Servicebeurt: Tag Heuer 2000 automatic Chrono met caliber ETA 2892-2 en een LWO 283 Dubois Depraz Chronograaf

Een hele mond vol.
Onlangs een Tag Heuer 2000 automatic Chrono met caliber ETA 2892-2 en een LWO 283 Dubois Depraz Chronograaf deel een servicebeurt gegeven.

Hier een link naar een beschrijving van deze TAG Heuer (in het Engels).

De kroon met opwindstift zat er los bij.

Onder het deksel zien we de rotor van de ETA 2892-2.

Daarna het uurwerk uit de kast genomen. Het uurwerk wordt met 3 schroeven geborgd en de schroeven waren zowaar ook nog aanwezig.

De wijzerplaat en de wijzers zien er verrassend mooi en netjes uit. Er is een lensje ingebouwd in het datumvenster.

De wijzers en wijzerplaat afgenomen. Ik gebruik de laatste tijd 2 hefboompjes voor het afnemen van de wijzers. Dat werkt mooier dan een ‘Presto’ wijzertrekker.

Daarna de afdekplaat er af. Men ziet al de hefbomen en de nodige wielen van de chronograaf.

Daarna een voor een de onderdelen er af genomen. Neem me niet kwalijk dat ik niet al deze onderdelen benoem.

De beide delen zijn met 3 schroefjes aan elkaar bevestigd.
Links LWO 283 Dubois Depraz Chronograaf en rechts de ETA 2892-2,
Je ziet in het centrum van de ETA duidelijk het tandwiel die er voor zorgt dat de chronograag gaat werken.

Verder met de ETA 2892-2.

Het automaatdeel.

Het automaatdeel blootgelegd.

Het automaatdeel in onderdelen.

Het veeropwindmechanisme…

De balans en het anker met hun kloven.

De onderdelen van de ETA tot zover.

De onderkant (onder de wijzerplaat) uit elkaar nemen.

Alle onderdelen van de ETA, met de LWO in het midden.

Alle onderdelen zijn gereinigd, gecontroleerd op slijtage en weer samengebouwd.
Alle plaatsen die geolied dienen te worden voorzien olie.

Het horloge weer samengebouwd, nog zonder glas.

En met een nieuw glas.

Nog even op de Timegrapher:


Het is goed gelukt.

Bij het samenbouwen van beide delen op elkaar komt het er op aan. Het vraagt erg veel nauwkeurigheid.

Ik wens u veel kijkplezier.

Met vriendelijke groet,
Inca

43 likes

Mooi Inca, al een beetje ingewikkelder bezig.:slight_smile:

Waarom maak je de rotor niet los met de drie schroefjes ? De clipveer draaien rond het lager is ook niet zo makkelijk te monteren.

Dit caliber vraagt wel specifiek zijn smeermethode, maw de juiste lichte en hoeveelheid olie.
Dikwijls problemen als je de methode van ETA volgt.
Ieder heeft zo al een beetje zijn eigen manier van smeren.
Op kursus bij ETA durven ze ook al bijsturen en veranderen van methoden.

Mooi om te zien.
Dankjewel voor het delen hiervan! :thumbsup:

Dag Freddy,

Bedankt voor je reactie en respons.

Als ik weer dezelfde montage van het automaatgedeelte krijg zal ik beginnen met de 3 schroefjes. Ik heb de volgorde van uit elkaar nemen zo gedaan dat het mij logisch leek.

Het uurwerk goed lopende krijgen is niet zo’n probleem inderdaad. Wel was het een gepriegel (en dus zoals achteraf blijkt) van de smeermiddelen die gebruikt moeten worden op het chronograag deel. Het doorlopen van de chronograaf had wel wat voeten in de aarde.

Nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groet,
Fenno

Mooi om zien hoe deze vintage TH een service krijgt :thumbsup:
Leuk verslag @Inca.

Heerlijk verslagje @Inca keep on posting!

Bedankt voor je verslag; bijzonder om te zien dat hier de chrono eigenlijk een compleet aparte module is, die je zo te zien ook apart geserviced hebt. Mooi om eens zo’n afwijkend uurwerk te zien. :thumbsup:

Ik heb me nog niet aan chrono’s gewaagd, misschien in de toekomst, maar dat vergt denk ik nog even wat literatuurstudie.

Leuk verslag met veel mooie foto’s.
greets nitraM :slight_smile:

Mooi verslag Fenno, iets met vakmanschap/meesterschap!

Mooi gedaan Fenno. Ik heb mezelf nog niet kunnen bewegen om een chrono te servicen, maar uiteindelijk moet ik er maar gewoon eens aan beginnen.

Begin dan liever niet met een DD-module… :sweat_smile:

Ondingen. Goed dat Fenno iets meer moed (en waarschijnlijk ook ervaring) er mee heeft. :thumbsup:

Heel mooi om t zien!
Ik neem aan dat deze ook in het archief wordt opgenomen.

Hier word ik dus helemaal enthousiast van! Geweldig, wat een kunst, kunde en durf!

Heel mooi verslag, petje af !!! :thumbsup:

Het beste is alle stalen onderdelen van chronografen te behandelen met Fixodrop FK.
Olie en vetten blijven op zijn plaats.

Hartelijk dank voor deze tip. Ik zal daar zeker gebruik van maken.

Allen,

Hartelijk dank voor de belangstelling en de uitgedeelde ‘Likes’ en complimenten.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

:scream: Wat een peepshouw :blush::heart_eyes: naakte waarheid :thumbsup::tada:
Bedankt voor het vertoon :flushed:, van dit moois :gift:
Groeten Iwan :motorcycle:

Mooi verslag, dat geeft het forum meerwaarde👍🏻

Mooi om eens zo’n piggy back te zien :+1: