Seiko Dressers

Gisteren de nieuwe Seiko SARX033 in ontvangst mogen nemen … Het is mijn 3e (Grand) Seiko en het heeft mijn beleving rondom Seiko als merk voor Sportieve Dress Watches alleen verder versterkt

Nog niet al te lang geleden was Seiko een “no-go” voor mij omdat alleen Zwitserse horloges kwaliteit konden leveren. althans in mijn beleving. Zo heb ik in de afelopen 4/5 jaar heel veel mooie Zwitserse horloges, zowel vintage als nieuw op mijn pols gehad en door mijn handen zien gaan als gevolg van het bekende “flipperitus” virus …

Gaandeweg als lerende WIS hier op het forum bekend geraakt met ETA versus In-House uurwerken waardoor bijvoorbeeld mijn beleving van mijn IWC Fliergeruhr, Portuguese en Ingenieur toch anders werd. Simpelweg door het besef dat ik serieus veel geld betaalde voor de “merkbeleving” en wellicht prijs/kwaliteit niet helemaal in verhouding waren. Natuurlijk bewerkt IWC het standard Valjoux 7750 uurwerk in elk van de drie horloges en natuurlijk is de kast afwerking en de kwaliteit van de dails en wijzers op hoog niveau. Maar toch de “magie” was toch wel weg en de absurde prijsverhogingen in de laatste 3 jaar heeft dit alleen versterkt.

Zo heb ik uiteindelijk toch naar wat nachten met weinig rust, mijn IWC Fliegeruhr kunnen inruilen op mijn eerste (Grand) Seiko met bijbetaling mijnerzijds. Nogmaals bedankt daarvoor Paulus (Vierport ). Wat was (en ben) ik onder de indruk van het Seiko ambacht dat en dergelijk horloge tot stand brengt en hoe verliefd ben ik geraakt op de scherpe lijnen en het design van de Seiko kast(en) en de zaratsu gepolijste vlakken …

Natuurlijk heb ik menigmaal moeten uitleggen waarom ik in hemelsnaam een bedrag van meer dan 1.000 Euro “over had” voor een Seiko en natuurlijk heb ik geprobeerd uit te leggen wat Seiko en in het bijzonder Grand Seiko zo speciaall maakt in de wereldwijde horlogemarkt … veelal tevergeefs overigens

Na deze 1ste Grand Seiko ben ik in de “Rolex periode” beland en ik heb vele modellen om de pols gehad en uiteindelijk weer zien verdwijnen … Vanuit een investeringsperspectief had ik mijn eerste Rolex, een mint Sub 1680 moeten bewaren, maar ik had simpelweg niet de klik. Deze reis langs een vintage Sub 1680, vintage GMT Rootbeer, Datejust II, SUB Data LV, Deapsea Blue en Explorer II heeft me uiteindelijk bij een Zenith El Primero gebracht met het besef dat Rolex wellicht niet mijn merk is.

Het Seiko virus bleef echter onderhuis borrelen en na veel lezen over het merk en de historie was het de post van RJ’s trip naar de (Grand) Seiko fabriek (Fratello Watches) die mijn gevoel voor waardering van dit merk definitief heeft bekrachtigd … Dus de stap genomen naar mijn 1ste Seiko: De SARB035 omdat die zo’n mooie creme witte wijzerplaat had. Uiteindelijk weer geflipperd omdat ik dacht verliefd te zijn op de champagne SDGM … die ik voornemens was om te kopen ingegeven door de wijzerplaat en prachtige band (enige nadeel van de SARB033/033 wat mij betreft)

Echter, mijn affiniteit en waardering werd wellicht voor eeuwig verankerd toen ik ineens een SARB072 langs zag komen op ebay. Dit model was reeds tijden uitverkocht en heel moeilijk te vinden wereldwijd. Ik was er als de “kippen bij” en plots had ik mijn rose vergulde dresswatc van 38mm als alternatief voor de solid rose gold GS ;-). En het nadeel van de SARB band was in deze uitvoering irrelevant. Mooie mocca croco er aan en klaar was ik

De interesse in een GS met “white dail” was eigenlijk al tijden gewekt en versterkt door het lezen van reviews van mijn GS SGBR083. Deze heeft immers ene zusje (SBGR081 google maar eens) met witte wijzerplaat en blauwe seconden wijzer … Zat er serieus aan te denken om mijn Zenith El Primero te verkopen om een GS met witte of champagne dail aan te schaffen. Seiko Springdrive “Snowflake” etc …

Tot dat Basel 2016 nieuws mij wees op een nieuw te introduceren SARX lijn als opvolger van de Brightz lijn en mijn oog viel op de SARX033… weliswaar alle wijzers geblauwd maar als totaal plaatje in lijn met mijn gevoel van de GS lijn met witte wijzerplaat …

De eerste foto’s vielen tegen, maar ik weet imiddels dat Seiko dress watches niet al te fotogeniek zijn weer gegeven in het standaard marketing materiaal dat Seiko distribueerd. Dus gewoon besloten om de stap te nemen … en zie hier de SARX033 is binnen en hij overtreft mijn stoutste verwachtingen … wat een “Value for Money”. Zo zou wellicht de Datejust of Aqua Terra moeten zijn maar waarom 5-7 keer meer betalen???

Heb nu 3 Dressy Seiko’s met een PADI Turtle onderweg …

Seiko … wat een merk !!!

Ben benieuwd wanneer de Omega SMP300 plaats moet maken voor een MM300 Marinemaster en/of de Zenith El Primero voor een mooie GS GMT … Dus zeker to be continued …

53 likes

Fraai trio. 3 seiko dressers en toch zo verschillend. Persoonlijk groot fan van je Grand seiko :thumbsup:

1 like

Mooie intro in Seiko en je collectie. Ik herken de fases en heb altijd de gedachte bij Rolex dat je die vooral vanuit je verstand koopt en veel minder met je hart. (Ex-dj en sub bezitter dus geen afgunst).

Deze liefdesverklaring voor Seiko komt voort uit passie en liefde voor t merk en de techniek. Geniet er van en je bent op de goede weg… nu die Omega nog. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Gefeliciteerd, man! Ontzettend leuk verhaal! En ja, het is een inzicht en gevoel dat moet groeien (bij sommige mensen komt het er nooit; marketing werkt natuurlijk weldegelijk en is niet voor niets een miljardenbusiness :wink:). Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat de waardering voor Seiko er kwam. Maar inmiddels is deze ook in alle hevigheid aanwezig. En ik heb (nog) niet eens een GS.:slight_smile:
Vind je nieuwe SARX er op bovenstaande wrist shot heel goed uitzien! En ik ga nog even op zoek naar je andere topic, waarin je (denk ik?) mogelijk je eigen review inmiddels hebt geplaatst(?).
Heel veel plezier met deze nieuwe aanwinst, in ieder geval!

1 like

Voor een review moet je wat meer expertise in huis hebben en nog belangrijker een goede fotograaf zijn zoals bijvoorbeeld Paulus (Vierport)

Denk als deze SARX033 op de juiste wijze gefotografeerd wordt iedereen met affiniteit voor horloges overboord gaat en dit Seiko model hoog op de wishlist zet :wink:

2 likes

Ik was al fan, nu met de SARB035 helemaal.

Mijn persoonlijke favoriet (dream watch) is de SBGW031

foto van Seiya

2 likes

Over droom horlges gesproken …

Voorlopig dus meer dan tevreden met de SARB072

4 likes

Voor mij geldt hetzelfde Arthur, ik ben al enorm tevreden met mijn SARB033 maar de drang naar meer Seiko is er gewoon en niet sinds een maand hoor, hier ook even een dreamcatcher :sunny:


2 likes

Mss krijg ik het ook ooit maar tot heden zegt Seiko me niks! Moet toch es zo’n GS aanschouwen!

1 like

Zou dat nu net niet doen Yoeri … te groot risico

GS’s zijn overigens minder “bereikbaar” dan de gemiddelde Rolex
Simpelweg omdat je echt geld betaald voor een GS, zelf als occassion
Het aanbod van occassions (In EU) is natuurlijk zeer beperkt

Een Rolex is simpelweg andere wije om je geld “op een bank” te zetten
Ben je er op uitgekeken kun je hem direct omzetten in cash of een ander horloge

Seiko boutique Adam heeft er een aantal die je in real life kunt bekijken
Veilig want de kans dat je >> Euro 4.000 neerlegt voor een GS is erg klein

http://www.seikoboutique.nl/Collectie/Serie/GrandSeiko

Gr/Arthur

1 like

Binnenkort…

Heb de zwarte croc al liggen…

8 likes

Zou absoluut de SARX035 nemen ipv de SDGM … Dat is als hij nog niet besteld is

2 likes

Wat een prachtig verhaal van Tuur1968. Ik ben ook eigenlijk hopeloos verliefd op GS, m.n. de Springdrives. Maar ja, het verstand houdt me (nog?) tegen.

3 likes

Let it go … incasseer de cash out en geniet van 1 van de mooiste sportieve dressers …

1 like

Deze kon ik voor een echte vriendenprijs overnemen, kon ik geen nee tegen zeggen :slight_smile:

De volgende dan maar… :wink:

3 likes

Toppertje Eric, ik heb die van mij toevallig ook om. :heart_eyes:

5 likes

Zeker geen miskoop, integendeel, de zwarte/bruine dail is wel mooi icm de onyx op de kroon

2 likes

Erg leuk verhaal. Ben zelf ook razend nieuwsgierig naar een GS in real life.

1 like

Ik kijk eigenlijk niet echt naar het productieland. Als het ontwerp klopt en het uurwerk goed is, ben ik tevreden. En de SARX033 is erg mooi, alleen al de scherpe lijnen op de lugs.
Trouwens, ik vind bijna elke Seiko mooier dan bijna elke Rolex, maar dat is weer een ander verhaal…
Gefeliciteerd ermee, veel dragplezier.

5 likes

Ik was niet zo een grote fan van Seiko maar sinds ik de monsters heb is dat omgeslagen. Een GS zit er momenteel niet in, maar zelfs in de goedkopere reeksen van Seiko vindt je pareltjes.

Die black monster die ik heb is 1 van mijn favoriete horloges. Die krijgt veel ‘polstijd’.

2 likes