Self Sustaining SmartWatches

Wel, het heeft even geduurd, maar m’n 1e Self Sustaining Smartwatch is binnen!

En het is geworden… :drum::notes::notes::notes:

De Powerwatch Series 2

Sorry voor mn crappy foto’s v mn idem crappy telefoon.

Het is hun 2nd gen model. Nog steeds met Matrix gedreven energie.
Maar om het tekort op te vangen in tropische gebieden hebben ze em ook voorzien v solar power. Tja, dat hebben ze niet in The Matrix. Gelukkig leven we in de echte wereld :sun_behind_small_cloud:
Vanwege de 2 way power, doop ik em om tot Powerwatch Duo. Of moet het Dual zijn?

Het zonnepaneel zit als een ring rondom het scherm. Net als bij veel digitale Casio Tough Solar horloges. In de app kun je zien hoeveel energie je horloge uit licht heeft gehaald. Ook de thermische energie opbrengst is daar te vinden.
Op het horloge zelf kun je aan de ring rondom het scherm zie hoe effectief thermische energie opgewekt wordt. Hoe meer rode vlakjes, hoe beter.

Een bijpassend gekleurd bandje erop. En op het scherm zie je dat lekker warm om de pols te hebben gezeten, ie 100% effectief thermisch aan t opladen is. (Zit n kleine vertraging bij de weergave)

Verder is ie wat kleiner, zuinige kleuren memory LCD schermpje (geen touchscreen!) , draaiknop vervangen door minder gevoelige drukknoppen.

En wat zijn de ervaringen, nou om te beginnen het bandje. Die is super zacht en super flexibel. Te flexibel moet ik zeggen. Elke keer raakt de band uit zn keeper/passant en hangt erbij als n slappe :banana:

Wel heeft ie v die makkelijk springbars waarmee je toolloos het bandje kunt verwisselen met elk ander 22mm bandje. Let wel, hij heeft helaas geen lugholes. Dus een heel stijf normaal bandje of metalen bracelet zonder inkepingen om bij de springbars te komen, en je krijgt t bandje er niet meer vanaf zonder wat te mollen.

Nu de achterkant er toch op staat, op dit nieuwe model zit ook n hartslagmeter. Maar met slechts 1 LED, heb ik t idee dat ie minder secuur is als mn Huawei.

Betreft sport functies, zoals ingebouwde GPS, stappenteller, ea. Ik heb daar niet zo veel interesse in. Bovendien heb ik t gevoel dat t allemaal niet erg nauwkeurig is.
Ik had liever dat de GPS me terug kan brengen naar zelf instelbare waypoints. Erg handig als je op vakantie verdwaald bent en je Not So Self Sustaining Smartphone leeg is…

Dan waar ik em voor kocht: de notificaties. Die geeft ie door en je kunt beperkt scrollen door grote berichten.
Maar 1 groot nadeel, hij kan (nog?) geen agenda punten pushen. Erg onhandig voor mij om er afspraken of dingen die ik op n bepaald moment moet of wil doen door te missen.
Als dit niet op korte termijn toegevoegd gaat worden, dan zal de Powerwatch Duo binnen afzienbare tijd vervangen worden.
Ook is t horloge wat buggish. Dus app sync niet altijd even lekker. En notificaties komen niet altijd vlotjes binnen.
Het vage met de Bluetooth verbinding, is dat ie verbonden is, maar het icoontje op je smartphone dat niet weergeeft. Hetzelfde is t geval met mn Kairos. Wel verbinding, maar geen connected icoontje op de telefoon.

Persoonlijk had ik liever geen PVD coating, maar liever blank metaal. In de korte tijd dat ik m heb, heeft ie al zn 1e krasjes. T helpt ook niet dat dit best n groot en dik horloge is. Je knalt em overal tegen aan.

Wel verbeterd is de backlight. Dat was voorheen zo n knudde LEDje dat vanuit n hoek oplicht.
Nu is t hele scherm gelijkmatig verlicht.

Tot zo ver mn 1e 3SW. Ben benieuwd naar de alternatieven, zoals de Garmin Fenix 6X Solar en de Casio G-Squads met Solar.
Beiden zouden als t goed is naast berichtjes, ook agenda reminders weergeven.

3 likes

#metoo

Voor mij is de enige overeenkomst tussen dit soort apparatuur en een horloge dat je deze beide om de pols draagt. Voor de duidelijkheid; ik heb zelf een Garmin fenix gehad tbv het sporten. Maar dit hoort imho echt niet thuis op een horloge forum. Ik ga hier toch ook niet vertellen over de Quadro M4000 in mijn PC :upside_down_face:

Mag je vinden, maar het hoort hier wel degelijk thuis op het forum.

Ik vind hem erg gaaf !

Dat is ook wel heel gaaf eigenlijk :smiley:

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst, Marnix !

1 like

Ik snap wat je bedoelt. Maar waar moet de lijn getrokken worden? ABC werden door velen wel als horloges gezien. En die databank horloges? Of met IR afstandsbediening?

Allemaal gimmicks. En lijnen vervagen ook. Wat ooit eens tablet formaat was, is nu zowat smartphone formaat.
En in hoeverre is een smartphone nog een telefoon. Je kunt er mee bellen, maar waar verdienen de providers het meest aan en wat wordt er voor een vast prikkie onbeperkt bij gegeven?

Mijn interesse in en daardoor definitie van horloge is erg breed. En daaronder versta ik alles wat om de pols tenminste de tijd aan kan geven. Ik heb ze met portofoon, semafoon, fm radio tot zelfs powerbank aan toe.

Hoe bedoel je nerd :nerd_face:

1 like

1001110 1000101 1010010 1000100 100001 !!!

NERD, maar die laatste ken ik niet 100001? Mist een digit?

Of is dit n alternatieve time code?

https://thumbs.worthpoint.com/zoom/images1/1/0313/26/futurama-bender-promotional-wrist_1_96ecc284fb42db12cdb68e3df34ffa22.jpg

1 like

In het begin was de Power watch beetje zo de enige keuze voor een 3SW met beeldscherm.

Intussen begin ik keuze stress te krijgen tussen de eerder genoemde Fenix 6X Pro Solar en

https://world.g-shock.com/asia-mea/en/products/g-squad/gbd-h1000/

En de grote kanshebber met z’n ana-digi setup.

1 like

Sinds de 1 na laatste firmware update kan ie dat nu ook. In de app kun je nu een hele waslijst aan apps selecteren voor notificaties.

Ook functies als stopwatch en timer waren toegevoegd.

Bij mijn laatste alarm was ook alarm toegevoegd, samen met akoestisch alarm (wel erg zacht) en aanpasbare duur voor trilling en licht.
Alleen zeer jammer dat de alarm en timer alleen nog maar 3 presets hebben gekregen en je niet zelf meer n eigen tijd in kan stellen. Hoop dat ze dit terugdraaien.

Maar met 2 updates in zo een korte tijd, zaten ze in ieder geval niet stil.

1 like

Dat is met een update een poosje geleden aangepast (of ik was er nog niet achter), maar alle 3 de presets van zowel alarm als timer zijn aan te passen.
Hopelijk dat ze ook een auto repeat timer functie bij kunnen doen. Die vind ik heel handig bij sommige v mn Casio’s.

Garmin zet hun solar power glass op meer modellen.

https://tweakers.net/nieuws/169492/garmin-voorziet-meer-van-zijn-smartwatches-van-transparant-zonnepaneel.html

1 like

De Tissot T-Touch Connect Solar is binnenkort te bestellen zo te zien:


https://www.tissotwatches.com/de-ch/tissot-t-touch-connect-solar.html
1 like

Deze staat hoog op de lijst om t stokje v mn powerwatch over te nemen.
Net als de powerwatch is bij onverbonden toestand aansluiten op n lader niet nodig.

De Garmin Instinct kan dat ook, maar de Fenix en Tactic niet. Hoewel de Instinct n stuk goedkoper is, is de meerprijs vd Touch Connect t me wel waard. Twijfel alleen n beetje over t kleine scherm. Weet iemand of die trouwens verlicht wordt/kan worden? Dat is wel n cruciaal dingetje.

1 like

Zo te zien wel, kroon ingedrukt houden:

1 like

Fijn dat t verlichting heeft. Fijner zou zijn als t ook automatisch aan kan via schudden, of tilt. En helemaal icm de zonnecel/sensor om te bepalen of t nodig is. Zoals Casio t ook toepast.

1 like

Zou inderdaad mooi zijn als daar ook voor kunt kiezen. Geen idee of dat mogelijk is.

Vind het wel een cool ding, maar denk niet dat ik er een ga aanschaffen. Ik heb vrij veel horloges en wissel veel, dus zou het ding misschien een of twee keer in de maand een dagje aan de pols komen. Toegevoegde waarde ten opzichte van m’n T-touch expert is dan gering. :thinking:

1 like

Het zou mn nieuwe sauna horloge worden. Handig zo n subtiel alarmpje dat je 10 of 15 minuten sauna rondje er op zit. Ik heb slechte ogen en zie daardoor dat zandlopertje niet.

Ik weet niet of t mn Monster als daily wear zou kunnen vervangen. De Powerwatch is dat iig niet gelukt.

1 like

Voor mij is hij ook wel een beetje groot voor een daily, maar dat geldt voor veel moderne horloges. Haal amper de 16 cm polsomtrek. :sweat_smile:

1 like

Groot wel, maar ze zijn niet zo zwaar als bv n grote Breitling of Panerai.

Bovendien, zoals met zo veel dingen, t went. Vind mn powerwatch eigenlijk ook n slag te groot, maar stoor me er intussen niet meer aan.

Toegegeven, t staat minder mooi. Maar ach, geef n :monkey: n gouwe ring… :upside_down_face:

1 like

Door de titanium kast en band inderdaad minder zwaar dan een stalen sporthorloge.

Ik trek me er overigens ook niet altijd wat van aan. Ik heb een automatische Tissot PRS 516 chrono, die is met 45 mm en 16.5 mm dik ook flink aanwezig op mijn pols. :innocent:

1 like