Seiko SBDX hommage

Zeker :+1:

1 like

Lekker man. Congrats. Als ik grotere klauwen had gehad, was ik graag op je shortlist gegaan. Maar hij is mij helaas te machtig. Als die Japanse vrienden nou eens een 40mm versie zouden maken met 18mm of 19mm lugs. :heart: :heart_eyes: (en platter uiteraard, anders werkt het niet).

1 like

Bel die lui van Merkur anders dat ze er eentje op 90% uitprinten, volgens Kabaalstra, is dat enkel een parametertje aanpassen op het CAD programma voor zijn CNC verspaandinges oid

6 likes

Heb gisteren de sla019 kunnen kopen. Ik draag geregeld een Sla017 van 39,9mm. Die is precies goed, zeker niet te groot. Wel redelijk dik. De sla019 is voor mijn dunne pols (17,5cm) gewoon te groot, maar niet veel! Hij draagt kleiner dan je denkt. Maar moet je om zien.

1 like

:joy:

1 like

Heerlijk spul. Jij bent goed bezig.

1 like

Sorry, maar ik vind alle hommages eigenlijk toch even slecht.

Wat mij betreft mag een hommage alleen als het iets is zoals die MKII die @anon50762135EV laatst had, waarbij een hommage aan een Ministry of Defense ontwerp wordt gefabriceerd, of wanneer er een hommage wordt uitgebracht aan een ontwerp van weleer wat al lang niet meer op de markt is.

Ik merk wel dat ik op Ă©Ă©n punt vergevingsgezinder wordt:

Het verschil tussen de Bulova Super Seville en de Merkur OM300 zit 'm voor mij niet alleen in de prijs van het origineel, maar ook in de context waarin het origineel zich bevindt.

Je kunt gewoon bij Seiko een veelheid aan duikers scoren:

  • 140 ballen voor een SKX
  • 300 ballen voor een Turtle
  • 400 ballen voor een Sumo of Samurai
  • 900 ballen voor een Shogun
  • 1100 - 1500 ballen voor een Tuna
  • 2000 ballen voor een MM300

Binnen die bandbreedte heb je zoveel keuze dat je altijd wel een Seiko duiker kunt scoren. Ik verkocht zelf dit voor luttele 180 ballen om m’n Nomos te bekostigen:


Die kastbelijning is toch wel poor man’s MM300 achtig. Ze zijn er ook met zwarte bezels.

Daarbuiten zijn er miljarden duikhorloges die in dat prijssegment meedoen, alles van een Certina tot een Squale 1521, een MĂŒhle Promare of een Tag Aquaracer zit daar bij, ook Seiko 5jes voor weinig geld.

Ik zie het nut van de hommage dus absoluut niet in. Het is gewoon goedkoop invreten op andermans ontwerp, niks meer, niks minder. Genoeg originele keuze in dat umfeld.

Bij een Super Seville snap ik het iets beter omdat je anders maar Ă©Ă©n keuze hebt: De 36mm datejust die gewoon 7400,- Euro list doet. Aangezien je in die markt met fluted bezels niet heel veel alternatieven hebt behalve een keer een Omega Globemaster Constellation van 6400,- Euro snap ik die tic veel en veel beter.

Waar koop jij nieuwe MM300’s voor onder de 2050 Euro? Dat maakt je punt niet echt veel minder geldig, maar toch.

Die houden inderdaad vaak van te grote en te lompe figuren, in casu de MM300.

2 likes

See what I did there?
3lcDPOz

Maar serieus, hoeveel horloges worden er gemaakt met Fluted bezel die geen connie of DJ zijn? Ik krijg op Chrono24 2000 Rolex hits, 1 IWC (fluted lugs), 1 JLC en 1 Tudor, als ik naar “Fluted” zoek.

Da’s echt, echt geen vergelijk met duikhorloges.

1 like

This topic is temporarily closed for 24 hours due to a large number of community flags.

Fiftyfour, Merkur, Sharkey, zal dat nou allemaal 1 en hetzelfde bedrijf zijn? Waarschijnlijk wel dezelfde fabriek uiteraard.

Naar mijn weten niet, maar wat Google levert verschillende resultaten op die voornamelijk zijn gebaseerd op horen zeggen.

Er zijn verhalen dat de onderdelen die Merkur gebruikt worden geproduceerd in de zelfde fabrieken waar ook sommige Zwitserse merken hun onderdelen vandaan halen.

Onderdelen komen allemaal bij dezelfde vandaan. Assemblage bij de uiteindelijke bedrijven/merken. Merkur is het meest kritisch en daarom duurt de levering ook zo lang. Die zend nog wel eens onderdelen terug die niet goed genoeg zijn. Zegt ie tenminste. Volgens mij kan hij beter zijn tijd besteden, wat minder chatten


2 likes

Voor wat het origineel betreft: de hype is aan dames en heren. :sunglasses:

1 like

Je bedoelt als een GMT? Met een extra wijzer als het ware?

1 like

Je kunt alle wijzers op een vrouw maken die je wilt. Hoe laat het is zal ik nooit begrijpen. Badoemtsj.

Waarschijnlijk tijd om de vaatwasser uit te ruimen en mijn boxershort Ă­n de wasmand te gooien in plaats van ernaast.

2 likes

Mis het bouwjaar in de advertentie en of het een SBDX 017 of 001 betreft. @SuSa
Ik ga uit van de 001, gezien de gladde kroon. :wink:

Haha ik had hem al een PB over beide dingen gestuurd. Maar geef toe Frits. Van deze vraagprijs moest zelfs jij even glimlachen. :upside_down_face:

1 like

De MarinaMaster

https://youtu.be/sIYjIw6VmvE

1 like

MarinaMistress

1 like