 likes

Goed bezig; dat hanteren van die kleine onderdeeltjes vergt de nodige oefening, ik weet er alles van. Nu voorzichtig beginnen met olie geven, daar zijn ook nog genoeg uitdagingen. :sweat_smile:
Succes met de vervolgstappen!

2 likes

Wat geweldig leuk om je eerste stappen op het gebied van horloge servicen hier te lezen. Ik bewonder je!

2 likes

Leuk om te zien dat het gelukt is. :thumbsup:
Ik kwam een paar jaar geleden een theezeefje met bakje tegen bij Blokker, werkt prima om onderdelen even schoon te maken met wasbenzine en een kwastje, kostte maar een paar euro.

4 likes