Seiko SKX versus Citizen NY0040: wat vindt HF?

Koekoek :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

In mijn ervaring is Citizen mineraal echt bagger (en ik draag het al tien jaar) terwijl Seiko hardlex dikke prima is. Da’s wel een puntje.

1 like

Bij dagelijkse bezigheden voor mij geen verschil in draagcomfort, maar bij actievere dingen heeft de citizen wegens de uit de weg zittende kroon natuurlijk inderdaad het voordeel. Heb je gelijk in. Een band voor de ny2300. Heb ik al vaak naar gezocht. Niets gevonden. Gewoon gokken met aftermarket hollow end links banden van 20mm denk ik, heb het nog niet geprobeerd. Als je iets zou vinden, weet ik het zeker graag. Bezit ook een zwarte versie uit 1987 gekocht op yahoo japan auctions, maar die is enorm gepolijst en van vorm veranderd, loopt wel goed en ziet er eigenlijk wel nog steeds leuk uit, was gerevisioneerd. Ze staan ook heel mooi op een tropical. Ik zou graag nog een recente zwarte versie van de ny2300 vinden in nette staat. Hoop doet leven.

1 like

Kan heel goed zijn, ik heb ze eigenlijk nog niet veel gedragen, de ny0040. Zegt misschien ook wel wat. Time will tell. Maar sowieso leuke hebbedingen, en vind ze ook betrouwbaar en redelijk nauwkeurig. (wss hierboven al gezegd).

1 like

Enige wat me wel echt stoorde van de NY0040 is dat ik de rotor hoorde draaien tijdens het dragen en die van de skx niet. Ligt aan het uurwerk maar ik kon er niet aan wennen. Zie op google wel wat stalen banden maar niet echt een mooie fit. Misschien die van watchgecko en dan idd de endlinks verbuigen.

De rotor van de ny2300 maakt nog meer lawaai! :smiley: (de mijne toch). Heb zo’n watchgecko zitten op een alpinist, maar denk dat het niet gaat passen en zaken verbuigen is niet mijn forte (dan past ie ook niet meer op iets anders).

1 like

Ik stoor me er (nog) niet aan bij deze maar je hebt gelijk, lijkt wel een patek zoveel herrie maakt dat ding :joy:.

1 like

Bedankt :blush:Een beadsofrice van Watchgecko.

2 likes

Ah jij hebt 'm gekocht! Ik mis mijn oude NY2300 maar wachtte te lang toen deze op het blauwe gedeelte kwam. Ik zou eigenlijk graag een zwarte kopen, maar die zie je helaas bijna nooit te koop. Uiteindelijk mijn -40mm duiker-beater honger gestild met iets anders op het blauwe gedeelte:

On topic:

Tussen een SKX007 en een NY040 zou ik voor de Seiko gaan. Tussen een SKX013 en een NY2300 voor de Citizen.

3 likes

Ja hoor gewoon binnen het forum gebleven. Ik heb hem ooit eerder gehad samen met de skx009. Toen hem ik voor de skx gekozen en deze weggegeven. Toch wel een beetje spijt. Dus snel toegeslagen, en ach voor dit geld kan je je er geen buil aan vallen.
Als ie weer door mag zal ik aan je (proberen te) denken :+1:t2:

1 like

Het valt me op dat de prijzen voor deze modellen steeds verder uit elkaar lopen. Zo’n 10 jaar geleden kon je zowel de Seiko als de Citizen nieuw kopen onder de 150 euro. Als je goed zoekt is de Citizen nog te vinden voor ongeveer 175. Als je de Seiko nu nog nieuw kunt vinden gaan de prijzen over de 250 euro…

Daar is geen woord van gelogen. Seiko heeft het 10 jaar later in de bol gekregen en heeft een beetje grootheidswaan. Alles moet onder een label vallen en Seiko wil zich tussen de Big boys uit Zwitserland begeven…
Citizen is normaal gebleven en heeft met de Citizen NY0040 Promaster nog steeds een topper in huis. No nonsense iconic diver

2 likes

Heeft het niet vooral met vraag en aanbod te maken? Ik heb het idee dat ze vroeger voor ver onder list gingen, en ze nu minder verkrijgbaar zijn -en dus een stuk duurder-.

1 like

Mensen denken met de SKX goud in handen te hebben omdat ze uit productie zijn.
Maar dat slaat imho nergens op met productieaantallen van 1029381298321 miljoen.
SKX is best prima hoor begrijp me niet verkeerd maar >250 voor een skx :thinking:

Dit staat naar mijn idee dan ook los van dit verhaaltje

Wat sowieso ietwat overdreven is in mijn optiek :joy:

Kijk maar naar alle belachelijke prijzen van de limited Seiko edities. Daarnaast moet een 6R uurwerk tegenwoordig al bijna of zelfs meer dan 1000 euro kosten. Mag Prospex en Presage nog alleen maar in winkels verkocht worden.

Ik ben het met je eens. Mijn bredere punt is eigenlijk dat de vergelijking SKX v.s. NY0040 nu verschuift, aangezien de Citizen nu het voordeel heeft gemakkelijker verkrijgbaar, en zon 50% goedkoper te zijn.

1 like

Ik vind de NY0040 echt een puinbak, lelijk én een rotte bezel met veel play.

Kan je beter een vostok kopen…

1 like

Ik heb verschillende SKXen gehad en onlangs zelfs een 5KX (een paar uur). Ik vind ze te lomp en hoog voor mijn ranke pols. Daarna een NY0040 gekocht en eigenlijk is de prijs kwaliteit verhouding veel beter.
Ik zat altijd in kamp SKX, maar ben vol overtuiging overgestapt naar kamp Promaster.

1 like

Zo! Wat voor een lekkere strap heb jij daarop zitten? Ziet er erg goed uit :slight_smile:

Ik ook. Ik heb tussen 2007 en 2019 3x een 007 , 1x een 013 en 1x een 009 gehad.

Ik ook! :grin: o.a. doordat ik zag dat er een naar jou onderweg was ben ik op zoek gegaan naar een NY0040. Vandaag gevonden, als het goed is morgen of overmorgen binnen.

Ik wilde niet de zoveelste keer een SKX, en het idee dat het horloge wat kleiner draagt spreekt me ook wel aan. Daarin was ik best teleurgesteld in de 013. Uiteindelijk toch te lang en dik in verhouding met de breedte.

1 like