Shock-resist smeren

Weer juist, met dit verschil, dat ik zelf meestal de piton schroef al op de kloof los draai als het geheel nog is gemonteerd. De kloof zit immers vast op de platine en is dan gemakkelijker bereikbaar. Dan demonteer ik de kloof, draai het om en draai dan de stelslot open, vervolgens draai ik het geheel om en de balans komt zo los, blijft de spiraal toch nog hangen, dan duw ik voorzichtig met mijn kleinste schroevendraaier de spiraalbevestiging tap uit de kloof.

Wel even opletten hoe diep de spiraalbevestiging weer wordt teruggezet, de spiraal moet weer exact plat of horizontaal komen te liggen. (Evenwijdig met de kloof). Overigens hebben veel bevestigingen een langs inkeping waar de schroef tegenaan wordt gedraaid, dus de lengteafstelling is dan exact hetzelfde als voor de demontage. Er zijn ook veel merken die een driehoekig gevormde pin hebben, die kan dan maar op 1 manier worden teruggezet.

Heb je in de gaten dat je op iedere opmerking aan het reageren bent van ruim 2 jaar geleden?

1 like

Die informatie van 2 jaar geleden heb ik niet, de vraagstelling is overigens van nu en de vraagsteller zal ook niet gaan uitzoeken wat er 2 jaar geleden is geschreven denk ik. Vandaar mijn opmerking, maar als dat niet wordt geapprecieerd, dan zal ik voortaan geen reactie en/of specifieke informatie meer doorgeven.

De vraagsteller stelt een vraag in hetzelfde topic. Je hoeft niet terug te zoeken, slechts een kwestie van omhoog scrollen.

Je reageert ook een paar keer op Paul en niet op de vraagsteller.

Ik reageer op zijn uitstekende uitleg en maak een opmerking over het nog meer gemakkelijker en simpeler maken van bepaalde handelingen, die ik als horlogemaker heb geleerd op de horlogemaker vakschool en wel van een van de beste leermeester in Nederlandā€¦

1 like

Heel goed. Daar zal die blij mee zijn.