Hoe krijg ik die busjes terug op de pen?
Potdomme nog Uit elkaar lukt prima maar schakels eraan helemaal niet. Het lukt me niet om het busje op de pen te klemmen. Wie helpt?
Gr. Roel
Hoe krijg ik die busjes terug op de pen?
Potdomme nog Uit elkaar lukt prima maar schakels eraan helemaal niet. Het lukt me niet om het busje op de pen te klemmen. Wie helpt?
Gr. Roel
In Seiko Padi turtle draadje staan wat ervaringen.
Je kunt ze gemakkelijk aandrukken met de achterkant van een verwijderd pinnetje. Die hebben precies de juiste breedte.
Juist. Voorzichtig aan tikken met een klein hamertje desnoods.
Ik heb mijn Turtle band nog niet ingekort (heb m nu op een Nato), maar ik heb twee soorten schakels met van die busjes gezien bij mijn Seikos
Die je het meeste tegenkomt is waar de busjes aan de buitenkant zitten, met zo’n bandtooltje zitten ze dan soms bij het eruit duwen op het pennetje van de tool.
Ik heb een tooltje met doordrukpennerjes van verschillende diktes, en als de busjes op de doordrukpen blijven steken dan moet je een iets dunner doordrukpennetje erop schroeven.
Terugplaatsen (als ze niet inmiddels onder de kast liggen ) is dan een kwestie van pennetje doorsteken en busje erop pielen, en met iets plats in de schakel duwen.
Ik ben twee keer een Seiko band tegengekomen waar de busjes niet op het uiteinde van de bandpen zaten maar meer naar het midden. Als je het pennetje doordrukt blijft dan het busje in de middelste schakel zitten en valt er pas uit als je de schakel uit elkaar neemt. Terugplaatsen is dan makkelijker: busje in het grotere gat in de middelste schakel (het enige gat waar ie in past) schakel samenvoegen (busje kan er dan niet meer uitvallen), pennetje erdoor en aanduwen.
Blijft geklooi, maar dat laatste type vind ik een stuk prettige.
En wat je ook doet: altijd op een ondergrond met opstaande randen (theeblad bv.) want die busjes zijn zo weg. Dat tafelkleed dat je daar hebt lijkt me niet ideaal…
Overigens zat filmpjes op youtube te vinden.
Je woont een takke eind weg Roel, had je graag even geholpen .
Beter verre horlogeforum vrienden dan een goede buur… De tip om de pen te gebruiken als tegenwicht deed de truc. Wat een rotzooi zeg… en het is niet eens mijn band.
Thnx mannen!
Gr. Roel
Het tafelkleed van mijn ouders is trouwens een soory emotionele thuishaven. Er ligt hard plastic op als pa en ik gaan klooien…
Pa heeft 2.5 uur zitten kloemelen… je had zijn snuit moeten zien toen ik de achterkant van de pen gebruikte en in 2 x 30 seconden de rommel in elkaar had. Top!
Nogmaals dank!
Gr. Roel
Het is wel even priegelen ja