Show hier je Bronzen horloge!

Waarom ? op een gegeven moment had ik 5 Tudor’s waarvan 3 nooit gedragen. Heb er nu nog 2 , een BB Bronze en een Pelagos LHD, dat is mijn duiker. De BBB mag weg en nog wat uit mijn box omdat ik het wil minderen tot een 4 a 5 stuks collectie. Wil 1 duiker, 1 blauwe, 1 witte, 1 dresser en 1zwarte :sunglasses:

Zonde, daarmee pak je waarschijnlijk ook een behoorlijke afschrijving. De laatste die te koop stond op het forum, is uiteindelijk nooit verkocht dacht ik. En de prijs was al erg laag. :disappointed:

1 like

Oh en ik mag natuurlijk mijn bronze showen

12 likes

Op zich ziet het er wel vaak mooi uit ( Oris bv), maar niet mijn ding. Daarom voor mij “niet geslaagd”.

Haha maar waarom koop je een horloge als je deze niet gaat dragen? :grimacing:
Afschrijving zal ook niet mals zijn, zijn geen modellen die waarde opbouwen. Garantietermijn wordt er ook niet langer op…

1 like

Denk dat je mijn bbb bedoelt. Niet verkocht inderdaad. Had wel gekund. Geboden prijs en de manier van onderhandelen voelde echter niet goed. Nu met het nieuwe bandje weer helemaal blij.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

3 likes

Klopt, dat was die van jou.
Ah dat is zonde, maar dan gewoon weer lekker om de pols slingeren want hij is top!:heart_eyes:

1 like

Dat snap ik ook niet dus dat scheelt haha

@Jurtz kun je hier wat meer over vertellen?

Bij mijn weten was het Gerald Genta die in 1988 voor het eerst brons gebruikte voor een luxe horloge (voor de jacht: het zou minder schitteren dan staal).

Het laatste decennium werd het opgepakt door de microbrands, en de laatste jaren hebben ook de grote merken allemaal wel één of meerdere bronzen modellen vervaardigd.

Ik hou ontzettend van brons als horlogemateriaal. Heerlijk om af en toe de patina te ‘resetten’ en weer zien ontwikkelen. Door omstandigheden kan ik deze maand slechts 1 horloge bij me hebben, en ik heb gekozen voor een bronzen model.

Before en after van een ander bronzen horloge:

6 likes

Zonde om weg te doen, staat super in de zomer bij een:
images
:wink:

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

3 likes

2 likes

Wat is de wetenschappelijke/chemische achtergrond achter bovenstaand proces? Had toch met het sulfiet of zo in het ei te maken?

Even voor de duidelijkheid: niet het horloge koken dus. Doet vast ook wel iets met de patina maar is in andere redenen niet aanbevelenswaardig.

Gaaf! Resetten, hoe doe je dit precies?
Citroensap en baking soda werkt, maar geloof niet dat je hem daar weer in deze staat mee krijgt?

1 like

Ik ben geen afgestudeerd toxicoloog, dat vooropgesteld. Maar ik heb ooit ergens gelezen dat dat groene spul tussen de lugs, een koperverbinding die ontstaat door inwerking van warmte en vocht, niet zo best is voor onze gezondheid. En dat is een understatement.

Sowieso is koper, het hoofdbestanddeel van brons, giftig voor levende wezens. Maar giftige koper en koperverbindingen daargelaten, het wordt nóg iets ongezonder:

Aan brons worden namelijk ook extreem toxische metalen als lood toegevoegd, soms tot wel 5 %.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Op volgorde van tijd:

4Cu + O2 → 2Cu2O

2Cu2O + O2 → 4CuO

Cu + S → CuS

2CuO + CO2 + H2O → Cu2CO3(OH)2

3CuO + 2CO2 + H2O → Cu3(CO3)2(OH)2

4CuO + SO3 + 3H2O → Cu4SO4(OH)6

De producten uit de laatste 3 reacties zijn de patina.

5 likes