Een hele mond vol.
Onlangs een Tag Heuer 2000 automatic Chrono met caliber ETA 2892-2 en een LWO 283 Dubois Depraz Chronograaf deel een servicebeurt gegeven.
Hier een link naar een beschrijving van deze TAG Heuer (in het Engels).
De kroon met opwindstift zat er los bij.
Onder het deksel zien we de rotor van de ETA 2892-2.
Daarna het uurwerk uit de kast genomen. Het uurwerk wordt met 3 schroeven geborgd en de schroeven waren zowaar ook nog aanwezig.
De wijzerplaat en de wijzers zien er verrassend mooi en netjes uit. Er is een lensje ingebouwd in het datumvenster.
De wijzers en wijzerplaat afgenomen. Ik gebruik de laatste tijd 2 hefboompjes voor het afnemen van de wijzers. Dat werkt mooier dan een ‘Presto’ wijzertrekker.
Daarna de afdekplaat er af. Men ziet al de hefbomen en de nodige wielen van de chronograaf.
Daarna een voor een de onderdelen er af genomen. Neem me niet kwalijk dat ik niet al deze onderdelen benoem.
De beide delen zijn met 3 schroefjes aan elkaar bevestigd.
Links LWO 283 Dubois Depraz Chronograaf en rechts de ETA 2892-2,
Je ziet in het centrum van de ETA duidelijk het tandwiel die er voor zorgt dat de chronograag gaat werken.
Verder met de ETA 2892-2.
Het automaatdeel.
Het automaatdeel blootgelegd.
Het automaatdeel in onderdelen.
Het veeropwindmechanisme…
De balans en het anker met hun kloven.
De onderdelen van de ETA tot zover.
De onderkant (onder de wijzerplaat) uit elkaar nemen.
Alle onderdelen van de ETA, met de LWO in het midden.
Alle onderdelen zijn gereinigd, gecontroleerd op slijtage en weer samengebouwd.
Alle plaatsen die geolied dienen te worden voorzien olie.
Het horloge weer samengebouwd, nog zonder glas.
En met een nieuw glas.
Nog even op de Timegrapher:
Het is goed gelukt.
Bij het samenbouwen van beide delen op elkaar komt het er op aan. Het vraagt erg veel nauwkeurigheid.
Ik wens u veel kijkplezier.
Met vriendelijke groet,
Inca