Seiko 6138 only

Heb ik nog een bizarre ervaring met mijn ‘bruine’. Daarvan liet ik deze week even bij de horlogemaker de losgeraakte kroon weer vastzetten. “Die kan zo in het afval, is total loss”, klonk het tijdens het openen van de kast. “Maar hij loopt nog heel behoorlijk” sputterde ik nog totdat ik het uurwerk te zien kreeg. Ik was dus compleet vergeten dat ik deze ‘bullhead’ zo’n 15 jaar geleden eens als schroot gekocht had, maar door die conditie het aandurfde om zelf eens te kijken wat er mis was. De grote plak roest bovenop de rotor -baat het niet dan schaadt het niet - zo goed en zo kwaad als lukte verwijderd met WD40, en uiteraard stomverbaasd toen het wrak weer begon te lopen. En nog steeds dus…
Het blijft toch een apart slag die Seiko’s :wink:

1 like

Deze keer een uitvoering die erg lastig is om te vinden, althans voor een redelijke prijs.
Ik heb jaren geleden een exemplaar gevonden met een hele foute wijzerplaat met die gedachte.
De uitvoering heb ik in ieder geval en een originele wijzerplaat kom ik nog wel eens tegen.
Er zijn 2 uitvoeringen, namelijk een lichte met donkere subdials en omgekeerd een donkere wijzerplaat met lichte subdials.
Om welke uitvoering gaat het nu, het is de 6138-8000.

Wijzertje van de urenteller ligt los onderin.
Ik heb op het forum nog geen ander exemplaren mogen bewonderen dus wie er een bezit graag laten zien

3 likes

Foto op het net gevonden van 2 uitvoeringen zoals ze horen te zijn

4 likes

Deze beauty recentelijk mogen verwelkomen😀

11 likes

Het volgend model wat ik wil laten zien schijnt het meest exclusieve te zijn in de 6138 uitvoeringen.
Het gaat dan om de 6138-8010.
Het is er slechts in 1 uitvoering en alleen leverbaar geweest voor de lokale markt.
Nu weet ik niet wat er indertijd verstaan werd onder de lokale markt.
Het is geen vlekkeloos exemplaar maar ben blij dat ik er een in bezit heb.


Of de pushers het juiste type zijn is mij niet bekend, ik dacht dat de pistonpusher alleen op de UFO
hoort.
Het achterdeksel geeft als produktiedatum december 1973.

6 likes

Hallo Aad,

Leuk om weer eens iets van je te horen.

Met lokale markt wordt meestal de Japanse markt bedoelt.

Ook mijn bullhead was destijds voor de Japanse markt bedoelt.

[URL=http://s43.photobucket.com/user/Watchlunatic/media/72c53f42.jpg.html][/URL]

Deze 6138-0040 heeft een zgn. Speedtimer dial, normaal staat daar Chronograph Automatic.
De speedtimer dial is er ook nog geweest als Seiko 5 Speedtimer dial.
Overigens is de tekst van de wijzerplaat niet het enige verschil met de normale 6138. De sekondenwijzer is rood ipv geel en zowel wijzerplaat als wijzers missen lume. Blijkt dat japanners, waarvoor deze 6138 bestemd was, nogal huiverig voor lichtgevend spul ( en destijds radioactief) in horloges waren.
Deze 6138 kwam op een originel fishbone…
Moet hem echt weer eens gaan dragen…

[URL=http://s43.photobucket.com/user/Watchlunatic/media/bac2713e.jpg.html][/URL]

[URL=http://s43.photobucket.com/user/Watchlunatic/media/8c0b15d8.jpg.html][/URL]

[URL=http://s43.photobucket.com/user/Watchlunatic/media/e697636c.jpg.html][/URL]

6 likes

Hallo Lucien,
Leuke reactie en ja jouw Bullhead kan ik mij nog herinneren of was het een beige 0030 welke je toen had?
Dat alleen Japan de lokale markt is wekt eigenlijk mijn verbazing, had eigenlijk altijd gedacht dat er wel meer landen gerekend zouden worden tot de lokale markt.
Of zijn de connecties met de Filipijnen en Maleisie bv van latere datum of denk ik wellicht te Europees

met vriendelijke groet,
Aad

1 like

Ben ik deels met je eens.

Echter, volgend ebay lid (UK) is een welkome positieve uitzondering…:slight_smile: Hij heeft veel 6138/6139 modellen in topstaat.

http://www.ebay.com/usr/beejoo4

Maar de prijzen zijn er dan ook naar…

1 like

Kijk uit. Die verkoper verkoopt ook veel overprijsde zooi, met misleidende omschrijvingen. Op Thewatchsite vinden ze hem niet zo leuk. Lees dus extreem goed en ook alle kleine lettertjes en bekijk de foto’s héél goed.

@Aad_A die van mij heb je al gezien :slight_smile: De knoppen van die van jou zijn inderdaad niet origineel, maar verder ziet ie er héél mooi uit, zeker in vergelijking met die van mij. Ik moet nog steeds eens het glas vervangen. Ik heb een NOS glas maar nog niet de tijd/moed gehad om er mee bezig te gaan.

Hallo Aad,

Ik had inderdaad ooit een beige/oranje/zwarte Kakume Seiko 5 Speedtimer in NOS toestand.
Na een vraag ergens uit het oosten is ie toen verkocht, ik meen destijds voor rond de 800 euro en dat was de hoofdprijs…ik wilde er eigenlijk niet vanaf…maar als ie maar ligt te liggen…je kent het wel.
Van de 6138’s heb ik nu alleen nog de bullhead, die ik vrijwel nooit draag maar toch te apart vind om weg te doen.
Volgens mij is de japanse markt redelijk specifiek voor seiko (geweest ?) vandaar ook de vele JDM (Japanese Domestic Market) modellen. Filipijnen en ander landen waren toen bij Seiko nog niet zo in beeld.

Ik heb het idee dat onderdelen voor 6138 een probleem beginnen te worden

1 like

voor de liefhebber http://forum.tz-uk.com/showthread.php?372558-FS-Seiko-6138-0030-Kakume

1 like

Helaas, ik kan deze thread niet openen zonder in te loggen.
En kan niet inloggen, moet ik mij eerst registreren.:disappointed_relieved:

helemaal mee eens!
Daarnaast ben ik een fan van de dressers van Seiko (zie diverse :wink: andere actuele SARB SARX-topics.
Maar dit type, de Seiko 6138 en direct afgeleide daarvan dus, dat vind ik toch wel het meest 'Seiko’
if you know what i mean

Frank

Het is weer tijd voor de volgende voorstelling.
Dit is de 6138-8020 in diverse uitvoeringen.


De Panda is wel de meest bekende en waarschijnlijk ook de meest geliefde.
Ik vind de staal/zwarte uitvoering erg geslaagd.
De vergulde mag niet ontbreken in de verzameling maar ziet er eigenlijk niet uit.
Het goudkleurige laagje slaat erg dof uit en wordt zelfs van het liggen alleen al slechter en slechter.
Wat tevens opvalt bij deze uitvoeringen is dat deze laag het taal schijnt aan te tasten.
Dit is goed zichtbaar bij de pushers en heb eigenlijk bij alle exemplaren die voorzien zijn van zo’n goudlaag.

Ik vind dit wel een van de 6138 modellen met de meest universele uitstraling, het zou ook zomaar een europees ontwerp hebben kunnen zijn.
Tot zover de 6138-8020,

3 likes

En zo ben ik toegekomen aan het laatste model van deze serie chronograven uit de jaren 70.
Het is een model wat blijkbaar niet zo veel de aandacht trekt wat heb er hier op dit forum nooit iets over gelezen.
Zoals wel meer gebeurde is deze er ook in 2 wijzerplaat kleuren er is ook weer een uitvoering in (fout)goud.
De exemplaren die ik bezit zijn allen van na 1975 dus waarschijnlijk een later ontwerp.
Ook bij deze de dagaanduiding in diverse varianten.


Tot slot nog een overzichtje van alle kastvormen bij elkaar

11 likes

The continueing story of a very symphatetic modelrange of Seiko.
Very nice indeed!

Wanneer er ergens op het forum een keer een panda vrijkomt, dan graag een pb- tje naar mij!

:thumbsup: Mooie klokjes bij el kaar :scream: zijn ook mijn favoriet :kissing: ja ook de Minerva :blush:
Groeten Iwan :motorcycle:

bedankt voor het mooie (in)zicht!