Service, terug naar de fabrikant of hier laten doen?

Goedenavond alles,

Mijn Breitling Superocean is dit jaar nog aan een servicebeurt toe.
Ik weet dat er goede gecertificeerde horlogemakers zijn die het horloge onder handen kunnen nemen maar een andere optie is om het horloge door een AD naar Breitling zelf te laten sturen.

Ik denk dat er ook een best prijsverschil tussen zit.

Maar wat zijn nu de voordelen als een horloge naar de fabrikant opgestuurd wordt? Krijg je het dan inwendig als uitwendig als nieuw terug?

Groeten

Davy

3 likes

Is dat nu niet gewoon een ETA 2824-2?
Op WUS heb ik vaak vernomen dat ze gewoonweg een nieuw er in steken en de rotor verwisselenā€¦

Maar als je hem weer wil verkopen na x aantal jaar kan dat wel in je nadeel spelen.

Breitling werkt inderdaad ook aan de kast + band (polieren etc.) maar een rubberen band vervangen ze normaal gezien niet

1 like

Dan krijg je meestal een volledige beurt en vervangen ze als het goed is ook de kroon en wijzers. Ik persoonlijk vind dat zondeā€¦ tenzij ze echt vervangen moeten worden. Ik laat het uurwerk meestal reinigen en oliĆ«n bij een horlogemaker.

1 like

Voordelen:

  • Breitling garantie
  • Alle onderdelen voorhanden
  • Verhoogt marktwaarde van product

Nadelen

  • Hoge kosten

Maar, ga jij met je Breitling naar een horlogemaker en er zijn een hoop onderdelen versleten, extra hoge kosten. Breitling brengt geen originele onderdelen op de markt in de verkoop. Ze zijn er wel, maar prijzig. Ditzelfde geldt voor meerdere merken.

2 likes

Dus als ik het horloge orgineel wil houden dan zou ik eigenlijk alleen maar naar Breitling zelf kunnen?

Hmmm, misschien dat @williams je wel kan helpen, hij heeft een Breitling staan in het blauwe gedeelte (voor een best mooie prijs) waarvan bepaalde onderdelen blijkbaar vervangen zijn :slight_smile:

Zelf las ik dit over caliber B17:
Though Breitling is usually not talkative about the kind of tuning they do, it is strongly believed that they use chronometer assortments (like Glucidur, Nivarox 1, Nivaflex 1 parts), install those premium balance and main springs, balance wheel, escapement, fine micrometer regulator assembly, and shock deflectors, and submit the movement to the COSC for certification.

Vraag eens bij movements in Hengelo, die kunnen je wel helpen denk ik.

Dit klopt niet. Bij Breitling wordt het uurwerk geheel gedemonteerd bij een revisie en niet vervangen voor een gewone EtA en de rotor omgezet.

Zag laatst ook in een andere reactie dat een horlogemaker ( uit Belgiƫ ) het uurwerk van een Breitling had vervangen bij een reparatie. Bij een toekomstige reparatie bij een AD zal dan een forse offerte volgen > het serienummer van de kast staat namelijk ook op het uurwerk ( sinds de chronometer kwaliteit is ingevoerd)

1 like

Ik had het over dat leden van WUS het gewoonweg zelf doen, ik weet dat Breitling heel wat meer doet :slightly_smiling_face:

1 like

Lekker is dat zeg! Daarom heb ik zoā€™n hekel aan dat gemod en geklooi door al die luitjes ā€˜die het zelf wel kunnenā€™, de experts ā€¦van een simpel wijzerplaatwisseltje t/m complete uurwerken vervangen. Gedoe. Je hebt dus geen flauw idee meer wat je koopt en of het allemaal nog klopt. :thinking:

For sale: ā€œHard to find Breitling, fully serviced. Mint condition.ā€

3 likes

Klopt inderdaad, ik snap het ergens wel als je hem voor het leven zou houden, maar doorverkopen na zelf een ETA swap te doen (en het niet vermelden) is voor mij praktisch een scam (ben ook vrij zeker dat er zo vrij veel rondzwerven op chrono24/ā€¦)

Maarja, hoe controleer je zoiets

2 likes

ā€œBuy the seller.ā€ Dat is zoā€™n beetje het enige wat je kan denk ik. Zeker via Chrono24. Ik heb best al een lijstje mensen van wie ik niet snel een horloge zal kopen, niet omdat ik ze niet vertrouw maar wel omdat ik zie wat ze allemaal uitspoken met horloges. Advertenties met horloges met een open achterdeksel: No go. Tenzij bij een bekende horlogemaker. Ach ja, zo heeft iedereen zijn kronkelā€¦

Ik zou reparatie/onderhoud overigens ook altijd bij een fabrikant of diens service center laten doen. Jaja, ā€˜het kost extraā€™ maar krijgt er m.i. ook wel wat voor terug. Stukje zekerheid. :slight_smile:

4 likes

Hmmm , goede tip, kan ik in het achterhoofd houden, vaak associeerde ik dat eigenlijk meer als iets positief / meer transparantie

1 like

Is vaak ook wel de reden waarom dat gedaan wordt hoor. Hoeft dus niet altijd per se fout te zijn, maar voor mij liever niet zelf kasten openmaken enzo. Ach, heel soms ook wel maar dan ken ik de verkoperā€¦ :slight_smile:

Gewoon naar de fabrikant mijn inziens, Je weet toch dat je onderhoud moet doen.