Seiko Kinetic valt stil

Gisteren viel het op dat m’n Seiko stil lag…
Wat armbewegingen en ie was vertrokken.
De sekondenwijzer blijft even staan en dan stapt ie 2 stappen ineens vooruit…
Zojuist lag de Seiko weer stil???
Zou de buffercondensator, die de elektrische energie door beweging opslaat, uitgeput zijn?

Is die gemakkelijk te vervangen?

Volgens mij een kwestie van meer polstijd geven.

Dat de secondewijzer telkens even blijft stilstaan is een gevolg van te weinig “sap” in de batterij/accu.

Maar er zullen hier op het forum kenners zijn die je er meer over kunnen vertellen.

Groet
Herman

1 like

Als het een oudere kinetic is dan is de condensator waarschijnlijk defect. De nieuwere series hebben al de verbeterde versie (een oplaadbare batt).
Die is makkelijk verkijgbaar (Ebay) en kan ook in de oudere types gezet worden.

Het wel te doen, je moet wel wat meer loshalen dan bij een standaard batterij.
Het is zeer fijn werk met hele kleine schroefjes.

Ik heb het zelf gedaan bij mijn 5M43, ik had ergens een how-to, zal even zoeken.

Welk kastnummer is het? (8 cijfers/letters met streepje ertussen)

Er is helemaal niets mis met je Kinetic. Ik heb sinds vandaag geen Kinetic meer, maar de reden dat hij om de twee seconden tikt is dat hij zo energie bespaart. Het duurt even voordat er genoeg energie is opgeslagen waardoor hij weer om de seconde tikt.

Dus je moet hem morgen ff de hele dag dragen of je zou nu ongeveer tien minuten moet schudden zodat hij weer energie krijgt.

2 likes

De secondewijzer geeft met het overslaan van een seconde aan dat er echt opgeladen moet worden. Een minuut schudden en hij moet er weer even tegenaan kunnen. Laad hij niet op of de capaciteit valt snel weer terug, zal er een nieuwe condensator geplaatst moeten worden.

Condensator kost bij de 5M22, 5M42 en 43 ongeveer 15 a 20 euro.
Je krijgt dan niet enkel de condensator maar tevens het montageframe en pakking voor de condensator.
Monteren kost als je het netjes wil doen 30 minuutjes. ( ik heb er al meer dan 80 vervangen)

Zaak bij de Kinetic is dat je hem regelmatig moet gebruiken. Laat je hem lang liggen dan gaat het vaak niet goed, je kan dan beter de Kinetic auto relay nemen, die stopt na enige tijd en “slaapt”" dan, totdat je hem oppakt, dan springt de tijd ( niet de datum) weer in de juiste positie.

Mvrgr, Erik

Op de rugzijde staat:
5M42-0H20
872339

Die schroevendraaiers, da’s ook een probleem, zo klein heb ik die niet…

Heeft het horloge een schroefdeksel ?

Heeft het horloge een schroefdeksel ?
Ja

Hallo Jambers,

Ik zou even met het horloge naar een horlogemaker gaan. En dan bedoel ik geen juwelier, we hebben een onderdeel op het forum, waar ervaringen met horlogemakers staan.

Succes.

Jan Ambers Schreef:

Op de rugzijde staat:
5M42-0H20
872339

Die schroevendraaiers, da’s ook een probleem, zo
klein heb ik die niet…

Dit model heeft een oplaadbare batterij.
Als je m naar een seiko dealer brengt ben je wss zo’n 50 euro kwijt incl een jaar garantie.
Voor dat geld gaat ie naar Seiko zelf en wordt de batterij vervangen en alle pakkingen.
Let wel, mocht er iets anders aan de hand zijn, zul je een prijsopgave krijgen die hoger uit kan vallen.

Model is van 1998 en heeft destijs zo’n € 225,- gekost.

Als ik het voorgaande gooed begrepen heb bestaat er een verbeterde versie van de condensator voor de 5M42 ???

Nu moet ik nog een uurwerkmaker uit de Gentse omgeving vinden…?
Misschien zijn er forumleden-juwelier uit <gense omgeving?

Een horlogemaker moet er aan kunnen komen. Lukt dat niet dan zou je kunnen voorstellen of hij hem plaatst en jij de accu koopt. Ze worden veel aangeboden op ebay uk. Dit moet je hebben, het seiko part number staat op het zakje.

Jan Ambers Schreef:

Als ik het voorgaande gooed begrepen heb bestaat
er een verbeterde versie van de condensator voor
de 5M42 ???

Nu moet ik nog een uurwerkmaker uit de Gentse
omgeving vinden…?
Misschien zijn er forumleden-juwelier uit omgeving?

Stuur forumlid “manu” eens een persoonlijk bericht, wellicht weet hij een horlogemaker.

Die TC920S, is dat een batterij if is dit een condensator?
Als dit een batterij is waartoe dient dat bewegingsmechanisme, ik dacht dat dit “kinetische” energie in een condensator als elektriosche energie opsloeg?

Als je zo een condensator koopt of hebt liggen, "veroudert’ of degradeert zo een stuk?

Het is een oplaadbare batterij. Dus de kinetic techniek laadt de batterij op.
Origineel zat er een condensator in. (met de bekende problemen).
De powerreserve gaat met deze battery naar 6 maanden.
Dus zeker de moeite waard om te vervangen.

En elke batterij heeft zelfontlading, hoeveel hangt van het type af. Je kunt ze best een tijd op voorraad hebben.

Beste Erik,

Repareer jij horloges met dit issue, het niet meer lopen van een kinetic?

Wellicht Rob van Monsterwatches eens proberen? Hij heeft mij ook geholpen met hetzelfde probleem bij mijn Seiko Sportura ( zelfde uurwerk) Super snel en voor een zeer,zeer nette prijs. Was inderdaad de condensator, volgens mij word hier enkel de " betere" versie nig van geleverd.

Succes

batterij gaat ongeveer 8 jaar mee, kan makkelijk vervangen worden en is niet duur.

groet Gratje

Bosnialove Schreef:

Er is helemaal niets mis met je Kinetic. Ik heb
sinds vandaag geen Kinetic meer, maar de reden dat
hij om de twee seconden tikt is dat hij zo energie
bespaart. Het duurt even voordat er genoeg energie
is opgeslagen waardoor hij weer om de seconde
tikt.

Dus je moet hem morgen ff de hele dag dragen of je
zou nu ongeveer tien minuten moet schudden zodat
hij weer energie krijgt.

ben benieuwd of het geholpen heeft