Service van een Landeron 51 chronograaf

Mooi in beeld gebracht en duidelijke uitleg waarvoor dank.
Gaat in de archieven.

2 likes

Hele mooie walkthrough, ziet er pro uit, complimenten

1 like

Mooie uitleg over de werking van een chrono. Zeer leerzaam. Geweldig verslag van het werk aan zo’n gecompliceerd uurwerk. Wat een vakmanschap! Petje af! Genot om te lezen ( en te zien… mooie foto’s).

1 like

Leuke reportage Ronald! Werk zelf ook geregeld op chrono’s, dus kan nog wel wat tips toevoegen.

Een lage amplitude kan diverse oorzaken hebben, vaak gerelateerd aan de krachtbron (vermoeide veer) of kracht welke verloren gaat in de trein en echappement (slechte/verouderde smering, of bijvoorbeeld restanten van smeermiddelen als er niet (juist) gepend is). Bij de chrono kan het ook liggen aan de afstelling tussen het aandrijfrad, koppelrad en seconderad. Is deze te strak, dan levert dat ook amplitude problemen op.

Voor iedereen die voor het eerst een chrono uit elkaar haalt, let op de excentrische schroeven!!! Deze zijn alleen voor het afstellen van de chronograaf, verzet je deze (per ongeluk), dan zal de de chronograaf compleet opnieuw moeten afstellen aangezien deze afstellingen vaak allemaal met elkaar te maken hebben… En dat kan soms echt een redelijk hoofdpijndossier zijn met bepaalde calibers…

mbt het afnemen van het aandrijfrad van de chronograaf kan je het allerbeste de Bergeon presto #3 gebruiken. Dit gereedschapje kost 50 euro, maar het is de enige manier om de kans dat de as breekt vrijwel geheel uit te sluiten. met hefboompjes, schroevendraaiers kan het wel, maar de kan sop breuk is hierbij altijd regel aanwezig. De presto #3 pakt het rad vast, en drukt deze rechtstandig van de as af. Ik weet het, t’is een duur stukje gereedschap, maar het werkt echt super! Deze kan je tevens gebruiken bij het afnemen van de aandrijfraderen voor indirect aangedreven centrale secondewijzers.

Nogmaals, mooie post, alles mooi in beeld gebracht!

2 likes

Ga binnenkort voor het eerst in 10 jaar (!) ook weer 's een 7733 doen. Proefkonijn is een horloge van mezelf. :wink: De 7750 ken ik aardig inmiddels, de 7733 heb ik als P3133 gedaan tijdens de opleiding. Boterzacht kloofmateriaal was het, ik verwacht iets betere kwaliteit bij het “origineel”… Als dat goed lukt, gaat toch echt de Speedy Pro onder het mes. Grootste uitdaging wordt daar het veeg/krasvij houden van de enorm kwetsbare matzwarte wp.

3 likes

Mag ik raden welk horloge?:wink:

Dat mag, ik kan meteen al zeggen dat je het goed hebt! :slight_smile: Gaan ook eindelijk die nieuwe wijzers er op. Beurtje moet ook wel, de centrale secondenteller hapert iets. Ingrijpings-afstelling, en die excenter weet ik nog wel te vinden als het goed is… Sowieso prima oefening.

1 like

Geweldige rapportage !
Nu weet ik zeker dat mijn skills absoluut niet voldoende zijn voor een chrono :slight_smile:
Top !

1 like

Bedankt voor de tips Koen!

Dat weet je pas als je het geprobeerd hebt, met wat inzicht en vallen en opstaan leer je. De boeken zijn prachtig om inzicht te krijgen maar met een schroevendraaier in je soms niet zo vaste hand start de echte uitdaging :fearful: en het leerproces :sweat_smile:

Ik ben nu bezig met de restauratie van een Landeron 55, en ik ben heel benieuwd naar de het hoe en waarom van de afstellingen van de excenters. Kun je me daar wat advies in geven?

Alvast bedankt,
Teka

1 like

Geweldig mooi verslag! Met plezier gelezen en ook de foto’s bekeken! Ik ben gek op die oude uurwerkjes!

1 like

Geweldig dat je ook aan Landeron uurwerken werkt! Wil je graag meer over vertellen over de stelschroeven… Ik heb ooit een overzicht gemaakt van de functies van de stelschroeven. Maar op dit moment ben ik tot 17 augustus in het buitenland. Als je me een reminder stuurt rond die tijd dan zorg ik dat je het overzicht krijgt!

1 like

Dankjewel, zijn ook mooie uurwerken om aan te werken!

1 like

Prachtige foto’s van dit uurwerk. Mooi om dit zo te zien!

1 like

Ik heb je verslag met veel interesse gelezen. Wat een vakmanschap.

Dank je René. Ben maar een amateur hoor!

1 like

Hallo, Rjans, prachtig gedaan, ik ben hier nieuw op deze mooie forum, ik ben ook bezig aan een landeron 51, maar heb een schroefje tekort nr 58139 voor de bedieningshendelje 8139, zou jij soms weten waar ik terecht kan voor het ontbrekende stukje? Vriendelijke groeten Jeremi

Dag Jeremi,

Die schroef is moeilijk te vinden. Je kunt op ebay zoeken naar Landeron parts en/of specifiek op dat part nummer of proberen om een Landeron donor uurwerk te vinden waar die schroef nog in zit (meestal is die er al uit gehaald).
Of proberen om deze vraag in het “gezocht” gedeelte op het forum te stellen, misschien is er iemand die er een beschikbaar heeft.

Succes met de zoektocht!

Groeten,

Ronald

Dag Ronald, hartelijk dank voor je antwoord en hulp,
Groeten,
Pierre